Hirdetés

Savas? Lúgos?

Emlékszünk még a lakmuszpapírra a kémiaórákról? Kékre vagy pirosra színeződött el attól függően, hogy az adott oldatnak lúgos vagy savas volt-e a kémhatása. Bár a kémiaórákon erről nem túl sok szó esett, a sav-bázis kérdés az emberi szervezet egészsége szempontjából is fontos. Manapság szinte divat "lúgosítani" - de azért nem árt tudni, mit miért (t)eszünk.

Hirdetés
Hirdetés

A szervezet minden téren harmóniára törekszik. A kémhatás tekintetében ezt a harmóniát a sav-bázis egyensúly biztosítja. A savasság és lúgosság kapcsolatát ne egy merev rendszerként képzeljük el! Inkább egy állandóan változó folyamatról van szó, amely során szervezetünk törekszik a lehető legstabilabb pH-arány megtalálására. (A pH-érték a savak és lúgok koncentrációjának mérésére szolgál. A pH-skála értékei 1-től 14-ig terjednek, ahol a 7 a semleges érték, vagyis ekkor az oldat sav-lúg kapcsolata kiegyenlített, az 1 nagyon savas, míg a 14 nagyon lúgos értéket jelöl.)

Puffer

Különböző szerveink és szöveteink pH-értéke is állandóan változik, igaz, mindegyiknek megvan a saját pH-optimuma, és csak bizonyos keretek között ingadozik - mondja Henter Izabella dietetikus. - A viszonylagos állandóságot a szervezet úgynevezett puffer-rendszerekkel igyekszik biztosítani. Ezekben a kémiai folyamatokban főszereplő a vese és a tüdő, de szerepe van egyéb szerveknek is: a bőrnek, a májnak, a hasnyálmirigynek és a beleknek is. Ha azonban ezek a szabályozások nem elegendőek, akkor a csontjaink is veszélybe kerülhetnek, hiszen a szervezet - végső tartalékához fordulva - a bennük található ionok kivonásával készül fel a bázisképzésre. (Ez különösen a gyermekeknél és az időseknél lehet veszélyes!)

Túlsavasodás

A lúgosítás népszerűsítői úgy vélik, hogy a manapság sokak által tapasztalt levertség, fáradtság, depresszió, rossz közérzet oka a szervezetben meglévő sav-bázis egyensúly felborulása, amelyet már a pufferrendszerek sem tudnak korrigálni. Az elmélet szerint a környezeti károsító tényezők, a stressz, a nikotin, az alkohol, a koffein, a rendszertelen életmód mind-mind savas hatást eredményez. (A savak egyébként az anyagcsere végtermékeként keletkeznek a sejtekben, elsősorban állati fehérjék lebontása során.) A krónikus túlsavasodás (acidózis) gyengíti az immunrendszert, fokozza az adrenalin (stresszhormon) termelődését, gyengíti a kötőszövetet. A savasodás ráadásul a kor előrehaladtával fokozódik.

Szélsőségek között

A lúgosítás pártolói szerint a túlsavasodás megelőzésének egyik leghatékonyabb módja a megfelelő táplálkozás. Ez nem is olyan könnyű, hiszen sokkal több, a savasság irányába ható élelmiszer. Igaz, nem kell ezekről sem teljesen lemondanunk: a lúgosítás hívei szerint táplálékainknak 20 százaléka állhat savasító elemekből, ám 80 százalékát lúgosító, bázisképző élelmiszereknek kellene adnia.

Tegyük rendszeressé a sportolást! (A fokozott légzés működésbe hozza a tüdő-vér puffer-rendszert.) A szauna az izzadással szintén a savfelesleg távozását segíti elő.

Ma már számos bázikus termék kapható gyógyszertárakban és gyógynövényboltokban, amelyek az elsavasodás ellen hatnak. - Kétségtelen, hogy ilyen készítmények szedésével jót tehetünk a szervezetünknek, ám ezzel nem oldjuk meg az alapproblémát - mondja Henter Izabella. - Ne koncentráljunk görcsösen a lúgosításra, inkább próbáljunk meg általában áttérni egy egészségesebb életmódra, több mozgásra, zöldség- és gyümölcsfogyasztásra, a megfontolt vöröshúsevésre. Figyeljük magunkat: mi hasznos a mi szervezetünk számára, mi esik nekünk jól, mitől érezzük magunkat jobban? Ne feledjük: ha esetleg túlzásba visszük a lúgosítást, az sem jó. A szervezet ismét a harmóniára, a szélsőségek tompítására fog törekedni, ami megterhelő. Ráadásul, ami optimális a lúgosítás szempontjából, az esetleg túlzottan is kalóriadús vagy nagyon sok cukrot tartalmaz, és ha nem vagyunk körültekintőek, kimaradhat néhány fontos tápanyag...

Egyszóval: tájékozódjunk és részek helyett az egészben gondolkodjunk!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend