Biológiai okai is vannak az őszi fáradságnak

Biológiai okai is vannak az őszi fáradságnak

Mi lehet az oka annak, hogy ősszel ólmos fáradtság tör ránk, olyan, ami miatt kimozdulni sincs kedvünk, és legszívesebben egész nap az ágyban fekve várnánk, hogy mindez elmúljon. Nos, az ősz kihívások elé állítja a szervezetet, ami ellen azonban lehet hatékonyan küzdeni, sőt, kell is, hiszen a fáradság hátterében sokszor olyan állapotok húzódnak, amikkel foglalkozni kell!

Kevesebb a boldogsághormon

Az ősz egy komolyabb váltás hoz az életünkben, és nem csak azért, mert előkerülnek a hosszúnadrágok és a pulóverek. Ősszel ugyanis egyre rövidebbek lesznek a nappalok, ez pedig egyre kevesebb természetes fényt is jelent, melyre a szervezetünk reagál. A melatonin termelésünk megnő, mely hormon többek közt az álmosságért, az alvás minőségéért is felel. Emellett a kevesebb fény a szerotonin termelésre is hatással van. Ha pedig kevesebb a szerotonin – vagyis a boldogsághormon -, akkor bizony levertebbek, kedvetlenebbek leszünk.

Fontos megjegyezni azt is, hogy ahogy visszaesik a hőmérséklet, megváltoznak az étkezési szokásaink is. A melegben nem kívánjuk a nehezebb ételeket, míg ősszel ezek kerülnek előtérbe, a friss zöldségek és a gyümölcsök sajnos sokszor kisebb szerephez jutnak. Mindezt összevetve azzal a ténnyel, hogy élelmiszereink beltartalma az utóbbi években jelentősen csökkent, számolhatunk a hiányállapotok megjelenésével/súlyosbodásával is.

A tápanyaghiányos állapotok pedig a szervezet egészének működésére hatással vannak, ideértve a fáradságot, a kedvünket, de ide lehet sorolni a teherbírást, a koncentrációs képességet vagy éppen a türelmet is. Sőt, a tápanyaghiányok problémák, betegségek kialakulásában is határozott, jelentős szerepet játszanak, mint például a meddőség vagy éppen a depresszió.

Biológiai okai is vannak az őszi fáradságnak

Kivédés tápanyagpótlással

Az őszi fáradság ellen éppen azokkal az eszközökkel lehet hatékonyan küzdeni, amiket a kedvetlenség és a fáradság miatt nem akarunk megtenni, vagy éppen nem is gondolunk rájuk. Ezek a megfelelő tápanyagpótlás, a mozgás, és persze az, hogy kimozduljunk otthonról!

A tápanyagpótlás alapvetően a megfelelő, változatos étrenddel érhető el, de éppen az élelmiszerek beltartalmi csökkenése miatt hatalmas segítség lehet egy jó vitaminkészítmény, mely egyrészt komplex, másrészt szerves kötésben tartalmazza a szükséges anyagokat. Ezek a hasznosulás szempontjából fontosak, hiszen a nem megfelelő formában bevitt anyagok sokszor siralmasan alacsony mennyiségben hasznosulnak. A szerves kötések (pl.: -citrátok, -glükonátok) és a komplexitás lehetővé teszik, hogy az anyagok akár 80%-kal is jobban hasznosuljanak!

A mozgás felpörgeti az anyagcserét, energiát ad nekünk, amire az őszi fáradtság alatt nagy szükségünk van, és amit ilyenkor sokan cukorral/csokival/sütivel igyekeznek visszaszerezni. Az pedig, hogy nem otthon vagyunk, az elménkre is jó hatással lehet. Az erdőben sétálva a friss levegő és a táj nyugtató, energetizáló hatású, de tökéletes lehet egy baráti összejövetel, egy városnézés, bármi, ami külső program, és felkelti az érdeklődésünket.

Ha fáradtak vagyunk, többet nyitogatjuk a hűtőt

Előfordul, hogy éjszakákon át nem alszunk jól. Másnap emiatt hajlamosabbak vagyunk zsírosabb és édesebb ételeket fogyasztani. A nem megfelelő mennyiségű és minőségű alvás befolyásolhatja, hogy mikor és mennyit eszünk. Ha ki tudjuk magunkat pihenni, akkor sokkal hatékonyabban tudjuk befolyásolni, hogy miből mennyit és milyen ételeket fogyasztunk.

Stressz esetén a szervezetben megemelkedik a kortizol szintje, ami gyakran az étvágy növekedését és a zsír raktározását eredményezi, elsősorban a has körül. A kortizol szint akkor is megemelkedik, ha nem alszunk eleget.

Számos kutatás kimutatta, hogy a kortizol szint emelkedése mellett a kevés alvás megemeli a ghrelinszintet és alacsonyabb leptinszintet eredményez. Ez pedig alváshiányhoz és elhízáshoz is vezethet.

A cikk a Patika Tükörben jelent meg! Keresse lapunkat minden hónapban a gyógyszertárakban!

Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek