Hirdetés
V mint vitamin

V mint vitamin

Ha bizonyos elemek nem vagy nem kellő mennyiségben szerepelnek az étrendünkben, hiánybetegségek léphetnek fel. Ezek az elemek a vitaminok. A jelenséget az angol William Fletcher fedezte fel az 1900-as évek elején, magát a vitamin szót pedig egy lengyel tudós, Kazimierz Funk használta először 1912-ben.

Hirdetés
Hirdetés

A szóösszetétel a latin vita (élet) és az amin (nitrogéntartalmú vegyület) szavakból származik. Eleinte ugyanis azt gondolták, hogy minden vitamin magában foglal nitrogéntartalmú elemet, amiről csak később derült ki, hogy ez nem így van, de addigra a kifejezés már elterjedt.

Nélkülözhetetlen

Azokat a vegyületeket nevezzük vitaminoknak, amelyek nélkülözhetetlenek az élethez. A vitaminok olyan szerves anyagok, amelyeket a szervezetünk nem (vagy csak elenyésző mennyiségben) képes önállóan előállítani, de szükségünk van rájuk a csontjaink, az ízületeink, a fogaink, a bőrünk, a látásunk, az idegrendszerünk és a vérképző rendszerünk működéséhez.

V mint vitamin

Elengedhetetlenek a sejtekben zajló anyagcsere-folyamatokhoz, és közreműködnek azoknak a biokémiai történéseknek a szabályozásában, amelyek során a táplálék hasznosul a szervezetben.

Vízben vagy zsírban

A vitaminokat megkülönböztethetjük aszerint, hogy vízben (mint például a C - és a B-vitamin) vagy zsírban oldódnak-e (mint az A-, a D-, az E- és a K-vitamin). A vízoldékony vitaminok felszívódás után fejtik ki hatásukat, a felesleg pedig távozik a vizelettel. A hirtelen kimerülés veszélye miatt ezért ezeket folyamatosan pótolnunk kell. A másik csoport felszívódása a táplálék zsírtartalmától is függ: ezért hasznos, ha a salátát leöntjük egy kanál olívaolajjal, szezámolajjal vagy joghurttal. A zsíroldékony vitaminokat tárolni is tudjuk, elsősorban a májban és a zsírszövetekben. Ezeknél a vitaminoknál a túladagolás lehet veszélyes.

Hiány

Fontos, hogy a szervezetünk megfelelő mennyiségű vitaminhoz jusson. Ha valamelyik hiányzik, vagy a szükségesnél kevesebb van belőle, akkor károsodhatnak az élettani folyamatok, különböző panaszok jelentkezhetnek, hiánybetegségek alakulhatnak ki.

A különböző vitaminok bizonyos táplálékokban gyakran együttesen fordulnak elő, így az egyoldalú táplálkozás esetében jelentkező kóros állapot sokszor több vitamin egyidejű hiányát is eredményezheti. A tünetek sokfélék lehetnek: többek között bőrelváltozásokat, hajhullást, a fogak, a látás romlását, a csontok törékennyé válását, fáradékonyságot vagy idegességet is tapasztalhatunk.

Növekvő igények

Bizonyos esetekben megnövekszik a szervezet vitaminigénye. Ilyen a serdülőkor, a várandósság, a szoptatás időszaka, de a versenysportot űzőknek és a betegeskedőknek is több vitaminra van szükségük. Pótlásra lehet szüksége azoknak is, akik hosszú ideig szednek bizonyos gyógyszereket, illetve tartósan sok alkoholt fogyasztanak. A dohányzók pedig vegyék figyelembe: minden egyes elszívott cigaretta növeli a szervezet C- és B-vitamin-, valamint antioxidáns-igényét. Nekik ezért naponta több C-vitamin- és magas szeléntartalmú élelmiszereket (például nyers zöldségeket, gyümölcsöket, halat és tejtermékeket) kellene fogyasztaniuk.

A vitaminok valóban nagyon fontosak a létünkhöz, de azért túlzásba sem szabad esnünk! Hiszen csupán milli- vagy mikrogrammnyi mennyiségekre van szükségünk: arányaiban egy háromezer literes tankautóhoz viszonyítva ez csupán egy evőkanálnyi adagnak felel meg.

A „többiek”

Szinte mindannyian tudjuk, mennyire fontosak számunkra a vitaminok, de azzal már kevésbé vagyunk tisztában, hogy a szervezetünkben megfelelő mennyiségben jelen lévő ásványi anyagok és nyomelemek nélkül a vitaminokat sem tudnánk beépíteni és felhasználni.

V mint vitamin

Az ásványi anyagok meghatározott kémiai szerkezettel bíró vegyületek, amelyek a természetben is előfordulnak, s általában kristályos szerkezettel bírnak. Előállításukra szervezetünk egyáltalán nem képes, tehát ügyelnünk kell arra, hogy megfelelő táplálkozással biztosítsuk a bevitelüket. Ha erről nem gondoskodunk, hiányuk azonnal nyomot hagy egészségi állapotunkon. Míg káliumra, kalciumra, magnéziumra és foszforra nagyobb mennyiségben van szükségünk, addig más ásványi anyagokból a szervezetünk naponta csupán néhány ezred vagy milliomod grammnyit használ fel. Ezek a kémiai elemek a nyomelemek: igen kevés (csupán „nyomnyi”) mennyiségben vannak jelen, de szintén elengedhetetlenek a szervezet egészséges működéséhez. A fentebb említetteken kívül például vasra, jódra, cinkre, rézre, szelénre és mangánra is mindennap szükségünk van. Az ásványi anyagok és a nyomelemek ráadásul számos biokémiai folyamatban együttesen vesznek részt, egymás hatását erősítve.

Óvjuk meg a vitaminokat!

  • Az a legjobb, ha minél hamarabb, nyersen elfogyasztjuk a vásárolt zöldségeket és gyümölcsöket.
  • Jó, ha tudjuk: a vitaminokkal nem viszünk be energiát, de azok növelhetik az étvágyat!
  • Tároljuk őket fénytől védett, hűvös helyen, például a hűtőben, a kamrában!
  • A zöldségek és a gyümölcsök vitamintartalma a következő fokozatok szerint csökken: friss, mirelit, konzerv, félkész étel, készétel.
  • A hosszú áztatás és a tartós melegítés tönkreteszi a vitaminokat. Ezért inkább pároljunk, mint főzzünk! Használjunk korszerű edényeket!
  • Ha pedig mégis vízben főztük meg a zöldségeket, használjuk fel a főzővizet levesek vagy szószok készítéséhez!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend