Hirdetés
Táplálékkiegészítő miatt kapott stroke-ot

Táplálékkiegészítő miatt kapott stroke-ot

Egy svéd nőt edzés közben érte a szélütés, az orvosok arra gyanakszanak, hogy az esetet a sporthoz használt táplálékkiegészítőjének egyik vegyülete okozhatta, amely az amfetaminhoz hasonlít. Az eset vélhetően előremozdított egy eddig stagnáló kutatási folyamatot.

Az egészséges és fizikailag is aktív ötvenhárom éves nő egy adag – svéd cég által gyártott – táplálékkiegészítőt használt, mielőtt elkezdte megszokott, aktív edzését 2014 januárjában.

A nő nagyjából negyvenöt perce mozgott, amikor zsibbadni kezdett a bal keze, miután az érzés a nap további részében is tartott, orvoshoz fordult vele. A CT-vizsgálat kimutatta, hogy a szélütés egy formáján, azaz vérzéses stroke-on (ekkor a vér az agyba szivárog, köznyelven ezt hívják agyvérzésnek) esett át a hölgy. Öt napig volt kórházban, majd teljesen rendbe is jött. Az eset furcsasága, hogy sem nála, sem a családjánál nem fordult elő korábban stroke, sem magas vérnyomás, sőt a testsúlya is ideális volt. A svéd orvosok arra a következtetésre jutottak, hogy a sporthoz használt táplálékkiegészítők okozhatták a nőnél az esetet, amelyről tudományos beszámoló is jelent meg a múlt évben.

Táplálékkiegészítő miatt kapott stroke-ot

Miután amerikai orvosok is tudomást szerezetek az ügyről, mintát kértek a nő által szedett táplálékkiegészítőből, hogy megvizsgálhassák, nincs-e benne olyan szer, amelyet nem tüntettek fel az összetevők között, de akár stroke-ot is okozhatna. Egy ilyen vegyületet találtak benne, ez a b-metil-fenetilamin (BMPEA), amely kémiailag hasonló, mint az amfetamin, de még soha nem tesztelték embereken, így annak hatásai nem ismertek – tették közzé a Journal Annals of Internal Medicine-ben. „Ez az első alkalom, hogy sikerült egyértelműen hivatkoznunk a BMPEA kiegészítő használatának súlyos egészségügyi következményeire” – mondta Dr. Pieter Cohen, a Harvard Medical School asszisztens professzora és a tanulmány társszerzője.

Az 1930-as, 1940-es években vizsgálták a BMPEA vegyületet, amely a kísérleti macskáknál és kutyáknál magas pulzusszámot - és vérnyomást váltott ki. A BMPEA „útját” fokozott figyelemmel kísérték az elmúlt években is, miután több étrend-kiegészítőbe hatóanyagként belekerült. Áprilisban a Food and Drug Administration (FDA) öt vállalatot figyelmeztetett, hogy vonják ki a termékeikből a vegyületet, mert ártalmas lehet; az új tanulmány most még több bizonyítékkal szolgál arra, hogy mekkora potenciális veszélyeket hordoz magában a BMPEA és „valószínűleg emiatt kaphatott stroke-ot a svéd sportoló nő is” – mondta Cohen.

Ám a kutatók még mindig nem jelenthették ki egyértelműen, hogy kizárólag ez okozhatta a nő stroke-ját, mivel az ritkán egészséges emberekkel is előfordulhat agyi aneurizma miatt, amely növeli a vérzés kockázatát. Azonban a vizsgálatok szerint a svéd hölgynél ez sem volt jelen a háttérben, a kutatók szerint teljesen egészséges volt az agya. Ennek ellenére a tanulmány említ több edzés előtti - és utáni táplálékkiegészítőt is, amelyek „sokszor úgy funkcionálnak, mintha szintetikus kábítószert használnánk” – mondta Cohen. Az FDA azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy a kétes összetevőjű termékeket lehetőség szerint kerüljék el, mert azok károsak lehetnek az egészségre.

Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek
Pirula Trend