Hirdetés
10 őszi immunerősítő tipp az egész családnak

10 őszi immunerősítő tipp az egész családnak

Szeptemberben kezdődött az iskola, sok kisgyermek most kezdte az óvodát, bölcsődét, vagy most került először közösségbe. A hűvösebb napok is bizony megfázásra hajlamosíthatnak, de a fokozódó stressz is gyengíti a természetes immunrendszert felnőtteknél, gyermekeknél egyaránt. Hogyan védjük a család egészségét a fertőzések ellen az őszi időszakban?

Hirdetés
Hirdetés

A legenda szerint Louis Pasteur (francia mikrobiológus, kémikus, a pasztörizálás atyja) halálos ágyán felkiáltott: „A táptalaj a lényeg!” Vagyis a kórokozók elpusztítása, a fertőtlenítés és a többi módszer, amivel a betegségokozó mikroorganizmusokat távol tartjuk magunktól, valóban nagyon lényeges, ám ennél is fontosabb saját védőbástyáink megerősítése. Az, hogy a „táptalajt”, azaz a saját szervezetünket annyira erős formába hozzuk, hogy immunrendszerünk könnyedén elbánjon a fránya támadókkal.

Beköszöntött az ősz, így minden családnak hasznára válik az alább összegyűjtött 10 jó tanács, amivel gondoskodhatunk a család apraja-nagyja immunrendszerének megtámogatásáról, hogy az őszi fertőzéses megbetegedéseket minél nagyobb eséllyel megelőzhessük.

1. Ki a szabadba!

Az időjárás senkit ne tartson vissza a testmozgástól. Amellett, hogy erősíti az állóképességet, javítja a közérzetet, energetizál, és még a vérnyomásra is kedvező hatást gyakorol, tudományosan bizonyított, hogy a testmozgás erősíti az immunrendszert. Heti két-három alkalommal 30-40 percnyi aktív mozgás a friss levegőn már számos jótékony hatással ajándékozza meg a szervezetünket. Szóval, legyen akár nyárvégi napsütés, ködös reggelek vagy szemerkélő eső, irány a szabadba!

2. Még jobban figyelni a táplálkozásra

Nyáron adja magát a piacok polcain roskadozó számtalan idénygyümölcs és nyári zöldség kínálata, ősszel azonban szűkül a választék. Sokkal több odafigyelést igényel, hogy az őszi, téli hónapokban is napi szinten beiktassuk a család étrendjébe a friss és vitaminokban, tápanyagokban gazdag növényeket, amiket lehetőleg bio-forrásból vásároljunk, de étrend-kiegészítőkkel is biztosíthatjuk a kellő bevitelt.

10 őszi immunerősítő tipp az egész családnak

Az immunrendszer megfelelő működéséhez a fehérjék, szénhidrátok és zsírok, valamint a vitaminok és nyomelemek, antioxidánsok és flavonoidok kiegyensúlyozott bevitele szükséges. A legfontosabb vitaminok az immunrendszer működéséhez: A-, B-, C-, D-, E-vitamin, karotinok és folsav.

3. Fontos védőbástyánk a C-vitamin

A C-vitamin erős antioxidáns, nem csak támogatja az immunrendszer harcát a már meglévő fertőzés esetén, hanem fokozza is annak működését. Szerepet játszik az ellenanyagok termelésében, az immunserkentő anyagok képzésében, a szervezetünk védekező sejtjeinek működésében is nélkülözhetetlen. Ősszel érdemes odafigyelni a magas C-vitamin-tartalmú táplálékok (például homoktövis, grépfrút, csipkebogyó, acerola) bevitelére, illetve a C-vitamin étrend-kiegészítőkkel történő pótlására.

4. A-vitamin

Az A-vitamin főként a bőr és a légutak nyálkahártyájának védelmében játszik szerepet az immunrendszer tekintetében. Az ellenálló képesség fokozásával „megnehezíti” a kórokozók bejutását az első védelmi vonalakon keresztül. Hiánya esetén a fertőzésekkel (például torokgyulladás, megfázás, hörgőgyulladás) szembeni fogékonyságunk nő. Őszi kedvencünk, a sütőtök, de a sárgarépa, az édes burgonya és a piros színű paprika is sokat tartalmaz belőle.

5. D-vitamin

A D-vitamin közismert, izom- és csontrendszerre gyakorolt kedvező hatása mellett az immunerősítő hatása sem elhanyagolható. A csökkenő napfény okán az őszi időszaktól bizony figyelmet kell fordítani a D-vitamin kellő bevitelére is. A máj, a tojás, a gombák jó forrásai.

6. Cink

A cink a legfontosabb nyomelem az immunrendszeri folyamatokban. Több száz biokémiai folyamat nem működik nélküle. A vírus, baktériumok elleni küzdelem fontos szereplője a szervezet és a kórokozók közötti harcok színterein. Segíti a bőr regenerálódását, a sebek gyógyulását is. A tojássárga, a lencse, a napraforgómag és a marhahús is számottevő cinket tartalmaz.

7. Gyakori kézmosás

Most még fontosabb az alapvető higiéniai szabályok betartása. Gyermekeinknek is hívjuk fel a figyelmét a vécé utáni, vagy tömegközlekedést, hazaérkezést követő, illetve étkezések előtti alapos kézmosásra, hogy ezzel csökkentsük a fertőzések, hasmenéses megbetegedések terjedésének kockázatát.

8. Probiotikumok

A probiotikumok hasznos baktériumok, amelyek segíthetnek az emésztésben, támogatják a méregtelenítő folyamatokat és az immunrendszert. Különös szükség van rájuk azokban az esetekben, amikor a bélflóra egyensúlya felborul, így hasmenéssel járó betegségek vagy antibiotikus kezelés mellett.

9. Növényi immunerősítők

A ginszeng, a gyömbér, a rózsagyökér, a csipkebogyó, a homoktövis, a lángos kasvirág (Echinacea), a fokhagyma, a bodza, a zöld tea mind-mind olyan gyógynövények, amelyeket a népi gyógyászatban ősidők óta, ma pedig már a modern fitoterápiában is kúraszerűen használnak a fertőzések elleni védelemben, az immunrendszer megerősítésére.

10. Elegendő alvás

A stressz gyengíti az immunrendszert. Természetesen nem tudjuk kiiktatni az életünkből, de arra tudunk figyelni, hogy kellő idő jusson a szervezetnek regenerálódásra. A testünk éjjel töltődik fel szellemileg és testileg is, ekkor piheni ki, „dolgozza fel” az egész napos feszültséget, teljesítménykényszert, ezért a felnőtteknél is, de gyermekeknél különösen fontos a kellő alvásidő és a minőségi (zavartalan) alvás biztosítása.
Az iskola kezdetekor engedjük meg a gyerkőcöknek akár a tanítási idő utáni szundikálást is, amíg szervezetük ismét hozzászokik a nyári szünet lazasága utáni kemény terhelésnek.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend