Hirdetés
Éltető vitaminok

Éltető vitaminok

Az angol William Fletcher fedezte fel az 1900-as évek elején, hogyha bizonyos elemek nem vagy nem kellő mennyiségben szerepelnek az étrendünkben, hiánybetegségek léphetnek fel. Magát a vitamin szót egy lengyel tudós, Kazimierz Funk használta először 1912-ben: azokat a vegyületeket nevezte így, amelyek nélkülözhetetlenek az élethez.

Hirdetés
Hirdetés

A szóösszetétel a latin vita (élet) és az amin (nitrogéntartalmú vegyület) szavakból származik. Eleinte ugyanis azt gondolták, hogy minden vitamin magában foglal nitrogéntartalmú elemet, amiről csak később derült ki, hogy ez nem így van, de addigra a kifejezés már elterjedt.

Hiányozhat

- A vitaminok olyan szerves anyagok, amelyeket a szervezetünk nem (vagy csak elenyésző mennyiségben) képes önállóan előállítani, de szükségünk van rájuk a csontjaink, az ízületeink, a fogaink, a bőrünk, a látásunk, az idegrendszerünk és a vérképző rendszerünk működéséhez - mondja Henter Izabella dietetikus. - Elengedhetetlenek a sejtekben zajló anyagcsere-folyamatokhoz, és közreműködnek azoknak a biokémiai történéseknek a szabályozásában, amelyek során a táplálék hasznosul a szervezetben.

Fontos, hogy a szervezetünk megfelelő mennyiségű vitaminhoz jusson. Ha valamelyik hiányzik, vagy a szükségesnél kevesebb van belőle, akkor károsodhatnak az élettani folyamatok, különböző panaszok jelentkezhetnek, hiánybetegségek alakulhatnak ki. A különböző vitaminok bizonyos táplálékokban gyakran együttesen fordulnak elő, így az egyoldalú táplálkozás esetében jelentkező kóros állapot sokszor több vitamin egyidejű hiányát is eredményezheti. A tünetek sokfélék lehetnek: többek között bőrelváltozásokat, hajhullást, a fogak, a látás romlását, a csontok törékennyé válását, fáradékonyságot vagy idegességet is tapasztalhatunk.

Növekvő igények

Bizonyos esetekben megnövekszik a szervezet vitaminigénye. Ilyen a serdülőkor, a várandósság, a szoptatás időszaka, de a versenysportot űzőknek és a betegeskedőknek is több vitaminra van szükségük. Pótlásra lehet szüksége azoknak is, akik hosszú ideig szednek bizonyos gyógyszereket, illetve tartósan sok alkoholt fogyasztanak. A dohányzók pedig vegyék figyelembe: minden egyes elszívott cigaretta növeli a szervezet C-, B-vitamin és antioxidáns-igényét. Nekik ezért naponta több C-vitamin- és magas szeléntartalmú élelmiszereket (például nyers zöldségeket, gyümölcsöket, halat és tejtermékeket) kellene fogyasztaniuk.

- A vitaminok valóban nagyon fontosak a létünkhöz - mondja Henter Izabella dietetikus -, de talán egy kicsit eltúlozzuk a jelentőségüket! Hiszen csupán milli- vagy mikrogrammnyi mennyiségekre van szükségünk: ami egy három ezer literes tankautó esetében csupán egy evőkanálnyi adag. Igaz, ha hiányoznak, az nagy bajt tud okozni.

A vitaminokat megkülönböztethetjük aszerint, hogy vízben (mint például a C - és a B -vitaminok) vagy zsírban oldódnak-e (mint az A-, a D-, az E- és a K-vitamin). A vízoldékony vitaminok felszívódás után fejtik ki hatásukat, a felesleg pedig távozik a vizelettel. A hirtelen kimerülés veszélye miatt ezért ezeket folyamatosan pótolnunk kell. A másik csoport felszívódása a táplálék zsírtartalmától is függ: ezért hasznos, ha a salátát leöntjük egy kanál olívaolajjal, szezámolajjal vagy joghurttal. A zsíroldékony vitaminokat tárolni is tudjuk, elsősorban a májban és a zsírszövetekben. Ezeknél a vitaminoknál a túladagolás lehet veszélyes.

Hirdetés
Hirdetés
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Hirdetés
Pirula Trend