Hirdetés
Veszélyben a szív! Étrend változókorban lévő hölgyeknek

Veszélyben a szív! Étrend változókorban lévő hölgyeknek

Ma még meglehetősen kevés változókorú nő számára ismert az a tény, hogy a menopauza nemcsak hangulatváltozásokat, hőhullámokat, átmeneti tüneteket válthat ki.

Hirdetés
Hirdetés

Rendszertelen menstruáció, a test formájának változása, hőhullámok, hangulatváltozások, álmatlanság, fejfájás, kimerültség - a menopauza tünetei szinte valamennyi nőt érintik. Hormonális változások, ugyanis a petefészkek egyre kevesebb, a peteérés havi ciklusát szabályozó ösztrogén és progeszteron hormont termelnek, majd lassan leállnak.

A jól érzékelhető változások mellett azonban néhány „láthatatlan” tünettel is számolniuk kell a 40-45 év feletti nőknek. Többek között a koleszterinszint átalakulásával: a zsíranyagcsere változásai elsődlegesen az ártó LDL-koleszterin-szint emelkedését és a hasznos, HDL-koleszterin-szint csökkenését idézik elő.

Veszélyben a szív! Étrend változókorban lévő hölgyeknek

A keringési rendszer betegségét kiváltó érelmeszesedés kialakulásának kockázata nagy mértékben emelkedik a menopauza idején. A legszomorúbb, hogy a betegség hatására bekövetkező halálozási statisztikák egyre meredekebben emelkednek. Míg a szív-ér rendszeri betegségeket néhány évvel ezelőtt kizárólag a középkorú férfiak betegségének tekintették, ma már bizonyított, hogy jóval több nőt érintenek, mint férfit.

A rendszeres szűrés, a koleszterinszint változásának nyomon követése, a vérnyomás ellenőrzése a betegség kialakulásának fontos tényezője. Az esetlegesen kialakult magas koleszterinszint pedig diétával, rendszeres testmozgással is karban tartható.

Minden életkorban ajánlott, hogy betartsuk a kiegyensúlyozott táplálkozás szabályait, hogy étrendünkben megfelelő arányban és mértékben szerepeljenek a gabonafélék, a zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek, húsok, zsiradékok, cukrok, de a változókorban még kiemeltebb szerepet kap a táplálkozás. Mert a hormonális változások hatására a változókorban csökken az alapanyagcsere szintje is, tehát a szervezetnek jóval kevesebb tápanyagra és energiára van szüksége, mint a menopauza előtti időszakban.

Változtatni kell a táplálkozási szokásokon, hiszen, ahogy említettük, az ösztrogénszint csökkenésével kóros irányban változik a zsíranyagcsere, emelkedhet az úgynevezett ártó, azaz LDL-koleszterin-szint, amely a szív-ér rendszeri betegségek első számú rizikófaktora.

A WHO becslése szerint a kardiovaszkuláris betegségek 80 százaléka diétával és életmód-változtatással megelőzhető. Ezzel összefüggésben, az emelkedett LDL-koleszterin-szint a leginkább csökkenthető rizikófaktora a koronáriabetegségeknek.

A menopauzába lépő nő szervezetének a korábbinál nagyobb az ásványianyag-szükséglete, ugyanakkor a zsír-, a finomított cukor és a liszt fogyasztásának visszaszorításával kell ügyelnie a normál testsúly megtartására, valamint a szív-ér rendszer egészségének megőrzésére. A tudatosan kialakított helyes táplálkozás ebben segít.

Miből álljon a változókorú nő étrendje?

- A menopauza idején lehetőleg kerülje, de mindenképpen csökkentse az állati eredetű, telített zsírok bevitelét, hiszen ezek a zsírok az érelmeszesedés kialakulásában játszanak szerepet. Helyettük fogyasszon növényi, azaz telítetlen zsírokat, főzéskor, sütéskor részesítse előnyben a növényi alapú étolajat, margarint.

- Ugyancsak javasolt a koleszterinszint-csökkentő növényi szterinek fogyasztása. A gabonafélék magjában, az olajos magvakban és a zöldségekben szabad zsírsavészter vagy glükozid formájában jelen levő növényi szterinek lényegi szerepet játszanak az egészség megőrzésében.

- Naponta fogyasszon friss zöldséget és gyümölcsöt.

- Hetente legalább kétszer kerüljön az asztalra hal, az ebben található ómega-3-zsírsav pozitív élettani hatású.

- Húsokból a sovány húsokat fogyassza, főként a csekély zsírtartalmú szárnyasokat.

- Ne feledkezzen meg a teljes őrlésű lisztből készült pékárukról, a különböző magvas péksüteményekről sem!

- Kerülje a koffeintartalmú italokat, az alkoholfogyasztást, ellenben ne feledkezzen meg az elegendő folyadékbevitelről. Napi 6-8 pohár szénsavmentes ásványvíz vagy cukor nélküli tea fogyasztása javasolt.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend