Hirdetés
Még mindig ül? Itt van még egy ok arra, hogy felálljon!

Még mindig ül? Itt van még egy ok arra, hogy felálljon!

Rengeteg helyen olvasni az ülő életmód káros hatásairól – elhízás, diabétesz, szív- és érrendszeri betegségekhez vezethet a túlzott inaktivitás. Ha ez nem lenne eléggé riasztó, most egy újabb káros hatásra derítettek fényt dél-koreai kutatók: az ülés növelheti a májbetegség kialakulásának kockázatát.

Hirdetés
Hirdetés

A Journal of Hepatology folyóiratban megjelent tanulmány szerint azoknál, akik napi 10 órát vagy annál többet töltenek ülve, 9 százalékkal nagyobb eséllyel alakul ki nem alkoholos zsírmáj (non-alcoholic fatty liver disease – NAFLD) azokhoz képest, akik kevesebb, mint 5 órát ücsörögnek. A fizikai aktivitás is szerepet játszott a NAFLD kialakulásának esélyében – az inaktívakkal összevetve 20 százalékkal kisebb eséllyel alakult ki az állapot azoknál, akik eleget mozogtak.

A kutatásban a szakemberek közel 140 ezer koreai férfit és nőt vizsgáltak. Azt figyelték, mennyi időt töltenek üléssel és fizikailag mennyire aktív életmódot folytatnak. Ezen felül egészségügyi állapotukat is részletesen vizsgálták. A résztvevők átlagéletkora 39,9 év volt. A NAFLD létét ultrahangos vizsgálattal állapították meg.

Még mindig ül? Itt van még egy ok arra, hogy felálljon!

Összesen 40 ezer embernél állapítottak meg nem alkoholos zsírmájat. Mivel a tanulmányban szereplők egyikének sem voltak rejtett egészségügyi problémái, így a kutatók szerint az NAFLD kialakulása nagy valószínűséggel az üléssel töltött idővel és a fizikai aktivitás mértékével állt kapcsolatban. A kutatás azt sugallja, hogy még a magasabb intenzitású fizikai aktivitás sem nyújt teljes védelmet, ha az ülést túlzásba visszük. Amennyiben az új eredmények további megerősítést nyernek, akkor a tanulmány szerzői szerint az embereknek több mozgásra és kevesebb ülésre lesz szükségük a betegség elkerüléséhez.

A testünk mozgásra lett tervezve, így nem csoda, ha az alacsony izomaktivitással jellemzett mozgásszegény életmódnak közvetlen élettani hatása van” – kommentálta a tanulmányt Michael Trenell, a Newcastle-i Egyetem anyagcsere-folyamatokat és életmódot kutató professzora. A szakember szerint heti 150 perc mérsékelt testmozgás, vagy napi 10 ezer lépés megtétele sokat javíthat egészségi állapotunkon.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend