Hallásproblémák gyermekkorban

Hallásproblémák gyermekkorban

Mire iskolába kerül, minden huszadik gyerek halláskárosult az egyik fülére. Ez jelentős akadályokat jelenthet, állítja a St. Louis-i Washington Egyetem Orvostudományi Karán készült tanulmány, mivel a hallásproblémák gátolják őket a nyelv megértésében és használatában.

"Sokáig a gyermekgyógyászok és a tanárok is úgy hitték, ameddig egy fülükre rendesen hallanak a gyerekek, a beszédkészségük és nyelvérzékük megfelelően fejlődik" - mondja a tanulmány fő szerzője, Dr. Judith E. C. Lieu, a Washington Egyetem fül-orr-gégész specialistája. "Ugyanakkor több vizsgálat is arra utalt, hogy ezeknek a gyerekeknek gondjaik lehetnek az iskolában. Most a tanulmányunk azt mutatja, hogy általában azok a gyerekek, akik halláskárosultak az egyik fülükre, rosszabbul teljesítenek szóban, mint a többiek."

A hallásproblémák oka lehet veleszületett rendellenesség a fülben, a fejet ért trauma vagy fertőzés, mint az agyhártyagyulladás. Ezek a gyerekek gyakran egészségesnek tűnnek, így a hallásgondokra nem derül fény. Az ebből fakadó gondokat gyakran a figyelem hiányának vagy szelektív hallásnak tudják be. Gyakran még azok a gyerekek sem kapják meg a szükséges támogatást, akikről tudják, hogy halláskárosultak.

74, 6 és 12 év közötti, egyik fülére halláskárosult gyereket vizsgáltak meg kutatók. A méréseket egy normálisan halló testvér eredményeivel hasonlították össze, hogy csökkentsék a környezeti és genetikai tényezők hatását a gyermekek nyelvi képességeire. A Szóbeli és Írásbeli Nyelvi Skálát (OWLS) használták a tesztnél. Ez gyakori eszköz a nyelvkészség mérésénél.

Egy átlagos OWLS pontszám 100, a halláskárosultak átlagosan 10 ponttal kevesebbet értek el. A szóbeli összetett pontszáma - mely figyelembe veszi a gyermekek azon képességét, hogy megértsék, amit mondanak nekik, és hogy képesek-e reagálni, vagy kifejezni magukat - átlagosan 90 pont lett.

Lieu szerint a tanulmány azt bizonyítja, hogy a halláskárosodás a legnagyobb hatással azokra a gyerekekre van, akik szegénységben élnek, vagy édesanyjuk kevés oktatásban részesült. "A szülők, tanárok és gyermekorvosok ne higgyék azt, hogy ha egy fülre megfelelően hall a gyermek, nem lesz szüksége segítségre" - mondja Lieu.

A tanulmány nem tér ki arra, hogy melyik módszer segít a legtöbbet. Lieu szerint meg kéne vizsgálni, hogy a hallókészülékek és más segédeszközök segítenek-e az iskolában. Ezenkívül egy személyre szabott oktatási terv és egy audiológus valószínűleg hasznos lenne.

"A hallásgondok hatása kicsi is lehet" - folytatta Lieu. "Ezek a gyerekek gyakran kerülik a tömeget, mert a zaj mindent elnyom és nehezükre esik megérteni a beszédet. Csapatjátékokkal is problémájuk lehet, mivel nem tudják behatárolni, honnan jön a hang és ki szól nekik." Számukra a hallgatás sokkal nehezebb és extra energiát kell belefektetniük. Még nem tudjuk, hogy végső soron a hallásgondok befolyásolják-e az általános tanulmányi eredményt és a pályaválasztást.

Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek