Mire jó és mire nem? Az úszás előnyei

Mire jó és mire nem? Az úszás előnyei

Az úszás általában kifejezetten ajánlott a mozgásszervi panaszokra, hiszen olyan mozgásforma, amely úgy mozgatja át a testet, hogy közben nem terheli extrém módon az ízületeket. Van néhány olyan eset, amikor kimondottan nem ajánlott ez a mozgásforma.

2024.06.04

Kezdjük a pozitívumokkal!

  • Bármilyen korábbi mozgásszervi sérülés után a legjobb közeg, hogy újrakezdjük a sportolást. Mivel itt „biztonságot teremt” a víz felhajtóereje, így nem a teljes súlyunkkal terheljük az ízületeket.
  • Javítja a keringést, növeli a tüdőkapacitást, és ezáltal az állóképességet, így csökkenhet a nyugalmi pulzus és a vérnyomás is.
  • Serkenti az agy működését, így munka vagy tanulás előtt felpezsdítheti szervezetet, jó közérzetet teremt.
  • Nagyon jó stresszoldó hatású! Önmagában a mozgás endorfint termel, így csökkenti a stressz-szintet.
  • Szimmetrikus mozgás, ami az idegrendszer szempontjából elengedhetetlen. Sok aszimmetrikus inger és hatás ér minket napközben, amit ki kell egyenlíteni, nehogy maradandó elváltozások keletkezzenek a tartásban, mozgásmintában.
  • Gerincferdülés esetén szintén az egyik legjobb kiegészítő mozgásforma a gyógytorna mellett.

Mire jó és mire nem? Az úszás előnyei

Mire nem jó az úszás?

Nem az úszás a legcélravezetőbb, ha a törzsizmokat – főleg a hátizmokat – szeretnénk megerősíteni. Ilyenkor a korábban említett felhajtóerő hat, így a víz közegellenállását és egyéb kisebb erőket le kell győzni, ami viszont elenyésző a gravitáció hatásával szemben. Ilyenkor a szárazföldi torna javasolt.
Ugyanez igaz a csontsűrűség növelésére és megtartására. Fontos, hogy a gravitáció ellenében dolgoztassuk az izmokat, és így terheljük a szervezetet. Ennek köszönhetően a csontokra ható erő is segíti fiatal korban a csontszövet épülését, vagy közép- és idősebb korban a már megszerzett csontállomány csökkenését lassítja. Erre a vízben nincs lehetőség a fent említett okokból kifolyólag.

Ha valaki tartósan mozgásszegény életmódot él és ezen változtatni szeretne, először mindenképp érdemes mozgásszervi szakorvossal vagy gyógytornásszal konzultálnia.

Forrás: Budapesti Mozgásszervi Rendelő

Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek