Hirdetés
Víz, ásványvíz, gyógyvíz – igyunk, de mit?

Víz, ásványvíz, gyógyvíz – igyunk, de mit?

Nem jó taktika, ha akkor iszunk, amikor szomjasak vagyunk, ez az érzés ugyanis csak akkor jelentkezik, amikor szervezetünkben jelentős vízveszteség alakult ki. Naponta átlagosan 2-3 liter folyadékot kellene elfogyasztanunk, de cikkünkből az is kiderül, hogy önnek pontosan mekkora az ideális napi adagja.

Hirdetés
Hirdetés

Literben mért egészség

Testünk tömegének több mint fele víz, a csecsemőknél 70 százalék, a férfiaknál körülbelül 60, a nőknél 50 százalék ez az arány. Szervezetünk akkor működik jól, ha annyi folyadékot fogyasztunk, amennyit elvesztünk. Nélkülözhetetlen lételemünk, mindössze néhány napig bírnánk nélküle. Egyénenként eltérő, hogy kinek mennyi folyadékra van szüksége, ez függ attól, mennyit mozgunk, hol élünk, milyen a hőmérséklet, a páratartalom, milyen gyors az anyagcserénk. Testünknek nincs olyan pontja, ahova ne jutna el a víz: az emésztőrendszerből a véráramba jut, minden szervhez, szövethez elérkezik, a benne oldott tápanyagok beépülnek. Segítségével termelődik a nyál, az epe, a hasnyál, nélküle nem működhet az emésztés, a felszívódás, a szövetregeneráció, a hőháztartás, a salakanyagok kiválasztása és kiürítése.

Víz, ásványvíz, gyógyvíz – igyunk, de mit?

A test 50-60 százaléka víz
Agy 75%
Vér 83%
Szív 79%
Tüdő 90%
Bőr 80%
Csontok 22%
Máj 86%
Vesék 83%
Izmok 75%

Egyensúlyban

A víz a vizelettel, széklettel, verejtékkel és légzési gázokkal távozik a szervezetünkből, összesen 2-2,5 liter ürül ki – egy teljesen átlagos napon, ha nincs hőség és nem megyünk edzésre. Az elfogyasztott ételekből kb. 7 dl folyadékot tudunk megszerezni, további 3 dl-ről gondoskodik az anyagcserénk, fehérje-, zsír- és szénhidrát-metabolizmus során ennyi víz keletkezik. Tehát legalább 1, de inkább 1,5 liter folyadékot kellene meginnunk egy nap. A táplálkozási tanácsadók javaslata szerint érdemes ezt a mennyiséget kis adagokban, apránként elfogyasztani.

Mennyit igyak?

- Létezik egy egyszerű képlet, amellyel kiszámolhatjuk, nekünk személy szerint mennyi vízre van szükségünk – árulta el kérdésünkre Barcza Zsuzsanna, dietetikus. – Az ideális testsúlyunkat (nem a valósat) megszorozzuk 0,04-gyel, megkapjuk a literben kifejezett napi folyadékszükségletünket. Egy 60 kg-os nőnek tehát 2,4 liter folyadékra lenne szüksége egy nap. Ez egy átlagos érték hétköznapi körülményekre, a felnőtt korosztályra vonatkozik, - extrém helyzetben, nyári időszakban, hőségben, megterhelő fizikai munka, sport közben természetesen megnő a test folyadékigénye – figyelmeztetett a dietetikus. - Ebből a mennyiségből ki kell vonni az ételekből felszívódó folyadék mennyiségét, ami 5-8 dl lehet naponta, attól függően, mit eszünk. A levesek, nyers gyümölcsök, zöldségek a legjobbak erre a célra. A fennmaradó 1,6-1,9 litert kell a példában említett hölgynek meginnia, lehetőleg vízből.

Mi folyik a csapból?

A magyarországi csapvíz tökéletesen megfelel – fogalmazott a szakértő –, de aki az ásványvizet szereti, azt is választhatja, de ne ragadjon le egyetlen márkánál, hetente váltogassa. A víz ásványianyag-tartalma lehetőleg ne legyen nagyobb 400-500 mg/l-nél, így biztosan nem visz be túl sok kalciumot, magnéziumot, foszfort. A folyadékbevitel legyen folyamatos, legalább óránként inni kell egy keveset, az nem jó, ha valaki reggel iszik egy litert, meg este még egyet. Azoknak a pácienseimnek, akik nem bírják meginni a szénsavmentes vizet, javaslom a (természetesen) szénsavasat, az nem annyira káros, mint ha egyáltalán nem isznak. A 100 százalékos gyümölcslénél arra kell figyelni, hogy egyetlen literben akár 400-500 kalória is lehet, a túl sok akár hizlalhat is. Vízzel hígítva kicsit jobb a helyzet.

Mennyi a gyerek adagja?

- A gyerekeknél nem használható az említett számítási módszer, hiszen teljesen eltérőek a testarányaik, és testük víztartalma is más – folytatta Barcza Zsuzsanna. - Folyamatosan kell kínálni őket, az ajánlások szerint az 1-3 éves gyerekek adagja 9 dl, a 4-8 éveseké 1,2 liter, az idősebbeké pedig körülbelül annyi, mint a felnőtteké.

Ne legyen szomjas!

- A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, ha elfeledkezünk az ivásról – mondta a dietetikus. - Az már késő, amikor a szomjúság jelez, olyankor már enyhe dehidráció áll fenn. Ha nem szoktuk meginni az ajánlott mennyiséget, figyeljünk oda jobban, két-három hétig kényesen ügyeljünk rá, hogy elfogyasszuk a napi adagunkat. Ennyi idő alatt áll át a szervezet, és jelez hamarabb. És ne álltassuk magunkat: a kávé és a sör, az alkohol – bármennyire jól is esik – nem számít bele a napi két literbe, vízhajtó hatása miatt inkább mínusznak számít.

Ásványvíz, gyógyvíz, üdítő

Ásványvíz

A felszín alatti vízrétegből kinyerhető, egészségre nem ártalmas, tiszta, ásványi anyagban gazdag víz. Védett ártézi kútból vagy forrásból származik, ahogy az ivóvíz is. Tisztítás, kezelés, vezetéken való szállítás nélkül kerül palackokba. Oldott ásványianyag-tartalma legalább 500 mg/l.

Víz, ásványvíz, gyógyvíz – igyunk, de mit?

Gyógyvíz

Felszín alatti természetes vízrétegből feltárt víz, egészségre ártalmatlan, tiszta, ásványianyag- vagy gáztartalma miatt gyógyhatású, ezért a napi teljes vízigény nem fedezhető vele. Tanúsítvánnyal rendelkezik. Ásványianyag-tartalma 20 000 mg/l - vagy több is - is lehet.

Üdítővíz

Felszín alatti vízrétegből nyert természetes víz, tiszta, egészségre nem ártalmas. Összetétele különbözik a közműhálózati vízétől, de ásványvíz vagy gyógyvíz feltételeinek nem felel meg.

(Az engedélyekről az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV törvény 247. §-a (2) bekezdésének x) pontja, valamint a 74/1999. (XII. 25.) EüM rendelet alapján az Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság (OGYFI) dönthet. Ásványvíz, gyógyvíznek vélelmezhető víznek elismert ásványvíz és gyógyvíz megnevezés adható.)

A legjobb: a víz

Folyadékpótlásra az egyik legideálisabb választás a víz, legyen az csapvíz vagy ásványvíz. A hazai vezetékes víz rendkívül jó minőségű. Az anyagcserénk során elvesztett ásványi anyagokat pótolhatjuk ásványvízzel, a palackozott vizek címkéiről leolvashatjuk a mg-ban megadott ásványianyag-tartalmat, emellett tartalmazhatnak például magnéziumot, káliumot, kalciumot, jódot, nátriumot és  ként. A makroelemek mellett még 30-50 nyomelem, ásványi vitamin is lehet a vizekben, ilyen a vanádium, a króm, a mangán, a vas, a kobalt, a nikkel, a cink, az arzén, a bróm, a gallium és a germánium. Különösen figyeljünk a nátriumra (Na), a dietetikusok szövetsége ebből csupán kis mennyiséget javasol. A palackozott forrásvíz nagy tisztaságú természetes ivóvíz, korlátlanul fogyasztható. A dúsított és ízesített víznél arra érdemes figyelni, miből készítették. Lehet ugyanis ásványvízből, forrásvízből vagy sima ivóvízből is. A gyógyvizekből, azaz a klinikailag bizonyított gyógyhatással rendelkező ásványvizekből (Mira, Ferenc József, Hunyadi János, Parádi kénes, Donat Mg, Salvus, Jodaqua) inkább csak kúraszerűen fogyasszunk, naponta 2-3 pohárral. Ezek a patikákban is kaphatók, használatukról kérdezzük meg  a gyógyszerészt.

Mire jók a vízben oldott ásványi anyagok?

  • Szén-dioxid: serkenti a légzést és az emésztést
  • Magnézium: erősíti az idegrendszert
  • Kálium: jó hatással van az idegekre
  • Nátrium: erősíti az immunrendszert, gyulladáscsökkentő
  • Jód: csökkenti a húgysav- és vércukorszintet, serkenti a petefészek és a prosztata működését, gyulladáscsökkentő
  • Kalcium: serkenti a vizeletkiválasztást, csökkenti a vesepanaszokat, gyulladáscsökkentő
  • Kén: csökkenti az ízületi fájdalmakat, nőgyógyászati panaszokat, jó hatással van a szív- és érrendszerre
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend