Hirdetés
Természetesen a visszerek ellen

Természetesen a visszerek ellen

Minden negyedik ember küzd a vénás keringés elégtelensége miatt kialakult panaszokkal. Különösen az állómunkát végzők, a túlsúlyos, a 30-40 feletti gyermekes nők, és a hatvan évnél idősebbek vannak veszélyben. A betegség kezdeti fázisában még mi magunk is sokat tehetünk a vénák egészségéért.

2019.06.17

Nehéz, dagadó láb és feszülő bőr

A visszérbetegség enyhe és jellegzetes panaszai a láb enyhe bedagadása estére vagy napközben is, minimális terhelésre, illetve hosszas állás vagy ülés után. A lábszár bőre viszket, feszül, fájdalmas lesz. A nehézláb-érzés, a lábikragörcs, a talp melletti kis ereken kialakuló lilás erezettség még enyhe tünetnek mondható. Ebben a kezdeti fázisban az életmódra vonatkozó tanácsok megfogadása és a gyógyszerész által ajánlott külsőleges vagy belsőleges vény nélkül kapható készítmények jótékony hatásúak lehetnek.

Feltétlenül forduljunk azonban orvoshoz, ha a visszerek már lilás színezettel erőteljesen kidomborodnak, ha a lábdagadás nagymértékű, vagy ha a bőrön vöröses-barnás elszíneződés, hámlás, nedvezés, rosszul gyógyuló seb jelenik meg. Várandósság, szívelégtelenség, cukorbetegség, máj- vagy vesebetegség esetén szintén kérjük ki az orvos tanácsát.

A visszérbetegség oka

A vérkeringés folyamatában a vénák, az azokat körülvevő izmok, a vénákban található billentyűk, és a vénák izmos falának összjátéka biztosítja, hogy a vér visszafelé áramoljon a szív felé. Ha a mindez nem megfelelően működik, a vénafal károsodik, kitágul, a vénás visszaáramlás zavart szenved, folyadék lép ki az erekből a szövetek közé, ahol gyulladásos folyamatok indulnak el.

Természetesen a visszerek ellen

A kezdeti, a talp oldalán jelentkező lilás erezettséget néhány év múlva követik a jellegzetes visszeres dudorok és az erőteljes lábdagadás (ödéma). A folyamat során a vérrögképződés kockázata is nő. Az elhanyagolt visszérbetegség könnyen vezethet trombózishoz, de akár életveszélyes embóliához is.

Életmódtanácsok

A dohányzás, a túlsúly, a mozgásszegény életmód és egyes betegségek, például cukorbetegség, ízületi betegségek mind-mind visszérképződésre hajlamosítanak. Mindezeken saját életmódunkkal sokat segíthetünk. A testmozgás jótékonyan mozgósítja a vénás rendszert, az úszás, a biciklizés vagy a jóga minden visszérbetegnek ajánlott. Ugyanakkor a folytonos ugrálással, nehéz súlyokkal végzett torna (és a megerőltető fizikai munka is) kerülendő! A masszázs, és ezen belül is a nyirokmasszázs kedvező hatású.

A sok üléssel vagy állással járó foglalkozást végzőknek a kompressziós harisnya sokat segíthet. Üléskor tegyük fel lábainkat egy alacsonyabb székre, álló helyzetben kis zsámolyra helyezzük fel egyik lábunkat, s ezt váltogassuk félóránként, de fekvéskor is tehetünk vékony szivacspárnát a lábaink alá. A túl szoros ruhák és a tűsarkú lábbeli kerülése szintén megszívlelendő tanács.

A Kneipp-fürdő, a hideg vizes lemosás, a helyi hűtés, és a rendszeres mozgás mind-mind a vénafalak természetes védelmét, illetve a visszérbetegség rosszabbodásának megelőzését szolgálja. Ezekkel a vénás nyomás és vénás visszafolyás csökkentését szolgáló módszerekkel a lábdagadás is mérsékelhető.

A túlsúly csökkentése a testmozgás mellett a helyes étrend segítségével alapvetően fontos, hiszen a túlsúly nagy terhet ró az egész vérkeringésre, így a vénákra is. A sószegény diéta azért fontos, mert a só túlzott fogyasztása vízvisszatartáshoz, az ödéma fokozódásához vezet, ami megint csak a vénáinkat terheli meg. Már akkor is sokat teszünk egészségünkért, ha kiiktatjuk a gyorséttermi, félkész vagy túlsózott ételek fogyasztását.

Az ereink védelmét szolgáló flavonoidok számos táplálékban megtalálhatók, így a paradicsomban, a paprikában, a hagymafélékben, az almában, a citrusfélékben, a zöld teában.

Az antioxidáns vitaminok, így a C-, az A-, és az E-vitamin a vénák egészségét is szolgálják. A bőséges C-vitamin-bevitel fokozza a vénafalak rugalmasságát. Jó forrásai a friss zöldségek és gyümölcsök (például narancs, zöldpaprika). E-vitaminban gazdagok az olajos magvak, növényi olajok, gabonacsírák, a máj és a tojássárgája. A halak, a máj és a tejtermékek pedig sok A-vitamint tartalmaznak. A béta-karotin (az A-vitamin előanyaga) bőségesen megtalálható a vörös, sárga, narancssárga színű zöldségekben.

A szelén, mint nyomelem szintén fontos antioxidáns, amely a vénafalak védelmét is szolgálja. Bőven találunk belőle a halakban, a teljes kiőrlésű gabonákban, a barnarizsben és a májban is.

A kávé, a túlzottan fűszeres ételek, a fekete tea, a fehér liszt és cukor lehetőleg kerülendők. A túlzott folyadékbevitel nem ajánlatos. A székrekedés fokozza a vénákra nehezedő nyomást, ezért az ebben szenvedőknek ajánlott a rostokban gazdag étrend. A zab, az árpa, a borsó, a répa, a szezámmag például kiváló rostforrások.

Visszértorna

A visszértorna a lábban pangó vér és nyirok kiürülését, a vénák kondicionálását szolgálja. Legegyszerűbb gyakorlata álló helyzetben napjában többször – és akár feltűnés nélkül, munka közben is – elvégezhető. A lehető leggyakrabban működtessük a lábizompumpát: lábujjhegyre-állás, majd sarokra vissza, egymás után tízszer.

Természetesen a visszerek ellen

Végezze el minden nap az alábbi néhány gyakorlatot hanyattfekvésben, mindet tízszer ismételve:

# Szorítsa össze lábujjait, tartsa így néhány másodpercig, majd lazítsa el őket.

# Nyújtott lábbal feszítse le lábfejét, tartsa így néhány másodpercig, majd lazítsa el. Ugyanezt ismételje visszafeszített lábfejjel végezve is.

# Végezzen bokakörzést kifelé és befelé is.

# Derekát leszorítva végezzen biciklizést előre és hátra.

# Lábak térdhajlításban, talpak a talajon, emelje a csípőt, feszítse a far- és a hasizmokat, tartsa ki néhány másodpercig, majd engedje le a csípőt a talajra, lazítsa az izmokat.

# Lábait emelje függőleges állásba, tízszer hajlítsa be és nyújtsa ki őket. Kis pihenő után ismételje ötször.

Természetes védelem gyógynövényekkel

A nehézláb-érzés megszüntetését, a vénafalak rugalmasságának fenntartását, a hajszálerek egészségét segíthetjük, és érösszehúzó hatást érhetünk el egyes gyógynövényekkel is. A leggyakrabban használatosak:

# a vadgesztenye magja,

# az ázsiai gázló virágos hajtása,

# a közönséges pohánka virágos hajtása,

# az orvosi somkóró virágos hajtása,

# a szúrós csodabogyó gyökértörzse,

# a vörös szőlőlevél.

A külsőleges kombinált készítményekben a kámfor vagy a mentol hűsítő, enyhe helyi érzéstelenítő hatását használják ki. A forgalomban lévő készítmények hatóanyag-összetételükben, minőségükben eltérőek lehetnek, kérje gyógyszerésze segítségét a választáshoz.

Miben segíthet a kezelés?

Az életmódtanácsok, a torna és a kezelés fő célja a vénás nyomás és a vénás visszafolyás, ezzel az ödéma csökkentése. A helyileg alkalmazott vény nélkül kapható készítmények (kenőcs, krém, gél) a vénák falát erősítik és kellemesen hűsítő hatásúak, ezekkel a panaszok helyileg és átmenetileg enyhíthetők (a talp felől a comb felé bemasszírozva). A szintén vény nélkül kapható vénavédő és ödéma-csökkentő szerek fokozzák az érfal feszességét, rugalmasságát, a billentyű hatékonyságát, ugyanakkor jótékonyan csökkentik a vénafal áteresztőképességét, átjárhatóságát, s ezzel az ödéma-képződés és a gyulladás ellenében hatnak. A véralvadásgátló hatású készítmények a vérrögképződés megelőzését szolgálják, így trombózis és embólia ellen védenek.


Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek
Pirula Trend