Hirdetés
De nehéz az iskolatáska...

De nehéz az iskolatáska...

Néhány nap múlva kinyílnak újra az iskolák kapui. Az iskolakezdés hatalmas váltás - nemcsak a kisgyereknek, hanem a szülőknek is. Új korszak, új helyszín, új közösség, új feladatok. Érett-e minderre a gyerekünk? Ha mégsem érzi jól magát az új helyzetben, hogyan vegyük észre, hogy baj van?

Hirdetés
Hirdetés

A 6-7 éves kor fontos életszakasz, nem véletlenül húzódik éppen itt az iskolaérettség "vízválasztója". A gyerek testi, pszichés és szociális fejlődése ekkor éri el azt a szintet, amely alapján feltételezhető, hogy az iskolában is megállja majd a helyét - és jól is érzi majd ott magát.

"Érettségi"

- Az óvónők pontosan tisztában vannak azzal, hogy milyen képességekkel kell rendelkeznie egy hatéves gyereknek - mondja Fejes Enikő pszichológus, óvodapedagógus. - Ennek ellenére megeshet, hogy egyszer-egyszer nehéz a döntés: menjen-e iskolába a csemeténk, vagy inkább még maradjon egy évet az óvodában? Az is előfordulhat, hogy a szülő véleménye nem egyezik meg az óvónőével az iskolaérettséget illetően. Ilyenkor jelenthet nagy segítséget a körzeti nevelési tanácsadó, ahol ingyenesen lehet iskolaérettségi vizsgálatot kérni. A gyerekkel beszélgetve a pszichológus a következőket méri fel egy ilyen "vizsgálaton":

  • Hogyan éli meg a gyerek a szituációt? Egyáltalán, képes-e kint hagyni az anyukáját? (Az anyuka képes-e bent hagyni a gyereket?)

  • Milyen a gyerek feladattudata, szabálytartása? Egy ilyen korú gyerek általában képes 10-15 perces aktív figyelemre, és ha feladat teljesítését kérjük tőle ("Adj ide, légy szíves, öt ceruzát!"), akkor azt megteszi, nem lép ki a vizsgahelyzetből, nem szalad el játszani.

  • Milyenek a kicsi értelmi képességei? Milyen a memóriája, képes-e fejben tartani mondatokat, számokat? Képes-e a logikus gondolkodásra, a figyelme összpontosítására? Milyen a verbális és az ábrázoló kifejezőkészsége (hogyan tud képet leírni)? Milyen a rajzának színvonala? Mennyire tájékozott?

  • Kialakult-e már a jobb- vagy balkezesség? Balkezesség esetén sincsen semmi baj - egyszerűen jó, ha ebben a korban már domináns az egyik kezünk (szemünk, lábunk).

Mindezen készségek kialakulását remekül előkészíti az óvoda nagycsoportja - nem véletlenül kötelező minden iskolaköteles gyerek számára. Ha a vizsgálat alapján a szakember mégis a ráadás évet javasolja, javaslatot tehet az óvónőknek és fejlesztő pedagógusoknak arra vonatkozóan, hogy a kicsi mely képességeit célszerű fejleszteni.  - Ha március-áprilisban beszélgetünk először a gyerekkel, és az óvodában maradását javasoljuk, érdemes újra találkozni vele augusztusban, hiszen ebben a korban pár hónap alatt is rengeteget fejlődnek a kicsik! - mondja Fejes Enikő. - Személyes véleményem szerint egyébként nem jó, ha a szülők azt várják, hogy a kicsik már az óvodában megtanuljanak írni-olvasni, számolni... A gyerekek számára még nagyon fontos a játék! Ennek szociális szempontból is van jelentősége, hiszen a játékfejlődésben is különböző szakaszok figyelhetők meg: hároméves korban a picik még funkció- vagy gyakorlójátékokkal játszanak, például kiskocsit tologatnak. Ám öt-hatéves korban előtérbe kerülnek a szerepjátékok (papás-mamás, boltos, postás), amelyek már közösségi tevékenységek. A kicsik ekkor alkalmazkodni is megtanulnak, és az esetleges feszültségüket is kiadhatják. A szabályjátékok is ekkor válnak kedveltté: ezek révén megtanulhatják, hogy bizonyos "törvényeket" muszáj betartani.

Minden kezdet nehéz

A gyerekek többnyire izgatottan várják az iskolakezdést - a szülőknek nagy szerepük van abban, hogy megőrizzék ezt a pozitív hozzáállást, kíváncsiságot, várakozást. Menjünk a csemeténkkel együtt iskolatáskát vásárolni, nézzük meg együtt a leendő iskola épületét! Előfordulhat, hogy féltékenység gyötör bennünket, hiszen a tanító néni személyében új példakép költözik gyermekünk szívébe. Nyugtasson meg a tudat: a tanítóval való jó személyes kapcsolat nagyon fontos a kicsi életében, és iskolai fejlődésének is ez az egyik kulcsa! Ne legyünk maximalisták! Ha túlzottak az elvárásaink, a teljesítménykényszert a gyerek is könnyen "beépíti", és egy kevésbé jó eredmény  is kudarcot jelenthet számára. Ne várjuk, hogy utódunk váltsa valóra a mi álmainkat - legyenek neki sajátjai...

Ha a gyermek mégsem érzi jól magát az iskolában, biztosan jelét adja - csak vegyük észre! Fogjunk gyanút, ha agresszívvé válik, ha konfliktusokba keveredik, ha nem teljesít úgy, ahogyan az elvárható lenne tőle, ha nem alszik jól, ha állandóan fáradt. - A bepisilés már nagyon erős jelzés: nagyfokú szorongásra utal - figyelmeztet a pszichológus. - Ilyen esetben mindig menjünk utána az okoknak. Itt maradjon ki egy mondat. Jó lenne, ha minden iskolában felkereshetnénk egy pszichológust. Ha ez a lehetőség nem adott, forduljunk a körzeti nevelési tanácsadóhoz tanácsért!

Szakértőnk: Fejes Enikő, pszichológus, óvodapedagógus

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend