Hirdetés
Húsvét - gyomorbántalmak nélkül

Húsvét - gyomorbántalmak nélkül

Egy ünnepi, például a húsvéti étkezés több mint pusztán egy fiziológiás szükséglet kielégítése. Társasági, családi esemény, örömforrás, szeretetfürdő. Hajlamosak is vagyunk kissé túlzott jelentőséget tulajdonítani neki: túl sok ételt készíteni, túl sokat enni, túl sokat inni. Pedig másképp is lehet!

Hirdetés
Hirdetés

Húsvétkor különösen jellemző "a nagy traktajelenség". A locsolkodóknak minden háznál illik legurítani egy kupicával, és megkóstolni a háziasszony összes remekét. Nem csoda, hogy az ünnep nem éppen egy fogyókúrás program, és mire vége van, jó néhány kilóval nehezebbek vagyunk, a hasi panaszokról nem is beszélve.

Figyeljünk a jelekre!

Legyen ünnep vagy hétköznap, a magyarországi étkezési szokások nem túl szerencsések. Kevés alkalommal eszünk, de akkor sokat, és túl nagy mennyiségben fogyasztunk állati eredetű zsiradékokat és szénhidrátokat. Az emésztőrendszer és általában a szervezet szempontjából lényegesen jobb a többszöri, kis mennyiségű étkezés, mint a "nagy zabálás". Az energiafelhasználás ugyanis folyamatos - a bevitel ezzel szemben szakaszos. A táplálkozásunkban sokkal nagyobb hangsúlyt kellene kapniuk a növényi rostoknak, a vitaminoknak, a nyomelemeknek.

Ünnepek alkalmával különösen sokat eszünk, nem csoda, hogy egyes emésztőszervi betegségek ekkor adnak hírt magukról. Nagyon fontos, hogy figyeljünk oda ezekre a jelzésekre! Teltségérzet vagy puffadás esetén sokan inkább bekapnak egy emésztést könnyítő pirulát, mint hogy orvoshoz forduljanak. Pedig Magyarországon általános probléma az, hogy a daganatokat későn ismerik fel! A gyomorszájtáji fájdalmak, a gyomorégés, a savanyú, maró íz a szájban, a táplálék visszaáramlása, a mellkasi fájdalom mind-mind figyelmeztető tünetek: érdemes kivizsgáltatnunk magunkat. Ha pedig véres székletet, hányást, véres hányást, nem szándékolt testsúlycsökkenést tapasztalunk, haladéktalanul forduljunk orvoshoz!

Funkciózavarok

Persze a gyomorégéssel, fájdalommal, puffadással járó emésztési zavarokról többnyire kiderül, hogy a háttérben sem szervi, sem pedig anyagcsere-elváltozás nem áll. Csupán az emésztési funkciók átmeneti vagy tartós zavaráról van szó, amelyektől azonban a statisztikák szerint minden negyedik-ötödik ember szenved!

A tünetekhez hasonlóan a probléma kiváltó okai is igen változatosak lehetnek: így például a stressz, a helytelen táplálkozás, az egészségtelen étkezési szokások, a mozgáshiányos életmód bármelyike felelős lehet a panaszokért. Jóllehet az úgynevezett funkcionális emésztési zavar nem tartozik a súlyos kórképek közé, a tartósan fennálló, kellemetlen tünetek mégis komoly megterhelést jelenthetnek a páciensek számára. A megoldást az életmódváltás és szükség esetén gyógyszeres kezelés jelentheti.

Túlevés nélkül ünnepelni

  • Ha lehet, kerüljük el a nagy evészeteket! Inkább többször együnk, keveset!
  • Fogadjuk meg a régi kínai bölcsek tanácsát, akik azt mondták: "Rágd meg százszor a falatot, mielőtt lenyeled!" Így lassabban eszünk, és a telítettségérzet már kevesebb ételmennyiség elfogyasztása után jelentkezik.
  • Bármilyen csábító is, hogy a bőséges ebéd után ledőljünk egy kicsit, ne tegyük! Ezzel a reflux kialakulását segíthetnénk elő. A mozgás azért is jó, mert felgyorsítja a tápanyagtranszportot. A locsolkodók autó helyett gyalog is közlekedhetnek!
  • Igyunk-e aperitifet vagy ne? Magyarországon bevett szokás evés előtt étvágygerjesztőként legurítani egy kupicával. Tény, hogy utána talán még jobban esik az étel, hiszen fokozza az étvágyat, ám ezáltal a gyors evést, a habzsolást segíti elő, amit jobb lenne elkerülnünk. A francia szokás egészségesebb: ők ugyanis inkább evés után isznak, ami egy kissé segíti az emésztést.
  • A kávézásról megoszlanak a vélemények. Az elfogyasztott tápanyaggal való kapcsolatáról annyit érdemes tudnunk, hogy kicsit gyorsítja a tápanyagtranszportot, kissé fokozza a gyomor munkáját, így ebből a szempontból akár hasznos is lehet.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend