Hirdetés
Séta az egészségért

Séta az egészségért

Az elhízás robbanásszerűen terjed egész Európában, így Magyarországon is. Hazánkban óránként mintegy 7 ember hal meg elhízással összefüggő kórképekben, az elhízás által okozott társadalmi többletkiadások pedig évi 30-40 milliárd forintot meghaladó összeget tesznek ki.

Hirdetés
Hirdetés

Az elhízás magyarországi előfordulása a felnőttkorú lakosság körében mintegy 20%, a túlsúlyosok aránya pedig 47%. Az elhízás (obezitás) kialakulásában és fennmaradásában az egyén genetikai adottságain, továbbá táplálkozási szokásain és életmódján kívül a szocio-ökonomiai tényezők is lényeges szerepet játszanak. Az elhízás megelőzése és eredményes kezelése viszont nemcsak számos tudományos területet érintő kutatási, hanem társadalmi összefogást is igénylő feladat.

Többek között ennek fontosságára kívánja a Magyar Elhízástudományi Társaság és az Országos Egészségfejlesztési Intézet közös rendezésében megvalósuló sétaprogram felhívni a figyelmet. Az országos "Sétálj az egészségedért" program a szív- és érrendszeri betegségek megelőző program obezitás alprogramjának keretében valósul meg.

Az elhízás biológiai oka nem más, mint az energiafelvétel (ételek és italok) és az energiafelhasználás (anyagcsere és mozgás) közötti egyensúly hiánya. Amennyiben az energiabevitel meghaladja a felhasználást, a különbözet zsír formájában raktározódik a szervezetben. Egy 22-es BMI-vel rendelkező felnőtt esetében napi 100 kcal átlagos energiatöbblet 2-3 év alatt túlsúlyossághoz, 6-8 év alatt pedig obezitáshoz vezet.

Súlytöbblettel rendelkező személyek testsúlycsökkentése csak mozgásprogram és energiaszegény étrend együttes alkalmazásával oldható meg sikeresen. A mozgásprogramok kivitelezésének azonban határt szab a sportlétesítmények megléte, illetve a rendszeres használatával járó anyagi és időbeli kötöttség. Így a lakosság szélesebb köreiben megvalósuló hosszú távú mozgásprogramok esetében egy, a létesítményhasználathoz és anyagilag megterhelő felszerelés beszerzéséhez nem kötött, rugalmas szabadidőfelhasználással járó, az edzettségi állapottól és anyagi helyzettől függetlenül művelhető mozgásprogram kialakítása a megfelelő módszer.

Séta az egészségért

A fenti feltételeknek megfelelő, korábban széles körben alkalmazott futás lényegesen nagyobb megterhelését jelent az elhízott személyek alsó végtagjainak ízületeire nézve, ezért a mozgásprogramban a gyaloglás lehetősége tűnik megfelelő megoldásnak.

A gyalogló program során kis, közepes energiaigényű kezdeti terheléstől számítva fokozatosan növekvő sebességű, tempós gyaloglás írható elő. Lehetőség szerint ellenőrizzük a megtett napi lépésszámot, kilométereket és a leadott energiát kcal-ban.

Elhízottak esetében a gyaloglást naponta minden esetben csak a kellemes érzés megmaradásáig folytassuk, és a táplálékbevitel energiáját a résztvevő szervezetének igénye szerint 1000-1500 kcal/nap érték között érdemes tartani. E testsúlycsökkentő módszer alkalmas a test- és zsírtömeg, valamint a szív- és érrendszeri kockázati tényezők értékeinek csökkentésére is.

Forrás: VM.komm Kommunikációs Tanácsadó Iroda

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend