Hirdetés
A D-vitamin reneszánsza

A D-vitamin reneszánsza

Mostanában egyre több szó esik a D-vitaminról, ugyanis kiderült, hogy tél végére a magyarok 95 százalékának a szervezetében kevesebb van belőle az optimálisnál, jóllehet szinte minden porcikánknak szüksége lenne rá. Dr. Szentiványi Csilla reumatológust, természetgyógyászt kérdeztük.

Hirdetés
Hirdetés

A vitaminokat megkülönböztethetjük aszerint, hogy vízben (mint például a C- és a B-vitaminok) vagy zsírban oldódnak-e (mint az A-, a D-, az E- és a K-vitamin). A vízoldékony vitaminok felszívódás után fejtik ki hatásukat, a felesleg pedig távozik a vizelettel. A hirtelen kimerülés veszélye miatt ezért ezeket folyamatosan pótolnunk kell.

A másik csoport felszívódása a táplálék zsírtartalmától is függ: ezért hasznos, ha a salátát leöntjük egy kanál olívaolajjal, szezámolajjal vagy joghurttal. A zsíroldékony vitaminokat tárolni is tudjuk, elsősorban a májban és a zsírszövetekben. Ezeknél a vitaminoknál a túladagolás lehet veszélyes.

Hogyan?

A D-vitamin tehát az egyik legfontosabb zsírban oldódó vitamin, sőt, valójában több vitamin összefoglaló neve. Az állati és az emberi szervezet is képes előállítani. Előanyaga megtalálható a szervezetünkben, de csak a napfény ultraibolya sugarainak hatására képes kialakulni, majd a májban és a vesében aktív hatóanyaggá alakulni. A szakértők ma már úgy tartják, hogy a D-vitamin nem is csupán egyszerű vitamin, hanem inkább hormon! Mint dr. Szentiványi Csilla mondja, kiderült, hogy minden egyes sejtünkön van D-vitamin-receptor, így a D-hormon fehérjékhez kapcsolódva minden sejtünkhöz eljut, és befolyásolja működésüket. Mindez arra utal, hogy rendkívül fontos szerepe van a szervezetünk működésében.

Szerepe

A D-vitamin legisemrtebb szerepe a kalcium-anyagcsere szabályozása. Legfontosabb feladata a kalcium belekből történő felszívódásának fokozása, hogy az beépülhessen a csontokba. Emeli a vérplazmában a kalciumszintet, szabályozza a vékonybélből való felszívódását, fokozza a vesében a kalcium-visszaszívást, majd serkenti kiáramlását a csontokból. (A kalcium nagy jelentőségű ásványi anyag, fontos alkotóeleme a csontoknak. Időskorunkban pedig jellemző, hogy nem csupán kevesebb, de lágyabb csontállománnyal is rendelkezünk, ezért szükségünk van az erősítésre.) Legalább ennyire fontos tudni, hogy immunmoduláns szerepe is van: az immunrendszer működését és a normális sejtosztódást is segíti.

A D-vitamin reneszánsza

Ma egyre több betegségről fedezik fel, hogy a háttérben a D-vitamin hiánya is állhat. Többek között csontritkuláshoz, autoimmun megbetegedésekhez, cukorbetegséghez és izomgyengeséghez vezethet, növelheti a szív- és érrendszeri betegségek előfordulásának gyakoriságát, bizonyos daganatos megbetegedések (emlő-, prosztata-, vastagbélrák) és központi idegrendszeri problémák kockázatát.
Nem csoda, hogy rendszerint tél végén tarol az influenza: a hosszú fényhiány következtében ekkorra a szervezetünkben már annyira leapad a D-vitamin-raktár, hogy az immunrendszer gyengesége számos fertőzés előtt nyit kaput.

Mint szakértőnk hangsúlyozza, nagyon fontos, hogy a nőgyógyászok is felhívják a D-vitamin jelentőségére a nők, különösen a kismamák figyelmét. Egyrészt jó tudni, hogy a D-vitamin hiánya fogamzási nehézségeket is okozhat. Másrészt pedig nem árt tisztában lenni azzal a döbbenetes ténnyel, hogy ha egy nő D-vitamin-hiányban szenved, az még az unokája egészségi állapotára is hatással lehet!

