Okosabbak a vitaminokat szedő gyermekek?

Okosabbak a vitaminokat szedő gyermekek?

Örökös kérdés, hogy egy jól megválasztott vitaminos, ásványi anyagos vagy nyomelemes szerrel tudjuk-e támogatni gyermekeink iskolai teljesítményét? Van-e olyan patikaszer, ami okosítja a gyereket? Különösen aktuálisak ezek a kérdések a szeptemberi iskolakezdés kapcsán.

Jobban megy majd az olvasás?

Az ásványi anyagokban, nyomelemekben hiányos diéta gyengébb iskolai teljesítménnyel társul; míg a kielégítő táplálkozás javíthat a gyermekek iskolai teljesítményén – véli több egészségügyi, táplálkozási és oktatási szakember. Ezt azonban nem lehet kőbe vésni, mert mások azt vallják, hogy az iskolában elért eredmények sokkal inkább pszichológiai alapokon nyugszanak, semmint táplálkozásin. Az ellentmondás feloldására több tucat tudományos vizsgálatban célozták meg a vitamin- és nyomelempótlás szerepének elemzését. A vitaminos és nyomelemes patikaszerek hatására az intelligenciahányados (IQ) kismértékű, mintegy 3-mal való emelkedését jelezték az eredmények, egyértelműen azonban nem sikerült egyik oldalra sem billenteni a mérleg nyelvét.

Nem kellene pirulákat szedni a gyermekeknek, ha…

Nincs olyan vitamin, nyomelem vagy ásványi anyag, amihez egyértelműen hozzáköthető a tanulási képességek javulása, ugyanis valamennyi mikrotápanyag megfelelő mértékű és rendszeres bevitele szükséges ahhoz, hogy az iskolai teljesítményben testet öltő tanulási folyamat zökkenőmentes legyen.

A szakemberek azt vallják, hogy azoknak a gyermekeknek, akik megfelelően táplálkoznak, nincs krónikus alapbetegségük, aktívak és rendszeres időközönként orvosi ellenőrzésre járnak, általában nincs szükségük vitamin- és ásványianyag-tartalmú szerek szedésére. A vitamin- és ásványianyag-szükséglet fedezésére a legcélravezetőbb a kiegyensúlyozott, vegyes, szélsőségektől (pl. drasztikus fogyókúra, vegán táplálkozás) mentes táplálkozás.

Sok gyerek nem táplálkozik megfelelően

A szülők gyakran szembesülnek azzal, hogy gyermekeik egyes ételeket ímmel-ámmal fogyasztanak, másokat félretolnak a tányéron, a következmény pedig könnyen valamilyen hiányállapot kialakulása.

A tanulási folyamatot érintő hiányállapotok kapcsán a vas és az ómega-3-zsírsavak hiánya említhető példaként. Gyakori, hogy a húsok mellőzése miatt alacsony a gyermek vasszintje. A vashiány pedig fennakadásokat okozhat a szellemi képességek fejlődésében. A hazai viszonyokat ismerve, hal is csak ritkán kerül a tányérokra, így a gyermekek ómega-3-zsírsav bevitele nagy eséllyel lehet elégtelen mértékű, miközben az ómega-3-zsírsavak hozzájárulhatnak – egyebek között - az olvasási képességek javulásához.

Okosabbak a vitaminokat szedő gyermekek?

Nem zárható tehát ki, hogy olyan mikrotápanyagok maradnak ki a gyermek étrendjéből, amik elősegíthetnék a tanulást, a memorizálást. Ez azt jelenti, hogy bizonyos vitaminokból, vitaminszerű anyagokból vagy nyomelemekből pótlásra lehet szükség annak érdekében, hogy a normális mederben folyhasson a tanulási folyamat.

Kiábrándító, de „okosító csodapirulák” nincsenek, azonban a tanulási folyamatot esetlegesen támogató nyomelemeknek, vitaminszerű anyagoknak a bevitele előtérbe kell, hogy kerüljön, ha a gyermek szervezetében azok szintje a várttól elmarad.

Vas – javíthatja a szellemi teljesítményt

A vashiány viszonylag gyakori a gyermekek körében, a vérképzési zavarokon túl a növekedésben és a szellemi fejlődésben is elmaradást okozhat. Az 5-12 éveseknél történő vaspótlás mintegy 80 százalékkal csökkenti a vashiány valószínűségét, javítja a szellemi teljesítmény mutatószámait, növeli az IQ-t, valamint a koncentrálóképességet.

Ómega-3-zsírsavak – szebben olvas majd a gyerekAz utóbbi időben többször lehetett hallani a gyermekeket „okosító” zsírsavakról. Nem volt azonban egyértelmű, hogy hány éves gyermekeknél és milyen képességek javításában bizonyulnak hatásosnak az ómega-3-, illetve ómega-6-zsírsavak. Egy svédországi vizsgálat nyomán ezek a szervezet számára fontos zsírsavak javítják a kisiskolások olvasási képességeit. A 3 hónapon keresztül tartó, napi rendszerességgel történő ómega-3- és ómega-6-zsírsav-fogyasztás javuláshoz vezet az olvasási képességekben. Az értékes, ómega-3- és ómega-6-zsírsavakat szedő gyermekek körében egyrészt az olvasási sebesség javult, másrészt a szavak hangos felolvasása és kiejtése is fejlődést mutatott.

Dr. Harsányi Mária
szakgyógyszerész

Kapcsolódó írások