Hirdetés
Sokat lógsz a közösségi oldalon? Beteg leszel

Sokat lógsz a közösségi oldalon? Beteg leszel

Egy nemrégiben készült amerikai tanulmány szerint a közösségi oldalak depressziót okozhatnak azoknak az egyéneknek, akik ezeket a felületeket szemlélve magukat másokhoz hasonlítják.

Hirdetés
Hirdetés

A híres amerikai szociálpszichológus, Leon Festinger 1957-ben dolgozta ki a  kognitív disszonancia  elméletét, amely azt vizsgálja, hogy az emberek hogyan értékelik saját érzelmeiket a másokkal való kapcsolataik függvényében, és hogy a csoport miként gyakorol hatást az egyénre.

Amikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek, akkor disszonanciát, belső feszültséget él át az illető. A szociálpszichológus szerint az egyéneknek veleszületett vágya, hogy társaikhoz mérve állapítsák meg és értékeljék mit csinálnak jól. Ez a jelenség nem múlt el, sőt a szociális, közösségi média weboldalak (mint például a Facebook) az ismerősök, családtagok információival és fényképeivel még inkább erősítik az összehasonlításra való kényszert.

Sokat lógsz a közösségi oldalon? Beteg leszel

A Houstoni és a Palo Altó-i Egyetemeken ezzel kapcsolatosan kutatást is végeztek, amelyben a húszas éveik elején járó amerikai egyetemi hallgatót vizsgáltak (98 férfit és 236 nőt). A tizennégy napos tanulmány során górcső alá vették a résztvevők napi Facebook rutinjait, a hozzá kapcsolódó szociális összehasonlításokat és a depressziós tüneteket. Összességében mindkét nem résztvevői közül azoknál, akik több időt töltöttek a közösségi oldalon, mint a többiek, megnőtt a depresszióra való hajlam a szociális összehasonlítások miatt.

A tanulmány úgy találta, hogy van összefüggés a közösségi média és a depresszió között, mivel akik állandóan látogatják, azoknak erős késztetésük lehet arra, hogy folyamatosan összehasonlítsák magukat másokkal. A helyzetet az is rontja, hogy a közösségi oldalakon lévő emberek mindig a legpozitívabb oldalukat akarják a külvilág számára megmutatni.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend