Hirdetés
Lúgosítsunk természetesen!

Lúgosítsunk természetesen!

A jó közérzet, az egészség biztosítása érdekében, a túlsúly elkerülése végett alapvető követelmény, hogy az elfogyasztott ételféleségek illeszkedjenek az emésztőrendszer vegyi folyamataihoz. Ezt segíti elő az ételek megfelelő társítása. A különböző ételfajták lebontásához különféle emésztőnedvekre van szükség. Ami az egyik ételféleség emésztéséhez alkalmas, az nem feltétlenül jó a másikhoz is. Ilyen például a mindenki által ismert fehérje.

Hirdetés
Hirdetés

Az emésztésünket befolyásoló tényezők

  • Szegényes táplálkozás: Sok ember, aki betegségektől, krónikus emésztési problémáktól szenved, szegényesen táplálkozik és nem ébred rá, hogy étrendje hozzájárul betegségéhez.

  • Kémiai gyógyszerek: melyek általánosan károsítják az emésztőrendszert és más szerveket. Sok gyógyszer adalék- és kitöltő-anyag károsan hat az emésztőrendszer és a máj sejtjeire.

  • A máj működési zavara, májelégtelenség: minden gyógyszer, vegyi anyag idegen a testnek és a májnak méregteleníteni kell ezeket. A kémiai szerek leggyakoribb mellékhatása a májelégtelenség, különösen azoknál, akik sokféle szert szednek. Ezek olyan ismeretlen kölcsönhatásba kerülnek egymással, melyeket engedélyezésük előtt nem is teszteltek.

Mikrotápanyag-hiány: sok orvosság feléli a test vitamin- és ásványi anyag-készletét és befolyásolja az emésztőrendszer sejtjeit. A koleszterin-csökkentő szerek pl. kiürítík a testből a Q10 koenzimet, ami a legfontosabb energia-hordozó, és az esszenciális zsírsavakat, melyek nélkülözhetetlenek az idegrendszer megfelelő működéséhez, a reprodukáláshoz, a gyulladások és a fájdalom csökkentéséhez, a növekedéshez, a gyógyuláshoz, az egészséges bőrhöz és más folyamatokhoz. Antacidok (savcsökkentők) gyakori használata csökkenti a fehérjeemésztés hatékonyságát és sok mikrotápanyag felszívódását. (Pl. kálcium, magnézium) Az antibiotikumok elpusztítják a baktériumflórát a belekben, ezzel károsítva az immunműködést, az emésztést, a felszívódást, és bizonyos mikrotápanyagok termelését (pl. K-vitamin, mely alapvető a megfelelő véralvadáshoz).

Betegségek/rák: az emésztőrendszerben a legnagyobb kárt a kemoterápiás szerek okozzák, melyek elpusztítják az emésztőtraktust bélelő sejteket. Ezek a sejtek gyakran osztódnak (úgy, mint a rákos sejtek) és a kemoterápia nem tesz különbséget egészséges és beteg sejt között. A sejtkárosodás új rák kifejlődéséhez vezet.

Öregedés: Az emésztés és tápanyagfelszívódás gyengüléséhez vezet. Az általános vélekedés ellenére az időskori emésztési problémák leggyakrabban a kevés gyomorsav-termelésből erednek, nem a sok savból. Ennek következtében a savcsökkentők túlzott használata csak súlyosbítja a problémát. A kor előrehaladtával a bélelő-sejtek tápanyagfelszívó- és zsírtoleráló-képessége csökken. Amikor a táplálék emésztése nem megfelelő, megerjed és rothad a bélben. Mérgező melléktermék képződik, mely irritálja a bélfalat, és gyulladást idéz elő, melyek vékony repedéseket okoznak. A bél elveszíti megfelelő szűrő- és áteresztő-képességét, "lyukas-bél szindróma" alakul ki. Ez hozzájárul a crohn-betegség, bélbetegségek, irritábilis bélszindróma, fekélyes colitis kialakulásához és távolabbi szövetek és szervek megbetegedéséhez. A tápanyag-hiány (különösen C, B3, B12, E, D, K vitamin, béta karotin, kálcium, réz, magnézium, kolin, cink), különösen gyakori időseknél.

Párosítsuk helyesen az ételeket a helyes emésztésért

Az ételek megfelelő társításának elve kimondja, hogy a szénhidrátot (a keményítő is az!) tartalmazó ételt nem szabad együtt fogyasztani a fehérjékkel. Ezt a felismerést sok kiváló orvos hosszantartó kutatómunkája előzte meg. Az elmondottak bizonyára nagyon riasztóan hangzanak, de korántsem bonyolult betartani. Fontos tudni, hogy a zöldségek emésztése nem igényel sajátságos emésztőnedveket, semleges, savas és lúgos közegben egyaránt lebontódnak.

Ha húst kívánunk, akkor együnk húst, de zöldséggel és salátával! Hagyjuk el mellőle a szokásos köreteket: a krumplit, a rizst, a galuskát, sőt a kenyeret is. A zöldséget is el lehet változatosan készíteni: gyengén megpárolva, állandó kevergetés közben megpirítva, hirtelen kisütve, ízlés szerinti fűszerezéssel. Sajnos a zöldségeket mi többnyire másodrangú ételekként tartjuk számon, a húsok köreteihez képest háttérbe szorítjuk, nem helyezünk hangsúlyt a változatos elkészítésükre. Egészségünk érdekében komoly szemléletváltásra volna szükségünk. A szokásos szalámis, sajtos, tojásos szendvicsek helyett együnk különféle zöldségkrémekkel, pástétomokkal kent kenyeret, pirítóst, minél több retket, zöldhagymát, uborkát fogyasztva mellé! Ne feledkezzünk el a magas víztartalmú táplálékok fontosságáról!

Ha egy étkezésen belül megfelelően összeválogatott ételeket fogyasztunk, azok gyorsan, 6-8 óra helyett 3 óra alatt megemésztődnek, hatékonyan felszívódnak, ami által energiaszintünk lényegesen nagyobb lesz.

Savak és lúgok

A savasság és a lúgosság mértékét pH-értékben fejezzük ki. Valamely anyag pH-értékét egy 0-tól 14-ig terjedő skálán mérjük. A 0 pH-értékű anyag nagyon savas, a 14 pH-értékű nagyon lúgos. A víz pH-értéke 7, azaz semleges kémhatású. A savas jelleg tehát 0-tól 7-ig csökken, a lúgos jelleg pedig 7-tol 14-ig nő. Az emberi szervezet csakis enyhén lúgos közegben működik tökéletesen. Testünkben sokféle nedv áramlik folyamatosan: vér, epe, izületnedv, nyál, vizelet, csarnokvíz stb. Folyadék van a szervekben és a szervek körül, minden sejtünkben és a sejteken kívül. Ezek mindegyike lúgosnak kell lennie. Kivéve a gyomorban levőket, melyek eredendően savasak.  Működése közben azonban a szervezet savat termel, méghozzá minden sejtünk, az érett vörösvértesteket kivéve. Ez a sav - a sejtlégzés mellékterméke - viszonylag gyenge, és nem jelent veszélyt a szervezetre (mármint nem befolyásolja károsan a létfontosságú lúgos közeget), ugyanis a tüdő könnyűszerrel kiválasztja és kilélegezzük.

Van azonban egy másik savforrás is, mely sokkal nagyobb megterhelést ró a szervezetre. Akár állati, akár növényi eredetű táplálékot fogyasztunk, az elfogyasztott táplálék megemésztése után visszamarad a salak. Ezt a salakot - a megemésztett táplálék maradványát - minden esetben egy bizonyos pH-érték jellemzi. Az állati fehérjéből, a tejtermékekből, a tojásból, a gabonakészítményekből főként savas jellegű salak képződik. (A legtöbb zöldségből és gyümölcsből lúgos salak keletkezik. ) Ez a savas jellegű salak képezi a fent említett másik savforrást, mely ellen küzdenie kell a szervezetnek, hogy megőrizhesse az enyhén lúgos kémhatást. Valódi küzdelemről beszélünk, hiszen itt erős savakról van szó (pl. kénsav, foszforsav), sokkal erősebbekről, mint amit a sejtjeink termelnek. Ezektől az erős savaktól a tüdő nem képes megszabadítani bennünket, nem úgy mint a sejtanyagcsere során termelődő szénsavból keletkező széndioxidtól. A savas salak a vese és a belek útján hagyja el szervezetünket. Előbb azonban testünknek ezt semlegesítenie kell, különben károsítaná az emésztőcsatorna szöveteit.

Lúgosítsunk természetesen!

Az emésztés során keletkező savak semlegesítésére a szervezet szerves ásványi anyagokat használ: nátriumot, kálciumot, káliumot és magnéziumot. Ezeket gyümölcsökből és zöldségekből nyerjük, azaz, az azok megemésztése után visszamaradó lúgos salakból. A semlegesítő ásványi anyagok szükség esetén azonnal felhasználhatók, de el is raktározhatók. Közülük a nátrium a legfontosabb. Az egyetlen biztos forrás, amiből megfelelő nátriumhoz juthatunk, a zöldség- és gyümölcsfélék. A konyhasó nem megoldás, ugyanis szervetlen nátriumot szolgáltat. A szervezet csupán a szerves anyagokat képes feldolgozni, a szervetlenek csak további megterhelést jelentenek számára.

Az arányokban rejlik a titok nyitja. Ha több zöldséget és gyümölcsöt eszünk, mint savas salakképző ételeket, a szervezetünk rendelkezik a normál működéséhez szükséges hasznosítható nátriummal. Kellő mennyiségű nátriumtartalék birtokában a savas salakképző anyagokkal is könnyen elbánik.

Stressz: a stressz és az érzelmek jelentős szerepet játszanak a betegségekben, beleértve az emésztési problémákat. Az emésztőrendszer egyike az első helyeknek, mely figyelmeztet minket, ha nincs minden rendben. A test reakciója a stresszre csökkent IgA termelés (immunvédelem), csökkent DHEA termelés (egy antiágens, streesszellenes adrenalin-hormon), lelassul az emésztés és a bélmozgás, csökken az emésztőszervek vérellátása, és anyagcsere-mérgeket termelnek. Tartós stressz megváltoztatja az ellenállóképességet.

Hogyan biztosíthatjuk emésztőrendszerünk működését hatékonyan és biztonságosan?


Betain-Hydrochlorid
- a sósav forrása, nélkülözhetetlen a gyomorban zajló enzimatikus fehérje-lebontáshoz. A betain-elégtelenség szintén kapcsolatban van a vér homocystein- szintjének emelkedésével (a szívbetegség rizikófaktora).

C-vitamin - része a máj méregtelenítő rendszerének, ami semlegesíti az idegen anyagokat, drogokat, étel-adalékokat, növényvédőszereket, szennyező anyagokat. Ez a vitamin sokrétű funkciót tölt be az anyagcserében, lényeges a megfelelő emésztéshez és tápanyagfeldolgozáshoz. Részt vesz a koleszterin bélsavakká bontásában és növeli a sejtek bioenergia-termelését. Szükséges a karnitin szintéziséhez. Ez a molekula szállítja a zsírsavakat a mitokondriumokba, ahol oxidálódik, hogy energiát szolgáltasson. Optimalizálja az immun-, és az idegrendszert, melyek szabályozzák az emésztési folyamatot. A C-vitamin alapvető a kollagén-, elasztin-, és más "cementanyagok" termeléséhez, melyek egymáshoz rögzítik a sejteket az egész testben. A bevitele nélkülözhetetlen ahhoz, hogy megőrizzük a belek, a gyomor és az emésztőrendszer más szerveinek sértetlenségét.

B6-vitamin - szükséges a sejteknek, hogy megfelelően dolgozzák fel és hasznosítsák az aminosavakat, szénhidrátokat, zsírokat. Segít a kollagénrostok képződésében, fontos a bélfalakat felépítő kötőszövetek optimális működéséhez.

B12-vitamin - a test minden sejtje használja enzim-kofaktorként. Részt vesz a zsír-, és a szénhidrát-anyagcserében és a fehérjeszintézisben. Ez a vitamin különösen fontos a gyomor-bél-traktusban a sejtképződéshez, mert a gyakori sejtosztódás révén teljesen kicserélődnek minden 3-5 napban. Mivel a B12-vitamin szükséges a DNS-szintézishez, folyamatos ellátás szükséges az optimális sejtosztódáshoz. A máj sejtjei is megkövetelik a méregtelenítéshez.

Folsav - a B12 és a B6-vitaminnal együtt őrködnek a bél belső oldalát borító sejtek megfelelő osztódása felett. A testben a DNS-szintézishez szükséges koenzimmé alakul át. Ugyanúgy, mint a B12-vitamin éltető tápanyag a bélfali sejtek számára, melyek gyors ciklusban cserélődnek. A máj méregtelenítő folyamatában is részt vesz.

L-glutamin - egy aminosav, mely magas koncentrációban található a kötőszövetekben és szervekben, beleértve a gyomrot is. A bélfali sejtek (enterociták) glutamint használnak anyagcseréjük elsődleges üzemanyagforrásaként. A glutamin csökkenti a bél áteresztőképességét és biztosítja a béltraktus ellenálló képességét.

Bromelain - fehérjebontó enzimek keveréke, egy ananászféle növény kivonata. Klinikai gyakorlatban dokumentált az egészségvédő és immunerősítő hatása. Gyógyítja a vastagbél sejtjeit.

Papain - fehérjebontó enzimek keveréke, papaya-kivonat. Segít a fehérje emésztésében.

Gyömbér - gyomorserkentő, segít a tápanyagok emésztésében és felszívódásában.

Borsmenta - görcsoldó hatása hasznos az emésztőrendszernek, szétoszlatja a gázokat, jótékony hatása van a májra.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend