Téli mélabú

Téli mélabú

A medvék (és az ürgék, a pelék, a sünök, a denevérek...) tudják, mi a jó nekik. Például a téli álom! Teljesen meg tudjuk érteni őket. Hiszen télen sokszor semmihez sincs kedvünk, fáradtak vagyunk, úgy érezzük, lemerülnek az energiatartalékaink.

Mi ez? Pusztán téli nyafogás? Többről lehet szó, ha a téli hangulatzavarnak nevezett jelenség 14 millió amerikai embert akadályoz megszokott életvitelében, és további 33 millióan érzik úgy, hogy minden energiájukat elveszítették.

Időzavar

Többen kutatják, mi állhat a téli szomorúság hátterében. Egy amerikai pszichiáter, Alfred J. Lewy a rövidebb nappalok miatti fényhiányt teszi felelőssé. Úgynevezett jet lag-ként írta le a téli mélabút. Hagyományos értelemben véve a jet lag az, amikor egy repülőút során három óránál nagyobb időzónát lépünk át, és a szervezetünknek nincs ideje alkalmazkodni ehhez az időeltolódáshoz. Nos, a téli hangulatzavar esetében úgy tűnik, egyszerűen nem tudjuk kiheverni az alvás-ébrenlét ritmusában bekövetkező zavart, amelyet a késői hajnalodás, a rövid nappalok és a korai esteledés okoz. Míg a jet lag-et néhány óra alatt ki lehet heverni és napi ritmusunkat újra szinkronba tudjuk hozni a nappalokkal és éjszakákkal, addig az évszakhoz kötött hangulatzavarok esetében képtelenek vagyunk visszatérni napi megszokott ritmusunkhoz. Vagy ha mégis sikerülne, az állítólag öt hónapot venne igénybe: ezt nincs időnk kivárni.

Téli mélabúLewy a fényhez és az agyban termelődő melatonin nevű vegyülethez fordulna segítségért. (Ez az anyag szabályozza az alvás-ébrenlét ciklikusságát. Természetes körülmények között esténként felszaporodik és álmosságot okoz, hogy reggelre ismét lecsökkenjen a szintje.)

Az amerikai pszichiáter tapasztalatai szerint a vizsgálati alanyok egy részénél a reggeli fény és az esti melatonin, míg kisebb hányaduknál a reggeli melatonin és az esti fény állította helyre a megzavart alvás-ébrenlét ciklust.

Egy másik pszichiáter, a Dél-afrikai Norman E. Rosenthal energiakrízisnek tartja a téli mélabút. Megfigyelései szerint sokan a hibernáció sajátos formájába, az alvásba menekülnek. A legjobb eredményeket azonban a fényterápia - a napi többórás fényfürdő - hozta.

Lassulás

A tünetek egyébként nagyon hasonlítanak azokhoz a panaszokhoz, amelyeket a depressziósok tapasztalnak. Sokan nehezen végzik el a rutinszerű feladatokat is. Úgy érzik, nehezek a tagjaik, nem tudnak tisztán gondolkozni. Csökken az érdeklődésük a világ dolgai iránt. Nem keresik szeretteik társaságát, a szexet is kevésbé kívánják. Falják a szénhidrátokat.

Ha hasonló tüneteket észlelünk magunkon, itt az ideje, hogy kicsit változtassunk. Miért várjuk el magunktól, hogy a téli sötétben és hidegben ugyanúgy teljesítsünk, mint a napfényes, aktív időszakban? Igaz, életkörülményeink erre biztatnak: ugyanolyan korán járunk dolgozni és a korai sötétedés ellenére sem fekszünk le hamarabb (inkább a lámpát égetjük)...

Elleshetnénk a természettől a ritmusváltást: fogadjuk el, hogy most a visszahúzódás, lelassulás, elmélyedés, az új tartalékszerzés időszakát éljük - hogy aztán majd újult erővel vethessük magunkat a tavaszi pezsgésbe!

Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek