Hirdetés
Színek és érvek

Színek és érvek

Szeretjük a színkavalkádot, és a gyümölcsökben is megtalálhatjuk a nekünk kedves színt.

Hirdetés
Hirdetés

A növényekben a vitaminokon, nyomelemeken, szénhidrátokon és az elenyésző mennyiségben lévő fehérjéken és zsiradékokon kívül olyan különleges hatóanyagok is megtalálhatók, amelyekre a színekből tudunk következtetni. Ezek az anyagok részt vesznek a növények anyagcseréjében, vonzzák a hasznos rovarokat, ugyanakkor védhetik is a növényt a kártékony élőlényektől. A növényi színanyagokért két kutató is Nobel-díjat kapott már: 1915-ben a német Willstätter, 1947-ben pedig az angol Robinson. Sokáig mégis csupán festékek alapanyagaként hasznosították a növényi színezékeket, és nem tulajdonítottak nekik jelentőséget az emberi egészség szempontjából.

Szivárvány

Ma már tudjuk, hogy a zöldségek és gyümölcsök színe egészségvédő hatásuk jellegére is utal. Minél élénkebb a szín, annál nagyobb arányban tartalmazza a növény a rá jellemző hatóanyagot.

  • A zöld talán a legerősebb egészségvédő színanyag. Főleg a klorofill felel az élénk színért, de a mélyebb árnyalatok kialakulásában az izotiocianátok és más indolvegyületek is szerepet játszanak. Ezek olyan természetes katalizátorok, amelyek segítik a máj működését. A leghatékonyabb zöld-ségek a fejes saláta, a káposzta, a petrezselyemzöld, a kelkáposzta és a brokkoli mellett az articsóka, az uborka, a cikória, az endívia, a petrezselyem, a rukola, a spenót, a cukkini, az olivabogyó és a kivi.

  • A zöldessárga színt a lutein és a zeaxantin alakítja ki, amelyek rendkívül jó hatással vannak a szemünkre. Előbbi elsősorban a látómezőt óvja, míg utóbbi hatékony a hályogok megelőzésében. Ilyen zöldségek a zöldpaprika, a zöldbab, az avokádó, a spenót vagy a tök.

  • A sárga színt a kriptoxantin adja. Antioxidáns hatású, és segíthet a sérült sejtek szerkezetének helyreállításában, a regenerálásban. Ebből a célból fogyasszunk citromot, ananászt vagy kukoricát!

  • A narancsszínt a sokat emlegetett karotin és béta-karotin adja. Ez szükség szerint képes A-vitaminná alakulni a szervezetben. Nagyon fontos a haj, a bőr, a köröm épségének és szépségének megőrzésében. A szem egészségét is hatékonyan óvja. Remek antioxidáns. Fogyasszunk sok sárgarépát és sárgadinnyét!

  • A piros színt okozó likopin a narancssárga színű karotin módosulata, ám ez nem tud A-vitaminná alakulni a szervezetben. Ennek ellenére ez is jótékony antioxidáns hatású, és ez is védi a szemet. Egyes vélemények szerint a prosztatát, a tüdőt és a szívet is óvja. Rendkívül egészséges a paradicsom, a gránátalma, a ribizli vagy a rózsaszín grapefruit.

  • A vörös vagy lila színért az antociánok (az E163 - antocián - természetes színezék az élelmiszeriparban) felelnek. Ezek is nagyon hatékony antioxidánsok, amelyek csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, gátolják a vérrögök képződését. Szerencsére széles a vörös és lila zöldségek, gyümölcsök választéka: ilyen a cseresznye, az áfonya, a málna, a szeder, a cékla, a szilva, a padlizsán vagy a lilakáposzta. Ne feledkezzünk meg a szőlőről, sőt, a belőle készült borról sem!

  • Jó, ha tudjuk, hogy bár nagyon egészégesek, a barna és bézs színű növényi táplálékok - mint a kukorica (131 kcal/ 100g) a szárazbab (338 kcal/ 100g) vagy a burgonya (90 kcal/ 100 g) -, de aránylag a magas a kalóriatartalmuk.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend