A tavaszi fáradtság természetes!

A tavaszi fáradtság természetes!

Mi, emberek a hosszú, hideg téli hónapok alatt is a megszokott tempónk szerint élünk: sokat dolgozunk, keveset alszunk, rohanunk. Nem csoda, hogy mire megérkezik a tavasz, elfáradunk. A téli álmot alvó emlősökkel ellentétben sajnos nem kezdhetjük kipihenten a tavaszt, de okosan felkészülhetünk rá. A legfontosabb, hogy elfogadjuk: a tavaszi fáradtság nem betegség, csupán egy hiányállapot!

Hirdetés

A tavaszi fáradtságot szinte mindannyian ismerjük. Tél végén gyakori, hogy hangulatunk nyomottá válik, fáradékonyak vagyunk, alvászavarral küszködünk, nehezen tudunk koncentrálni, és akár még fejfájást is tapasztalhatunk. Rosszul viseljük az időjárás változásait, különösen a hirtelen légnyomás-ingadozásokat.

Hajlamosabbak vagyunk depresszióba esni. A hideg hónapok alatt többet fogyasztunk a zsíros ételekből (és egyébként is egyoldalúan táplálkozunk), így aztán néhány kiló súlyfeleslegre is szert tehetünk. Télen az anyagcserénk is lelassul kissé, így a salakanyagoktól sem tudunk olyan könnyen megszabadulni.

Kevesebb vitaminhoz jut a szervezetünk, tavaszra pedig a nyáron és ősszel feltöltött vitaminraktárak is kiürülnek. Fényre és melegre vágyunk, de mindkettőből kevés jut. Biológiai óránk és élettani működésünk is az évszakos váltakozásokat követi: néhány betegségről már elődeink is feljegyezték, hogy hajlamos lehet a tavaszi kiújulásra.Sokáig úgy gondolták, hogy elsősorban a vitaminhiány tehető felelőssé a tavaszi fáradtságért.

A tavaszi fáradtság természetes!

A legújabb kutatások azonban azt igazolják, hogy a fő ok a szerotoninszint csökkenésében keresendő. Ez a hormon befolyásolja a hangulatot és az aktivitást, s a szorongás csökkentésében is szerephez jut. Ma már tudjuk, hogy tél végén és kora tavasszal a legkisebb a szerotonin-forgalom a központi idegrendszerben.

Nem csoda, hogy ilyenkor minden szempontból kimerülve érezzük magunkat.A tavaszi fáradtságot nem betegségként kell megélnünk, pusztán hiányállapotot, tél végi kimerültséget jelez! Ám ha a tüneteket egy hónapnál hosszabb ideig észleljük, vagy azok más panaszokkal együtt később újra jelentkeznek, forduljunk orvoshoz, aki kideríti, nem áll-e egyéb betegség a háttérben.



Újult erővel

  • A nappalok hosszabbodása és a jó idő szerencsére lehetővé teszi, hogy egyre többet tartózkodjunk a szabad levegőn.
  • Mozogjunk! Rázzuk fel magunkat a téli tespedtségből, és szokjunk rá a rendszeres sportolásra! Naponta egy kiadós séta is megteszi kezdetnek.
  • Bár reggelente még nehéz felkelni, ne engedjünk az ágy csábításának! Minél inkább elhúzzuk az ébredezést, annál nyomottabb lesz a napunk. Keljünk fel határozottan, és inkább ebédidőben szundítsunk egy negyedórát.
  • A reggeli felfrissülésben a váltott zuhany is segít.
  • Töltsük fel újra a vitaminraktárainkat! Fogyasszunk sok gyümölcsöt és zöldséget! Kerüljük a nehéz ételeket, inkább többször együnk, de kisebb adagokat!

Partnereink

Férfihírek logo Napidoktor logo Egészsgékalaúz logo Hírszemle logo Teügyed logo Nőifriss