Hirdetés
Vegye könnyedén!

Vegye könnyedén!

A fájdalom tulajdonképpen hasznos dolog, egy önvédelmi reakció, amely jelez, ha figyelnünk kell magunkra. Mégis megkeserítheti a napjainkat egy-egy tompa fejfájás, izomhúzódás, becsípődött ideg. Ezúttal alternatív tippeket adunk fájdalomcsillapításra.

Hirdetés
Hirdetés

A fájdalmat valójában receptoraink fogják fel, ingerületvezetéssel jutnak el sejtjeinken keresztül az agykéregbe, végül ott tudatosul, hogy gond van. Az egészséges emberek éreznek fájdalmat, egyéntől függ, ki mennyire tudja tolerálni azt, ezt nevezik fájdalomtűrésnek. Szociális, genetikai és tradicionális okai vannak, de a szöveti lazaság és izomműködés, vagyis az edzettség is befolyásolja, hogy ki mennyire szenved egy külső vagy belső, kellemetlen ingertől.

Fejfájás, izomfájdalom, ízületi fájdalom, gyomorgörcs, epegörcs – ezek a leggyakoribb problémák, de valójában bármi fáj is, megszüntetéséhez a kiváltó okot kell megszüntetni. Ha az nem megy, akkor lehet különféle módszerekkel próbálkozni a csillapításával. Nem érdemes szenvedni és tűrni, kiváló fájdalomcsillapító szerek recept nélkül kaphatók a patikákban, használjuk ezeket, mert a folyamatos (krónikus) fájdalom alvászavarokhoz, depresszióhoz, szorongáshoz vezethet.

Vegyen mély levegőt!
A lassú, egyenletes légzés nemcsak nyugtat, de a fájdalmat is csillapítja. Ha a légzésre koncentrálunk, nem figyelünk a fájdalomra, illetve a légzőgyakorlat közben ellazítjuk megfeszült izmainkat, ami a kellemetlenség kiváltója lehet. A friss, oxigéndús levegő is segíthet, ezért ablakot is nyithatunk a gyakorlat közben.

Szagoljon!
Az aromaterápiát fájdalomcsillapításra is használhatjuk. Az illóolajokat kenhetjük bőrre (ha nem okoznak allergiás reakciót), fürödhetünk bennük, vagy párologtathatjuk, teaként el is fogyaszthatjuk. A levendula a halántékra kenve enyhítheti a fejfájást, a pálmarózsa a lábfájást, a borsmenta a hasfájást. A kamilla pedig tökéletes az izomlázra. Ha pedig nincs illóolaj a közelben, szagolgasson zöldalmát, ennek az illata is segíthet.

Jógázzon!
Minden rendszeres sport csökkenti a fájdalmat, de a jógáról már bizonyították, hogy napi húsz perc gyakorlás csökkenti a fájdalmak kialakulását. Serkenti a véráramlást, endorfint termel, amely szintén enyhíti a kellemetlen érzést.


Vegye könnyedén!

Sétáljon!
Ha ülőmunkát végez, óránként álljon fel, és sétáljon néhány percet. Ez nemcsak az ízületeknek, csontoknak, izmoknak tesz jót, de a szemének is, amely a túl sok monitorhasználattól szintén megfájdulhat és fejfájást is okozhat.

Nevessen!
A vidámság és a kikapcsolódás fájdalomcsillapító hatású, és megelőzésképp is alkalmazható. Ha a hétköznapi taposómalomból rendszeresen kilép, és olyan elfoglaltságot végez, amely örömmel tölti el, a kisebb fájdalmakat észre sem veszi.

Relaxáljon!
Érdemes lehet egy szakember, pszichológus segítségével elsajátítani a relaxációs technikákat, de ha erre nincs ideje, csak feküdjön le, és képzelne el magát egy szép, megnyugtató helyen. A relaxáció segíti a szerotonin és a dopamin, ennek a két hormonnak a termelődését, ezek pedig fájdalomcsillapító hatásúak.

Gondoljon a szexre!
Dr. Hamid Hekmat amerikai orvos kutatása szerint a szexuális fantáziálás (és a cselekvés is) ellazít, ezáltal képes csökkenteni a fájdalmat. Végülis egy próbát megér.

Szitkozódjon!
Ön is káromkodik egy nagyot, ha beveri a könyökét vagy belerúg valamibe? Jól is teszi, egy kutatás szerint ugyanis a szitkozódás 35 százalékkal növeli a fájdalomtűrést – ennyivel hosszabb ideig tartották a kezüket jeges vízben azok, akik kiabálhattak.

Nézegessen képeket!
A szép természetfotók, vagy cuki macskás képek is ellazítanak, de ha a szeretteinkről készült fotókat nézegetjük, olyan hormonális hatások indulnak el szervezetünkben, amelyek a fájdalomérzetet is csökkentik.

Melegítse!
Az emésztési gondok, menstruációs görcsök ellen segíthet, ha melegítőpárnát tesz a hasára. Mivel felpezsdíti a vérkeringést, elernyeszti az izmokat, oldja a görcsöket. Mindenkinél más-más póz válik be, van, aki összekuporodva érzi jobban magát, van aki négykézláb, kutyapózban lazul el könnyebben.

Vegyen forró fürdőt!
A meleg víz fokozza a véráramlást, hát-, has- és fejfájás ellen is hatékony lehet. A fürdő nemcsak ellazít, de nyugtat is. Ha nincs ideje a kádban ücsörögni, egy tízperces lábfürdő is segíthet.                  ■

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend