Hirdetés
Téli mélabú

Téli mélabú

A medvék (és az ürgék, a pelék, a sünök, a denevérek...) tudják, mi a jó nekik. Például a téli álom! Teljesen meg tudjuk érteni őket. Hiszen télen sokszor semmihez sincs kedvünk, fáradtak vagyunk, úgy érezzük, lemerülnek az energiatartalékaink.

Hirdetés
Hirdetés

Mi ez? Pusztán téli nyafogás? Többről lehet szó, ha a téli hangulatzavarnak nevezett jelenség 14 millió amerikai embert akadályoz megszokott életvitelében, és további 33 millióan érzik úgy, hogy minden energiájukat elveszítették.

Időzavar

Többen kutatják, mi állhat a téli szomorúság hátterében. Egy amerikai pszichiáter, Alfred J. Lewy a rövidebb nappalok miatti fényhiányt teszi felelőssé. Úgynevezett jet lag-ként írta le a téli mélabút. Hagyományos értelemben véve a jet lag az, amikor egy repülőút során három óránál nagyobb időzónát lépünk át, és a szervezetünknek nincs ideje alkalmazkodni ehhez az időeltolódáshoz. Nos, a téli hangulatzavar esetében úgy tűnik, egyszerűen nem tudjuk kiheverni az alvás-ébrenlét ritmusában bekövetkező zavart, amelyet a késői hajnalodás, a rövid nappalok és a korai esteledés okoz. Míg a jet lag-et néhány óra alatt ki lehet heverni és napi ritmusunkat újra szinkronba tudjuk hozni a nappalokkal és éjszakákkal, addig az évszakhoz kötött hangulatzavarok esetében képtelenek vagyunk visszatérni napi megszokott ritmusunkhoz. Vagy ha mégis sikerülne, az állítólag öt hónapot venne igénybe: ezt nincs időnk kivárni.

Téli mélabúLewy a fényhez és az agyban termelődő melatonin nevű vegyülethez fordulna segítségért. (Ez az anyag szabályozza az alvás-ébrenlét ciklikusságát. Természetes körülmények között esténként felszaporodik és álmosságot okoz, hogy reggelre ismét lecsökkenjen a szintje.)

Az amerikai pszichiáter tapasztalatai szerint a vizsgálati alanyok egy részénél a reggeli fény és az esti melatonin, míg kisebb hányaduknál a reggeli melatonin és az esti fény állította helyre a megzavart alvás-ébrenlét ciklust.

Egy másik pszichiáter, a Dél-afrikai Norman E. Rosenthal energiakrízisnek tartja a téli mélabút. Megfigyelései szerint sokan a hibernáció sajátos formájába, az alvásba menekülnek. A legjobb eredményeket azonban a fényterápia - a napi többórás fényfürdő - hozta.

Lassulás

A tünetek egyébként nagyon hasonlítanak azokhoz a panaszokhoz, amelyeket a depressziósok tapasztalnak. Sokan nehezen végzik el a rutinszerű feladatokat is. Úgy érzik, nehezek a tagjaik, nem tudnak tisztán gondolkozni. Csökken az érdeklődésük a világ dolgai iránt. Nem keresik szeretteik társaságát, a szexet is kevésbé kívánják. Falják a szénhidrátokat.

Ha hasonló tüneteket észlelünk magunkon, itt az ideje, hogy kicsit változtassunk. Miért várjuk el magunktól, hogy a téli sötétben és hidegben ugyanúgy teljesítsünk, mint a napfényes, aktív időszakban? Igaz, életkörülményeink erre biztatnak: ugyanolyan korán járunk dolgozni és a korai sötétedés ellenére sem fekszünk le hamarabb (inkább a lámpát égetjük)...

Elleshetnénk a természettől a ritmusváltást: fogadjuk el, hogy most a visszahúzódás, lelassulás, elmélyedés, az új tartalékszerzés időszakát éljük - hogy aztán majd újult erővel vethessük magunkat a tavaszi pezsgésbe!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend