Hirdetés
Böjtölni tudni kell!

Böjtölni tudni kell!

Miért, meddig, hogyan? - tehetjük fel a kérdést a böjtölés kapcsán. A böjt bizonyos ideig tartó önkéntes nem evés, mely évezredek óta egyrészt szellemi gyakorlat, másrészt számos betegség kezelésének kelléke. Bizonyos szabályok betartása azonban elengedhetetlenül fontos a biztonságos és hatékony böjtöléshez.

Hirdetés
Hirdetés

Az ókorban Hippokratész - a nyugati medicina atyja - hitt abban, hogy a test képes önmagát megújítani. Fontos gyógyító eszköznek tekintette a böjtöt. Ugyanígy Paracelsus is a legjobb gyógymódként hirdette. Az Ajurvéda medicina szintén a gyógyítás fontos építőelemének tekintette.

Természetesen vallási szerepét sem szabad elfelejteni, hiszen a mentális és szellemi tisztulás útját látták benne a zsidó-keresztény, a keresztény, a mohamedán és a buddhista hitben egyaránt.

A múlt században Mahatma Ghandi 21 napig böjtölt a békéért.

Az Amerikában 1995-ben megalapított "Böjtközpont" hangsúlyozza, hogy a böjt nem egyenlő az éhezéssel, és a következő pontokban fogalmazza meg előnyeit:

  • Megszabadít a súlyfölöslegtől.

  • Megtisztítja a szervezetet a méreganyagoktól.

  • Javítja az energiafelhasználást.

  • Növeli a szellemi frissességet.

  • Segít józanabbul látni a világot.

Mikor leállítjuk a táplálékfelvételt, emésztőrendszerünk felmentést kap az emésztés nehéz munkája alól. Mi történik ekkor?

A szervezetben a raktározott energia felszabadul és megkezdődik a salakanyagok, toxikus vegyületek ürítése. A belekben gyakran telepedhetnek meg baktériumok, vírusok, paraziták. Az ételek lebomlása során felszabadult vegyületek a véráram útján a májba kerülnek. Itt történik a méregtelenítés folyamata.

Böjtölés alatt a máj és az immunrendszer kész arra, hogy az évek alatt lerakódott mérgező anyagokat elszállítsa, hatástalanítsa a szervezetben.

Amerikai kutatók szerint az évek alatt felhalmozott toxinok súlya elérheti a 2,5-5 kg-ot. Talán éppen ezért éli reneszánszát napjainkban a 0 kalóriás diéta és a böjtkúra.

A böjtölés technikája

Időtartam

A böjtölés időtartama mindig attól függ, hogy milyen egészségi állapotban vagyunk, és próbáltuk-e már valaha a nem evés technikáját.

Ha már tudjuk, miről van szó, akkor megbirkózhatunk egy hosszabb ideig (2-4 hétig) tartó kúrával, mely az alternatív medicinában járatos gyógyítók szerint a legmegfelelőbb méregtelenítéshez vezet.

Gyakori a hétnapos böjtkúra és a háromnapos böjt, melyet évente négyszer, az évszakváltások időszakában végeznek.

Az úgynevezett prevenciós böjtöt nagyon sokan alkalmazzák. Ez azt jelenti, hogy heti egy alkalommal nem fogyasztunk szilárd táplálékot.

Azokban az esetekben, amikor a böjt három napnál tovább tart, kötelező az orvosi felügyelet!

Módszer

Klasszikus böjtölés alatt azt értjük, hogy tiszta vízen, esetleg gyógynövényből készült teán kívül mást nem iszunk, nem eszünk.

E mellett a modernkori böjt a dzsúzkúrát jelenti, ebben ugyanis a folyadék- és egyben a táplálékfelvételt zöldség vagy gyümölcslé formájában biztosítjuk. Előnye a vízivással szemben, hogy értékes nyomelemek, ásványi anyagok, vitaminok jutnak be szervezetünkbe, melyeket nem érdemes még egy napig sem nélkülöznünk.

Előkészület

A böjtölés némi előkészületet igényel. Egy-két nappal a kúra megkezdése előtt javasolt a húsokat, tejtermékeket étkezésünkből mellőzni, és az olajos magvak, babfélék fogyasztását csökkenteni. A böjtöt megelőző napon válasszunk könnyű salátát, gyümölcsöt vagy egy tányér levest táplálékul.

Mit együnk böjtölés után?

Először is ügyeljünk arra, hogy mennyiségileg ne legyen sok az elfogyasztott táplálék, hiszen a kúra alatt összeszűkült gyomrot és a pihent állapotú emésztőtraktust igen jelentősen megterhelnénk vele.

Böjtölni tudni kell!

Hellmut Kützer szerint törekedni kell a teljes értékű ételek fogyasztására. Javaslata az, hogy a kúra utáni napokon folyamatosan emeljük a bevitt kalóriamennyiséget. Induljunk 450 kcal-ról és a hatodik napra jussunk el 1500 kcal-ig. Érdemes gyümölcsöt, zöldséget, gabonafélét bőséggel fogyasztani ezeken a napokon.

Fő az elővigyázatosság

Ugyanúgy, ahogy bizonyos ételek, úgy a böjtkúra sem fejt ki minden emberre egyformán jó hatást. Akiknek érzékenyebb a gyomruk vagy emésztőrendszerük más területe, vagy valamely krónikus bántalomban szenvednek, érdemes fontolóra venniük a kúra megkezdését, hiszen többet árthatnak vele maguknak, mint amennyit a böjt használ.

Ha a böjtöt három napnál többre tervezzük, mindenképpen kérjünk hozzá szakmai segítséget, orvosi felügyeletet. Böjtölés alatt a munkahelyi teljesítőképesség jelentősen csökken, ezért érdemes inkább hétvégén kísérletezni.

A kúra alatt javasolt a sok pihenés és a fizikai aktivitás csökkentése. Elég egy rövid séta vagy néhány nyújtógyakorlat.

Az első napokban a fogyás mértéke elérheti az egy kilogrammot is. A harmadik naptól azonban ez az érték 0,5 kg-ra csökken.

Miért fogyunk?

Kiábrándító, de sajnos igaz: a néhány nap alatt leadott súly nagy része folyadék, kisebb része az izmokból származó fehérje, legkisebb része zsír. Pár napos böjttel nem tudunk megválni az évek hosszú sora alatt felhalmozódott zsírpárnáktól. Ehhez egészen más jellegű fogyókúrára van szükség. Amit a böjttel el lehet érni, az az, hogy a sós, fűszeres ételek által megkötött folyadék távozik szervezetünkből, így mindenképpen energikusabbá, könnyedebbé válunk. Másrészt testünk rendelkezik zsír- és szénhidrátraktárral, viszont fehérjét nem tud félretenni, ezért ha a táplálék útján nem jut szervezetünkbe fehérje, akkor megkezdődik saját izomzatunk leépítése - amerikai terminussal élve - az izomkannibalizáció. Ennek következménye az, hogy az alapanyagcsere csökken, tehát kevesebb lesz a napi kalória felhasználás. Így a fogyás üteme is lelassul.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend