13+1 tipp a stresszmentes nyaraláshoz

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a szabadságra utazók csupán 42 százaléka érzi úgy, hogy testileg-lelkileg-idegileg valóban kipihente magát a nyaralás alatt. Ez azért elég kis szám ahhoz képest, hogy szinte egész évben erről az egy-két hétről ábrándozunk... Valamit rosszul csinálunk? Összegyűjtöttük, mi lehet a jó nyaralás záloga.

1. Válasszunk közösen úti célt!

Ha többen utazunk együtt, fontos, hogy minden családtagot vagy barátot meghallgassunk, és olyan döntés szülessen, ami mindenki számára megfelel. Választhatunk olyan tengerpartot, amelynek közelében kirándulóhely is van. Abban is megállapodhatunk, hogy az idén egy pezsgő nagyvárosba megyünk, de jövőre a hegyekre szavazunk. Segíthet a tervezésben, ha felidézzük a legutóbbi közös nyaralást. Mi az, ami jól sikerült? Mi az, ami nem bizonyult jó döntésnek?

Nem jó, ha viták közepette, neheztelve utazunk el: lehetőleg még otthon tisztázzuk a nézeteltéréseket! Ha a nyaralás alatt adódva konfliktus, igyekezzünk azt is minél hamarabb megbeszélni!

2. Gyűjtsünk minél több információt a nyaralóhelyről!

Térképezzük fel, milyen programok lesznek a környéken! Ellenőrizzük a várható időjárást! Ha külföldre megyünk, írjuk ki az adott ország magyar nagykövetségének telefonszámát! Az sem árt, ha elsajátítunk egy minimális alapszókincset. Mindenképpen tájékozódjunk az adott ország egészségügyi helyzetéről! (A nyaralásra való egészségügyi felkészülésről bővebben is írtunk júliusi számunkban.)

3. Varrjuk el a szálakat a munkahelyünkön!

Beszéljük meg a kollégáinkkal, ki milyen részfeladatot vesz át, és mik a teendők a távollétünkben. Sajnos megeshet, hogy a szabadság előtti napokban emiatt az átlagosnál többet kell dolgoznunk, de megéri, ha a tengerparton nem akarunk azon idegeskedni, hogy minden rendben megy-e az irodában. Ha mégis nélkülözhetetlen a kapcsolattartás a nyaralás alatt is, határozzunk meg egy bizonyos idősávot, amikor elérhetőek vagyunk a kollégák számára: például délelőtt egy órára kapcsoljuk be a mobilunkat. A levelezőrendszerünkben állítsunk be automatikus üzenetet, amely értesíti a levélírót arról, hogy üzenetét csak a szabadságunk után tudjuk megnézni.

4. Fő a biztonság!

Ez a magára hagyott otthonunkra is vonatkozik! Szervezzük meg, hogy ki "vigyáz" a házra, amíg távol vagyunk! Egy rokon vagy egy barát kétnaponta nézzen be hozzánk, ürítse ki a postaládát, szellőztessen, kapcsolja fel egy kis időre a villanyokat. A növények és a házi kedvencek gondozásáról-etetéséről nem is beszélve. Hagyjuk meg nekik, hol érhetnek el bennünket, ha történne valami, amiről tudnunk kell.

5. Az út idejére pedig természetesen kössünk baleset- és poggyászbiztosítást.

Ne sajnáljuk a magasabb összeget, ha extrém sportokat is ki akarunk próbálni vagy mélytengeri búvárkodást tervezünk.

6. Csomagoljunk okosan!

A profik azt mondják, készítsük ki mindazt, amit első körben szükségesnek gondolunk, majd felezzük meg a holmikat! Egyszerű pólókból inkább többet, különleges kiegészítőkből inkább kevesebbet vigyünk magunkkal! A réteges öltözködésnek megfelelően pakoljunk!

Készítsünk össze egy kézitáskát, ami az út során mindig legyen nálunk! Hordjuk ebben az igazolványainkat, az autó iratait, az utazással kapcsolatos dokumentációt, két napra elegendő fehérneműt és pénzt. Legyenek nálunk a gyerekek fotói: ha szem elől tévesztenénk őket, így könnyebb őket megkeresni...

7. Az a jó, ha fokozatosan állítjuk át magunkat "szabadság-üzemmódba".

Semmiképpen ne a munkahelyről induljunk nyaralni! Ha lehet, az utolsó munkanap után legalább egy napot hagyjunk magunknak a pihenésre, a ráhangolódásra, és persze a pakolásra, ügyintézésre is. Azt is megtehetjük, hogy a nyaralás helyszínén is "csupán" pihenésre szánjuk az első napot.

8. Válasszunk megfelelő időszakot az utazásra!

Ha autóval megyünk, induljunk hétköznap, akkor nem olyan nagy a zsúfoltság az utakon. Az esti indulással több óra nyugalmas vezetést nyerünk, amíg a gyerekek alszanak. Ne feledkezzünk el néhány fontos szabályról: egy óra után 5 perces, 3 óra után 10 perces, 5 óra után 20 perces, 7 óra után 60 perces szünet ajánlott. Ha több mint 10 órán át tart az út, iktassunk be egy éjszakai alvást!

9. Menedzseljük ügyesen az időt!

Tarkítsák tevékeny és andalgós időszakok a nyaralást! Ha másféle elképzeléseink vannak az időkezelésről, kedvezzünk mindenkinek: az egyik napot tölthetjük feszes tempóban, múzeumlátogatással, a másikat pedig ráérősen "elfecsérelhetjük" a strandon. Legyünk lazák és rugalmasak, de ha el kell érni a repülőt vagy egy programot, legyünk pontosak!

10. Költsünk okosan - keveset!

Foglaljunk kedvezményes időszakban, váltsunk csoportos belépőt, az üdítőt ne az idegenforgalmi látványosság büféjében vegyük... Ha apartmanházat bérlünk, sokat spórolhatunk azon, ha magunk főzünk. Igaz, ez másféle ráfordítást igényel. Figyeljük meg, hol esznek a helyiek! A turistacsalogató éttermeknél valószínűleg olcsóbb és hangulatosabb helyeket is ismernek.

11. Érezzük jól magunkat!

Bármilyen furcsán hangzik is, erről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Ez a pihenés, a feltöltődés, az együttlét, vagy éppen a kellemes egyedüllét ideje: a mi időnk. Ne idegeskedjünk, ha nem minden alakul úgy, ahogy eredetileg terveztük! Legyen B-tervünk, ha lekéssük a buszt, ha esik az eső, ha zárva a múzeum. Lehet, hogy a legemlékezetesebb élményeinket éppen így szerezzük.

12. A szabadság végére is érvényes a fokozatosság.

Kultúrsokkal felérő élmény lesz, ha a nyaralásból hazatérve másnap egyből bemegyünk a munkahelyünkre. Ha megtehetjük, hagyjunk magunknak egy-két napot az "akklimatizálódásra".

13. A nyaralás után - különösen, ha egzotikus országban jártunk - néhány hétig figyeljük egészségi állapotunkat.

Ha bármi szokatlant észlelünk, menjünk orvosihoz!

+1 Amíg csak lehet, őrizgessük frissen szerzett jókedvünket, rugalmasságunkat és barnaságunkat.

Próbáljunk meg néhány apró, a nyaralás alatt elsajátított szokást átmenteni a hétköznapokba: ilyen lehet az esti séta, a képeslapírás vagy egy délutáni kapucsínó.