Tömeges hiány

Dr. Szentiványi Csilla egy bostoni felmérést idéz a közelmúltból: Tízből hét lakosra jellemző a D-vitamin-hiány. Boston csaknem azonos szélességi fokon fekszik, mint Magyarország, ám hazánk lakosságára, ha lehet, még aggasztóbb arány jellemző: tél végére a felnőtt lakosság 95 százaléka D-vitamin-hiányos.

A D-vitamin hiányáért nem csupán a kevés napfény tehető felelőssé. Előfordul, hogy a szervezet egyéb okokból nem képes elegendő mennyiségű D-vitamint előállítani. Leginkább a krónikus vese- és májbetegek érintettek. Érzékenyek a D-vitamin-hiányra és annak következményire többek között a cukorbetegek, az autoimmun gyulladások bármely fajtájától szenvedők, a felszívódási zavarral küzdők, bizonyos típusú gyógyszerek rendszeres szedői. Előfordul, hogy a szervezet egyéb okokból nem képes elegendő mennyiségű D-vitamint előállítani. Például lehetséges, hogy a táplálék nem tartalmazza a szükséges mennyiségű vitamint, de örökletes hajlam is okozhatja a hiányt. A háttérben emésztési és zsírfelszívódási zavar, valamint bélbetegségek is állhatnak. Nőknél gyakran jelentkezik a hiány a változókorban.

Angolkór

A D-vitamin hiánya miatt a csontokban zavart szenved a kalcium és a foszfor anyagcseréje, így elégtelenné válik a csontképzés. Mindennek súlyos következménye az angolkór, más néven rachitis, amely a gyermekkor betegsége.

A D-vitamin reneszánsza

Már 2-3 hónapos korban megmutatkozhatnak az első tünetek: a tarkótáj erős izzadása, nyugtalanság, sápadtság. A koponyacsontok felpuhulnak, a bordákon duzzanat tapintható a csont és a porc találkozásánál, a mellkas alakja eltorzul (ez légzőszervi betegségekre hajlamosít), elgörbülhetnek a lábak, petyhüdtté válhat az izomzat, vérszegénység és akár a szellemi fejlődés lelassulása is bekövetkezhet. Ilyenkor D3-vitaminkészítmény adása szükséges, ám az adagolással óvatosnak kell lenni, mert a túl nagy dózis akár vesekárosodáshoz is vezethet.

A leghatásosabb védekezés a megelőzés: a helyes táplálkozás, a levegőztetés, az óvatos napoztatás.

Mennyi elég?

A D-vitamin szakemberek által meghatározott normálértéke az utóbbi években egyre feljebb kúszott, egyenes arányban azzal, hogy fokozatosan fény derült a szervezetünk működésében játszott igen fontos szerepére. Ma a normálérték alsó határa 30 µg (nanogramm)/ml vagy 75 mg/l. (A D-vitamin szintjét a vérből mérik, a vizsgálatot 4-7 ezer forintért erre specializálódott laboratóriumokban lehet kérni.)

Tavaly 12 hazai orvosszakmai társaság fogott össze, hogy felhívják a figyelmet a D-vitamin-bevitel fontosságára. Az I. D-vitamin Napon megfogalmazott ajánlás szerint egy felnőtt embernek 1500-2000 nemzetközi egység bevitelét javasolják táplálék-kiegészítő formájában, különösen télen, tél végén. (Túlsúlyosság, várandósság esetén ennek többszöröse is indokolt lehet.) Mint szakértőnk hozzáteszi, ő gyakran 3000 nemzetközi egységet is szokott javasolni, sőt, igazolt D-vitamin-hiány esetén átmenetileg ennek a többszörösét is. Azt is hangsúlyozza, hogy ha D-vitamint szedünk, érdemes mellette a kalcium és a magnézium pótlásáról is gondoskodni, hiszen ezek segítik egymás felszívódását.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend