10 jó tanács ízületi fájdalom esetére

10 jó tanács ízületi fájdalom esetére

Ez a cikk több mint 200 napja frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Akár a téli sportok, és a csapadékos idő okozta sérülések, akár az idült betegségek ízületi fájdalmat okozhatnak. Mi állhat e panasz hátterében? Mikor kell orvoshoz fordulni? Milyen házi praktikák és patikában kapható szerek és eszközök állnak a rendelkezésünkre, a fájdalom enyhítésére?

Számtalan kiváltó ok állhat az ízületek fájdalma hátterében, és fontos tudni azt, hogy a hiba nem is mindig magában az ízületben van.

# Egyszerű ízületi fájdalom (arthralgia): Egyéb panaszok, tünetek nélkül jelentkezik, általában az ízület túlterhelése vagy sérülés okozza. Az időjárás-változással kapcsolatos nyomáskülönbség, máshonnan az ízületbe sugárzó fájdalom is okozhat ízületi fájdalmat (pl. nyaki porckorong-probléma erős vállfájdalomhoz vezethet).

# Porckopás okozta ízületi fájdalom (arthrosis): A porc feltöredezik, egyenetlenné válik, a mozgás fájdalmas és nehézkes, az ízület merev, meg is duzzadhat. Gyakori ok az ízület előzetes sérülése, a kevés mozgás, a túlsúly, az egyoldalú terhelés. Jellemző az úgynevezett bemozgatási fájdalom, amikor hosszabb ülés, pihenés után, elinduláskor fájdalom jelentkezik, de néhány mozdulat után enyhül, azaz az ízület „bejáródik”.

# Gyulladás okozta ízületi fájdalom (arthritis): Nyugalomban, pihenéskor jelentkező, majd mozgásra enyhülő fájdalom jellemzi. Az ízület duzzadt, meleg, vörös. Fertőzés, de autoimmun, belgyógyászati vagy egyéb betegség is állhat a háttérben (például köszvény, reumatoid arthritis).
Az ízületi gyulladásnak rendkívül kellemetlen tünetei lehetnek, például az érintett ízületek merevsége, fájdalma, a mozgás beszűkülése, a fáradékonyság, az izomgyengeség. Mit tehetünk ilyenkor?

10 jó tanács ízületi fájdalom esetére

1. Mozogni, mozogni, mozogni! Az ízületi- és izomfájdalmak miatt sokan még kevesebbet mozognak mint eddig, pedig az örömöt is okozó, nem megerőltető, de azért kissé „izzasztó” testmozgásnak számtalan jótékony hatása van. Javítja a hangulatot, az általános erőnlétet, kedvezően hat a szív- és érrendszerre, a túlsúly ellenében dolgozik. Testmozgás előtt mindig végezzen bemelegítést, használhat bemelegítés előtt alkalmazandó krémet is! Nem csak jógaórán lehet nyújtó gyakorlatokat végezni, a nappali ugyanúgy megfelel.

2. A dohányzás károsítja az ízületeket, emellett számtalan egyéb szervünket is. Itt a pillanat, az újév kezdetén, amikor meghozhatja a döntést, hogy leszokik. Számos leszokást segítő szakrendelés és készítmény is segíti, hogy sikerre vigye elhatározását. Kérje patikusa tanácsát!

3. A túlsúly rontja a helyzetet, hiszen a test tömegét az ízületeink viszik „a vállukon”. A túlsúly csökkentése az ízületi fájdalmak enyhítésében is nélkülözhetetlen. Például az úszás, a vízitorna, a kerékpározás nem csak fogyaszt, hanem erősíti az ízületeket tartó izomzatot is, ami szintén a fájdalom ellenében hat.

4. Járjon gyógyfürdőbe. Számos hazai gyógyfürdő vize (a földes-meszes, a sós vagy a jódos-brómos-sós és a kénes víz) igazoltan hatékony az ízületi bántalmak okozta panaszok enyhítésében. A radontartalmú vizek fájdalomcsillapító hatása kiemelkedő. Kedvező ásványianyag-tartalmán túl, a meleg vízben könnyebben átmozgathatók a fájdalmas, vagy a mozgáshiány miatt bemerevedett ízületek, illetve sok gyógyvíznek fájdalomcsillapító hatása is van. Ráadásul orvosi javaslatra sok esetben a társadalombiztosítás is támogatja a gyógyfürdő-kezelést. Háziorvosától érdeklődjön a részletekről!

5. A jegelés ősi módszere, illetve heveny fájdalom esetén az érintett terület hűtése, hideg-borogatása kedvező hatású. Akut ízületi gyulladás, ínhüvelygyulladás, isiász okozta fájdalom, illetve rándulás, ficam, zúzódás, izomhúzódás okozta fájdalom enyhítésére használjuk.

6. Meleg pakolást, borogatást elsősorban makacs, tartós fájdalom/gyulladás, ízületi kopás, derékfájás, vállfájdalom esetén alkalmazzunk, mert célja a fájdalom enyhítése, az izomgörcs csökkentése.

7. A helyi vérkeringés fokozására, a gyulladás okán keletkezett anyagok gyorsabb távozására és a gyógyulási folyamat felgyorsítására, a fájdalom csökkentésére szolgáló (orvosi nyelven hiperémizáló), helyileg alkalmazható krémek is elérhetők a patikákban.

8. A gyógynövények közül sérülés esetén például a fekete nadálytő és az árnika ajánlott külsőleg alkalmazva, reggel és este a fájó területre kenve enyhíti a panaszokat. Idült panaszok esetén segítségünkre lehet a gyömbér, a kurkuma és az édesgyökér.

9. A fájdalomcsillapító gyógyszerek külsőleg a gyulladásos folyamat gátlására, a fájdalom csillapítására szolgáló, helyileg ható szerek, hatásuk korlátozott. Szájon át bevéve hatásuk erősebb. Mindig mondja el gyógyszerészének, kezelőorvosának, milyen egyéb gyógyszert szed, mielőtt fájdalomcsillapító szert kezd szedni, e készítmények gyógyszerkölcsönhatásai és mellékhatásai miatt.

10. Kérje ki patikusa tanácsát a vény nélkül kapható, heveny és idült ízületi fájdalom enyhítésére szolgáló készítményekről, eszközökről. Ha a fájdalom öt napnál régebben fennáll, vagy az otthoni kezelés után kiújul, magas láz jelentkezik, vagy a panasz már a mozgást is korlátozza, orvoshoz kell fordulni.

Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek