Hirdetés
Fényérzékenységet okozó gyógyszerek

Fényérzékenységet okozó gyógyszerek

A naptej, a szalmakalap és a napszemüveg sem nyújt kellő védelmet a nyári hőségben, ha bőrünket belsőleg nem készítjük fel a napsugarakkal való találkozásra. A látszólag minden ok nélkül jelentkező ekcémás, csalánkiütéses, bőrvörösséggel járó tünetek hátterében bizonyos fényérzékenységet okozó gyógyszerek szedése is állhat.

Hirdetés
Hirdetés

Fototoxicitás és fotoallergia

A gyógyszerek következtében kialakuló fényérzékenység két formája ismert: a viszonylag gyakori fototoxicitás és a ritkábban előforduló fotoallergia. A bőrtüneteket kiváltó ok mindkét esetben a fényérzékenységet okozó gyógyszer, azonban, míg fototoxicitás bárkinél jelentkezhet és dózisfüggő, addig fotoallergia esetében immunológiai eltérések állnak a háttérben. - magyarázza Prof. Dr. Baló J. Mátyás, a Budai Allergiaközpont bőrgyógyász, allergológus, klinikai immunológus orvosa. A fototoxicitás során az adott gyógyszer és az UV-sugarak egy időben történő találkozása vezet a bőrtünetek megjelenéséhez. Kialakulásának valószínűsége függ a bőrben található gyógyszer mennyiségétől is.

Alapja, hogy 310 nm és e feletti hullámhosszúságú UV-sugarakat nyelnek el bizonyos vegyületek, s eközben a sejtmembránt károsító oxigén gyökök keletkeznek. A fotoallergia ezzel szerzett immunológiai válaszkészség, csak azokban jön létre, akik előzetesen immunológiailag szenzibilizálódtak - túlérzékenység alakult ki - a fotoaktivált hatóanyaggal szemben. Ebben az esetben a szervezet ellenállórendszerének a hibás működése van a háttérben, azaz itt allergiáról beszélünk.

Fényérzékenységet okozó gyógyszerek

A túlérzékenységi reakciót kiváltó anyag a bőrben lévő valamely fehérjével UV-fény hatására kölcsönhatásba lép, szerkezete megváltozik, immunogén komplex jön létre, ami ellenanyag képződést idéz elő a bőrben. A betegek számára gyakran csak a napsütéses időszakban derül ki, hogy egyes, korábban is szedett gyógyszerek a bőrt fokozottan fényérzékennyé tették.

Tünetek

Fototoxicitás

Napfény hatására, a napsugárzásnak kitett területeken kiütések, duzzanat, bőrpír jelenik meg. Emellett hámló halványvörös foltok, hólyagok alakulhatnak ki, a beteg fájdalomra panaszkodhat, a bőrön égető érzést tapasztalhat.

Fotoallergia

A tünetek ez esetben nem csak a fénnyel való érintkezés helyén jelennek meg, hanem a test egyéb pontjain is. Ekcémához hasonló, viszkető bőrgyulladás jelentkezik. Milyen gyógyszerek okozhatják?

A fényérzékenységet okozó hatóanyagok skálája rendkívül széles. Gyakoriságukat tekintve a tüneteket főként a fájdalomcsillapítókban található ketaprofen, a ritmuszavarok elleni szerek amiodarone hatóanyagai okozhatják.

Az antibiotikumok közül a doxycyclin, tetracyclin, voriconazol, norfloxacin, oxfloxacin hatóanyagok válthatják ki a tüneteket. Fényérzékenységet okozhatnak isotretinoin és methoxsalen hatóanyag tartalmú bőrgyógyászati készítmények, a kemoterápia során alkalmazott és egyes pszichiátriai gyógyszerek is.

Hogyan kezelhető?

A bőrpróbák és a fénybesugárzással kombinált próbák elvégzése során azonosítható, hogy a panaszokat mely hatóanyag okozta. A tüneti kezeléshez antihisztamin és helyileg alkalmazott gyulladáscsökkentő - szteroid-tartalmú - krémek használhatók. Ha a tüneteket valamilyen gyógyszer provokálja, javasolt kicserélése hasonló hatású, de nem fényérzékenyítő tulajdonságú készítményre.

Amennyiben erre nincs mód, úgy a gyógyszeres kezelés ideje alatt a napsugárzás és a szolárium egyaránt kerülendő. Ha ez nem lehetséges, védőruházat viselése javasolt, ugyanis a magas faktorszámú napvédő krém nem minden esetben jelent elegendő védelmet. Ezeket a tanácsokat ajánlott betartani a kezelés ideje alatt, valamint néhány nappal, vagy héttel a kezelés befejezése után attól függően, hogy milyen hosszú a gyógyszer kiürülési ideje.

Hirdetés
Hirdetés
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend