Hirdetés
Mi kell a jó fogyókúrához? A kevesebb több!

Mi kell a jó fogyókúrához? A kevesebb több!

Ha elhatározzuk, hogy fogyókúrába kezdünk, jól gondoljuk át, mit vállalunk. Nem érdemes hűbelebalázs módjára beleugranunk, és az sem jó, ha gyors csodát várunk. Henter Izabella dietetikus segítségével összeszedtük, melyek a jó fogyókúra alappillérei.

Hirdetés
Hirdetés

Sokan szívesebben vállalnak egy kéthetes önsanyargatást, mint egy hosszú távú, sokkal kíméletesebb, de mindennapos önmegtartóztatást igénylő életmódváltást. Pedig az utóbbi hoz tartós eredményt! A recept valójában ennyi: együnk kevesebbet, és abból is a kicsit kalóriaszegényebb változatot. Egyszerű, mégis nehéz. Hogy nagyobb eséllyel járjunk sikerrel, összegyűjtöttük a legfontosabb hozzávalókat.

Felelősség. Ne gondoljuk, hogy majd valaki más – egy orvos vagy egy dietetikus – megoldja helyettünk a gondjainkat, megteszi helyettünk azt, ami a mi dolgunk lenne. Elsősorban mi magunk vagyunk a felelősek a saját egészségünkért, a saját testünkért. Persze, aki krónikus betegséggel küzd és fogyni akar, az mindenképpen forduljon orvoshoz, és kérje szakértő támogatását! A dietetikus sokat segíthet a megfelelő étrend összeállításában, de ne gondoljuk azt, hogy nekünk innentől már semmi dolgunk!

Önismeret. Ismerjük meg önmagunkat! Legyünk tisztában azzal, hogy milyen tényezők alakítottak olyanná, amilyenek vagyunk. A genetika például nagyon sok mindent meghatároz. Vegyünk elő egy családi fotóalbumot, és vizsgáljuk meg, milyen alakja volt fiatalkorában az édesanyánknak, a nagymamánknak, a dédanyánknak. Ha ők homokóra-típusok voltak, nem valószínű, hogy mi olyanok leszünk, mint Nicole Kidman.

Mi kell a jó fogyókúrához? A kevesebb több!

A hormonháztartás változásai is nagy hatással vannak a nők szervezetére. Gondoljunk csak a menstruációra: a cikluson belül megfigyelhető, hogyan változik az alakunk. Végül, de nem utolsósorban óriási jelentősége van a környezeti hatásoknak: milyen családban nőttünk fel? Milyen életmódot folytatunk most? Szeretünk-e nassolni? Mozgunk-e rendszeresen?

Elfogadás. Az önismeret arra is jó, hogy belássuk: van, amin tudunk változtatni, de van, amin nem. Ami pedig megmásíthatatlan, abba jobb, ha beletörődünk. Fogadjuk el önmagunkat: ez nem jelenti azt, hogy nem lehetünk önkritikusak. Törekedjünk a pozitív változásra, a reális kereteken belül. Így sokkal könnyebb lesz.

Egy kis fegyelem. Együnk többször keveset, és abból is, ha lehet, a kalóriaszegényebb változatot. (Segít eligazodni az élelmiszerek címkeszövege.) Jegyezzük meg: nincsenek tiltott ételek, csak kerülendő mennyiségek! Ügyeljünk a porciókra! Tálaljuk az ételt kisebb tányéron, az adag így nagyobbnak tűnik.

Rendszer. Együnk naponta ötször! Az emésztés is energiát igényel, a többszöri étkezésnél kisebb az esélye annak, hogy a felesleg zsírként rakódik le. Ne hagyjuk ki a reggelit! Éjszaka kiürülnek a raktáraink, amelyeket reggel jó, ha újra feltöltünk! Aki reggeli nélkül indul neki a napnak, annak a legközelebbi étkezésnél többnyire nincs türelme megválogatni, mit eszik.

Fontos, hogy a főétkezéseink során mindhárom makrotápanyaghoz hozzájussunk, tehát ételeink tartalmazzanak fehérjét, zsírt és szénhidrátot is!

Együnk naponta 4-5 adag zöldséget és gyümölcsöt! (Ez lehet például egy alma, egy marék bogyós gyümölcs, saláta, zöldségleves, 2-3 dl 100 százalékos ivólé is.)

Napközben fogyasszunk el 2-3 liter vizet, maximum 2-3 dl gyümölcs- vagy zöldséglevet, cukor nélküli teát! Az étkezések közötti folyadékbevitel hígítja a gyomornedveket, így nem leszünk annyira éhesek. Az elfogyasztott rostos ételek pedig megduzzadnak a gyomorban a nedvességtől, s ez szintén teltségérzetet vált ki.

Mi kell a jó fogyókúrához? A kevesebb több!

Az utolsó étkezésünk több mint három órával korábban legyen, mint ahogy aludni mennénk.

Türelem. Ne méricskéljük magunkat kényszeresen: elég hetente kétszer-háromszor mérlegre állni, lehetőleg ugyanabban az időpontban, reggel, üres hólyaggal. A legfontosabb céljaink valószínűleg egyébként sem a kilókhoz köthetők: inkább centikben mérhetőek és abban, hogy mennyire érezzük jól magunkat a bőrünkben. Ha mégis a kilókat számoljuk: hetente fél-egy kiló fogyás éppen elég, ez az egészséges.

Fantázia. Merjünk kísérletezni! Találjunk ki új recepteket! A hagyományos magyar ételekről sem kell lemondanunk, de próbáljuk ki kevésbé kalóriadús összetevők felhasználásával. Például a hagymás-lecsós magyaros alapot készítsük sokkal kevesebb zsiradékkal, a töltött káposztához válasszunk sovány húst. Felejtsük el köretként a krumpli–rizs–tészta kizárólagosságát. A régi magyar konyha számos egyéb variációt kínál: a hajdinát, a kölest, a tönkölyt, de figyeljünk oda, mert ezek kalóriában nem jelentenek sokkal kevesebbet, ugyanakkor több vitamint, nyomelemet, rostot tartalmaznak!

Az sem mindegy, hogyan készítjük el az ételt. A jól zárható, rozsdamentes edényekben, fólia alatt vagy cseréptálban például alig kell zsiradékot használni. Inkább pároljuk a zöldséget főzés helyett, turmixolással, zabkorpával vagy egy kis főtt krumplival sűrítsük a főzeléket rántás vagy habarás helyett, és inkább süssük a húst, s ne panírozzuk! Használjunk sütőzacskót: ebben zsiradék hozzáadása nélkül is ízletesen készül el az étel, ráadásul különösebb odafigyelést sem igényel.

Élvezet. Azért soha ne feledkezzünk el arról, hogy az evés nagyszerű örömforrás és fontos társasági esemény is egyben! Adjuk meg a módját: legalább naponta egyszer egyen együtt a család, terítsük meg szépen az asztalt, időnként hívjunk vendégeket, és hódoljunk közösen a kulináris élvezeteknek! Olykor pedig még egy kis szelet édességet is megérdemlünk: fogyasszuk lelkiismeret-furdalás nélkül.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend