Diszlexia
A beiskolázás kapcsán beszéltünk már a tanulási zavarokról, azok közül a diszkalkuliáról. A következő hetekben nézzük végig a tanulási zavarok megjelenési formáit, tüneteit, majd a lehetséges terápiákat, mozgásterápiákat. A diszkalkulia után jöjjön most a diszlexia.
Mi a diszlexia?
A diszlexia a nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképesség-zavar. Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak, és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen, és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni.
Mi okozhatja?
A hetvenes évek óta zajló kutatások arra utalnak, hogy a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar és esetleg a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia oka az idegrendszeri fejlődés során általában egyéves kor előtt gátlás alá kerülő csecsemőkori primitív reflexek (kereső-szopó reflex, tenyérreflex, Moro-reflex, stb.) egy részének rendellenes fennmaradásában kereshető.
Diszlexia fajtái:
- fejlődési
- szerzett
A fejlődési diszlexia kialakulásáért örökletes okok, a születés során szerzett apró károsodások vagy egy baleset következményei a felelősek. Okozhatja az idegrendszer részleges fejletlensége is.
A szerzett diszlexia esetén a részképesség-zavart a környezeti tényezők, lelki okok okozzák. Ekkor a diszlexiának biológiai oka nincs, az idegrendszerben nincs sérülés, a diszlexiát például érési késés, az olvasástanítás során elkövetett módszertani hiba vagy hátrányos szociális helyzet idézi elő. A diszlexia oka lehet még a vizuális kultúra túltengése és az összezavart lateralitás (balkezesek átszoktatása). A szerzett diszlexiát másodlagosnak is nevezik.
Tünetei:
A diszlexia tüneteit Meixner Ildikó az alábbiakban foglalja össze:
Olvasásban, írásban jelentkező tünetek:
- lassú olvasási tempó
- szövegértési nehézségek
- az olvasás hibái:
- betűtévesztések,
- betűkihagyások,
- szótagkihagyások
- betűk megfordítása, betűsorrend megfordítása
- elővételezések: a szó különböző betűi közül kettő hasonlóvá válik
- rossz kombinációk alkotása
- ismétlések
- összeolvasási nehézségek
- az olvasás megtagadása
A beszédben megnyilvánuló tünetek:
- megkésett beszédfejlődés, pöszeség gyakori előfordulása korábbi életszakaszban
- szegényes szókincs
- szómegtalálási nehézségek
- mondatalkotás egyszerűsége
- szövegemlékezet gyengesége
Magatartásban jelentkező tünetek:
Másodlagosan fellépő magatartásproblémákra kell gondolni, amit a sok kudarc idéz elő a gyermeknél, és aminek nagyon sok megnyilvánulási formája lehetséges:
- agresszivitás
- visszahúzódás, gátlásosság
- kompenzáló magatartás, bohóckodás, nagyfokú merészség
- védekezési és kitérési mechanizmusok
Egyéb tünetek:
Az egyéb területeken jelentkező tünetek már óvodáskorban felhívó jellegűek lehetnek, amire érdemes fokozott figyelmet fordítani.
- fejletlen ritmusérzék
- ügyetlen finommozgások, grafomotorium fejletlensége
- dominanciazavarok, balkezesség
- tér- és időbeli tájékozódás gyengesége
- hallási figyelem gyengesége ép hallás mellett
- figyelem, emlékezet területén jelentkező problémák
A diszlexiás gyermekek esetében a tünetek halmozottan fordulnak elő, ha a szülő, vagy a pedagógus ezeket tapasztalja, mindenképpen szakemberhez kell fordulni.
A diszlexia vizsgálata összetett, pszichológus, logopédus valamint gyermekpszichiáter vagy gyermekneurológus szakorvos bevonásával történik. A megfelelő diagnózis felállításához intelligenciavizsgálat szükséges, hiszen a diszlexiát átlagos vagy átlag feletti intellektus esetén állapítják meg. (IQ > 85 ). Természetesen átlag alatti intelligenciával rendelkező gyermekek, vagy tanulásban akadályozott gyermekek körében is előfordulhatnak tipikus diszlexiára utaló tünetek, de ilyen esetekben ezt másodlagos problémának tekintik.
Ha már korán, az óvodáskorban felmerül a diszlexia veszélyeztetettség gyanúja, meg lehet kezdeni a terápiát játékos formában. A fő hangsúlyt a mozgásra, énekre, rajzra helyezve. Olyan játékok, melyek indirekt módon fejlesztik a figyelmet, emlékezetet, nagymozgásokat, finommotorikát, beszédet és egyéb területeket, melyek mind-mind az iskolai tanulás alapjait képezhetik.
Kapcsolódó írások


Kérdezzen szakértőnktől


Kapcsolódó gyógynövények


Kapcsolódó betegségek

