Hirdetés
Magnézium gyereknek, felnőttnek, és...

Magnézium gyereknek, felnőttnek, és...

A magnézium egy olyan létfontosságú ásványi anyag, amelyet a szervezet nem tud saját maga előállítani, ezért a táplálkozással kell gondoskodnunk a beviteléről. Vannak azonban olyan élethelyzetek és -szakaszok, amikor szükség lehet kúraszerű pótlására.

Hirdetés
Hirdetés

A magnézium rendkívül fontos ásvány anyag, testünk működéséhez nélkülözhetetlen. Ha megfelelő mennyiségben van jelen a szervezetben, csökken a ritmuszavarhoz vezető állapotok valószínűsége, mert a szívizomzatra is jó hatást gyakorol és javítja az érfalak rugalmasságát, mondta el Szász Máté biológus, a Scitec Nutrition szakértője. A csontok és a fogak felépítéséhez szintén elengedhetetlen, testünkben 25-30 grammnyi magnézium halmozódik fel, ennek kb. fel a csontokban gyűlik össze, de az izom- és májsejtekben is magas a koncentrációja.

Mikor mennyit?

A szervezetünk számára elégséges magnéziumról a kiegyensúlyozott táplálkozással gondoskodhatunk, napi 375 mg-ra van szükségünk, terhesség és szoptatás alatt a magzat, illetve az újszülött fejlődéséhez valamivel többre, napi 3-szor 500 mg-ra.

Magnéziumhiányos állapot kialakulhat egyszerűen a helytelen táplálkozási szokások miatt, ha nem elegendő vagy nem megfelelő minőségű táplálékot fogyasztunk. Okai lehetnek egyes bélbetegségek, amelyek a felszívódást befolyásolják, de a fokozott fizikai munka, az erőteljes sportolás, illetve a krónikus stressz is előidézhet magnéziumhiányt. A helytelen életmód, a mozgás hiánya, a dohányzás és különösen az alkoholizmus kórosan csökkentheti a szervezet magnéziumszintjét, ahogy egyes gyógyszerek szedése (pl. hashajtók, vízhajtók, vérnyomáscsökkentők, kemoterápiás szerek, stb.) is.

Magnéziumban gazdag élelmiszerek

- zöld színű növények (spenót, sóska, mángold, kelkáposzta)

- csonthéjasok (dió, mandula, mogyoró)

- olajos magvak (tökmag, napraforgómag, fenyőmag)

- kakaó (sötét, cukrozatlan), étcsokoládé

- teljes kiőrlésű gabonafélék (tönkölybúza, rozs)

- hüvelyesek (szójabab, sárgaborsó, lencse)

- banán

- halak (tonhal, lazac)

A magnéziumhiány tünetei

Szívritmuszavar, szédülés, trombózis, éjszakai izomgörcs, szorongás.

Mivel a magnézium élettani hatása összetett, és a testi folyamatok nagy részében részt vesz, hiánya szerteágazó tüneteket képes létrehozni. Gyermekek esetében a csontnövekedés lassulását okozhatja, felnőtteknél szívritmuszavart, szívizomelhalást, trombózist. Az olykor megmagyarázhatatlan tünetek hátterében szintén állhat az alacsony magnéziumszint, ilyenek lehetnek a gyengeség, a fejfájás, a szédülés, a koncentrációzavar, az étvágytalanság, a levertség, szorongás, depresszió. Klasszikus magnéziumhiányos tünet az izomgörcs (különösen az éjszaka, lábikrában jelentkező), amelyet az izom tápanyag- és oxigénellátottságának elégtelensége vált ki. Egyéb betegségek kialakulását is elősegítheti a magnézium hiánya, így nem ritka, hogy a magas vérnyomástól, csontritkulástól, cukorbetegségtől szenvedők szervezetében túlságosan kevés a magnézium. A terhesség alatti magnéziumhiány spontán vetéléséhez, koraszüléshez, idő előtti fájásokhoz, esetleg fejlődési rendellenességekhez vezethet.

A mindenki életében jelen lévő stressz és a kimerültség miatt kialakult magnéziumhiány alvászavart, szorongást, ingerültséget, légszomjat, szédülést, és tompa izomfájdalmat vagy izomgörcsöket okozhat, ráadásul még érzékenyebbé tehet a stresszel szemben, hiszen az egymásra rakódó problémák miatt a szervezet magnéziumigénye nő. Az ilyen mókuskerékből sokszor csak a pótlás jelent kiutat, a magnéziumkészítmények közül azt érdemes választani, amely optimális mennyiségben tartalmazza az egyik legjobban hasznosuló magnéziumsót, a magnézium-laktátot.

Az orvos segít

Az étkezéssel nem adagolható túl, és az egészséges vese képes kiválasztani a felesleges magnéziumot, így még véletlenszerű túladagolás is csak nagyon ritkán fordul elő. A vesebetegeknek kell ügyelniük, csak az orvos utasítására kiválasztott, patikában beszerzett tablettákat szabad alkalmazni a leírásban olvasható módon. A túl sok magnézium gyengeséget, hányingert, hányást, légzési nehézséget, alacsony vérnyomást, szívritmuszavart, súlyos esetben szívmegállást is okozhat.

Az orvosok arra vonatkozóan is tudnak tanácsot adni, hogy mikor és milyen formában érdemes alkalmazni a magnéziumkészítményeket. Szász Máté biológus javaslata szerint célszerű sportolás után és lefekvés előtt bevenni a magnéziumot, rettenetes érzés arra kelni, hogy begörcsöl az ember lába. Mivel több antibiotikum és egyéb gyógyszer hatását befolyásolhatja, célszerű elkülönítve szedni. Ha antibiotikumot, csontritkulás elleni szert, kalciumot vagy vasat szedünk, javasolt a magnéziumot legalább három órával később pótolni.

Milyen állapotokban segíthet a magnéziumpótlás?

- terhesség, szoptatás

- feszültség, ingerültség

- koncentrációzavar, memóriaromlás

- alvászavarok

- izomgörcsök

- gyakori fejfájás

Magnézium gyereknek, felnőttnek, és...

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend