Hirdetés
Laktózérzékenység: Nem megoldás a tejtermékek elhagyása

Laktózérzékenység: Nem megoldás a tejtermékek elhagyása

A laktózérzékeny emberek nem tudják tökéletesen megemészteni, lebontani a tejcukrot, ezért esetükben a tejtermékek fogyasztása puffadást, hasmenést, emésztési zavarokat okozhat. A megoldást mégsem a tejtermékek elhagyása jelenti. – A betegségről és a annak kezeléséről dr. Hidvégi Edit gasztroenterológus beszélt.

Hirdetés
Hirdetés

Nem csak a tej lehet az oka annak, ha emésztési zavarokat tapasztalunk magunkon. Nagyon sokszor egyszerűen az ülőmunka, a mozgásszegény életmód a hibás, de egyéb gyulladásos bélbetegség, irritábilis bélszindróma, gyakran lisztérzékenység is állhat a háttérben. Vigyázzunk tehát azokkal  a kijelentésekkel, hogy „nem tudom meginni a tejeskávét”, vagy  „rosszul vagyok a tejtől”, inkább  gasztroenterológustól, belgyógyásztól, dietetikustól kérjünk segítséget, aki a szükséges vizsgálatok (laktóz- vagy tejtolerancia-teszt, hidrogén-kilégzéses vizsgálat, székletsav-teszt, a bél szövettani vizsgálata) után mondhatja ki a diagnózist.

Laktózérzékenység: Nem megoldás a tejtermékek elhagyása

A laktózérzékenység tünetei

  • puffadás
  • fokozott gázképződés
  • gyomorfájdalom
  • hasmenés
  • hányinger
  • kellemetlen közérzet

Laktóz és laktáz

Bár hasonló hangzásuk alapján könnyű összetéveszteni a laktózt és a laktázt, ismernünk kell a különbséget. A laktózt, azaz a tejcukrot a laktáz nevezetű enzim bontja le szervezetünkben. Akinek ebből az enzimből kevesebb termelődik, kisebb mennyiségű tejterméket tud lebontani – mondta el az egeszsegtukor.hu-n dr. Hidvégi Edit, a Budai Allergiaközpont gasztroenterológusa. A laktóz-intoleranciának sok fokozata van, nagyon ritka jelenség, hogy a vékonybélben egyáltalán nem termelődik laktáz (ez a veleszületett laktáz-elégtelenség). Másodlagos vagy szerzett laktázhiányt azonban szinte mindenki tapasztal élete során, némelyek erőteljesebben, mások kevésbé és csak ideiglenesen. Ismernünk kell a saját testünket, figyelnünk kell a jelzésekre – van, akinek 1 dl tej a maximális napi adagja, másnak pedig 1 liter meg sem kottyan.

Ne felejtse el a tejet!

A tejtermékek teljes elhagyását a dietetikusok nem javasolják, hiszen könnyen  A-, B1-, B2-, B12-, valamint D-vitamin, niacin, folsav, kalcium, kálium, magnézium és cink hiánya alakulhat ki, ami komolyabb betegségekhez is vezethet. Különösen veszélyes a gyerekektől megvonni a tejet. Náluk egyébként ritkábban jelentkezik ilyen jellegű probléma, hiszen csecsemőkorban több laktáz termelődik, hogy az anyatejet fel tudja dolgozni a szervezet. Hároméves korban csökken drasztikusan a laktáztermelés, de általában hatéves gyerekeknél merül fel először a latózintolerancia gyanúja. Felnőtteknél a legtöbbször egy-egy antibiotikum-kúra vagy bélfertőzés után reagál érzékenyen az emésztőrendszer, ilyenkor hiányzik a laktáz. Gyermekeknél és felnőtteknél is az átmeneti diéta lehet a megoldás. Pár napig érdemes elhagyni a tejet (és minden laktózt tartalmazó élelmiszert, pl. felvágottakat, egyes péksüteményeket, készételeket), majd a savanyított tejtermékeket, joghurtot, kefirt lehet újra fogyasztani, mert ezekben bontott formában van jelen a laktóz.

Mi a tejfehérje-allergia?

A tehéntejfehérje-allergia nem összekeverendő a tejcukor-érzékenységgel, azaz a laktóz-intoleranciával. A tejallergiás beteg szervezetében a tej egyes fehérjéivel (általában kazeinnal) szemben alakul ki nem kívánt reakció, kóros immunválasz. Tünetei a hányinger, hányás, hasmenés, bőrtünetek, kiütések, véres széklet, gége bedagadása, nehéz légzés. Csak a tejtermékek teljes elhagyásával kezelhető.

Diéta helyett enzim?

Nagyon jól használható enzimkészítmények is kaphatók, ezeket csepp vagy tabletta formájában forgalmazzák. Étkezés (tej vagy tejtermék fogyasztása) előtt kell bevenni, minden készítményen megtalálható a pontos adagolás, 1 tabletta általában 2 dl tej lebontásához elegendő. Az átmeneti diéta alatt az állati eredetű tej helyett laktózmentes vagy prehidrolizált tejet, illetve növényi tejeket, tejtermékeket is vásárolhatunk, ezek nem okoznak tüneteket.

Mit ehetünk tejtermékek helyett?

Tilos

Javasolt

tehéntej

zab-, rizs-, mandulatej

tejföl

szójajoghurt

tejszín

rizs- vagy zabkrém

sajt

szójasajt

túró

tofu

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend