Hirdetés
Lakoma a hátizsákból

Lakoma a hátizsákból

Nyári hétvégeken, szabadságok idején sokan útra kerekednek. Erdei túra vagy városnéző kirándulás, gyalog vagy kocsival? Ki-ki eldöntheti, milyen élményekre vágyik igazán. Vadregényes tájak vagy építészeti csodák felfedezésére egyaránt izgalmas lehet.

Hirdetés
Hirdetés

De a látvánnyal csak a szemünk lakik jól, így a kényelmes cipőn, napszemüvegen kívül egész napra való elemózsiáról is gondoskodnunk kell.

Az úticsomag összeállításánál, nem csak az étvágyunkat és az ízlésünket kell figyelembe venni. Gondolnunk kell arra is, hogy nyáron hamarabb romlanak az élelmiszerek, hiszen a melegben gyorsabban elszaporodnak az ételfertőzéseket, ételmérgezéseket előidéző kórokozók.

Veszélyesek lehetnek a hús és húskészítmények, tej és tejtermékek, hideg konyhai készítmények, tojással készült ételek, cukrászsütemények, felbontott konzervek. Gondot jelenthetnek a főtt ételek is, hiszen szobahőmérsékleten tárolva csak 2-3 óráig biztonságos a fogyasztásuk.

Mi kerüljön tehát a hátizsákba?

  • A legegyszerűbb, ha szendvicseket készítünk. A szendvics alapja lehet péksütemény (kifli, zsemle, puffancs, vagy vékonyra szeletelt rozs-, barna-, vagy magvas kenyér), melyet natúr vagy ízesített (zöldfűszeres, magyaros, uborkás) margarinnal kenhetünk meg. A gyorsan romló párizsi, zalai, kenőmájas és felvágottfélék helyett vásároljunk inkább szalámit (téli, csemege, turista) vagy kolbászt. Használhatunk kemény (ementáli, parmezán) vagy félkemény sajtokat is (eidami, köményes, óvári, trapista). Ízesíthetünk mustárral, piros arannyal, spagetti krémmel.

  • Ne feledkezzünk meg a zöldségekről sem. Nem csak egészségesek, de a nyári melegben üdítőleg is hatnak. Csomagoljunk hát gondosan mosott és szárazra törölt zöldpaprikát, paradicsomot, retket, uborkát a szendvicsek mellé. Desszertnek vigyünk magunkkal szintén alaposan megmosott gyümölcsöt (almát, körtét, sárgabarackot).

  • Édesség utáni vágyunkat egy-egy különféle ízesítésű müzli szelet is kielégítheti. Jó megoldás lehet az is, ha egy zacskó aszalt gyümölcs van nálunk (sárgabarack, banán, szilva, trópusi mix). Rágcsálnivalónak a száraz kekszek, aprósütemények jöhetnek szóba. Ha házi sütivel szeretnénk kényeztetni magunkat és családunkat, süssünk gyümölcsös piskótát, linzert, kevert süteményt, muffint. Ezek nem maszatolódnak el és nem is romlanak meg.

Az ételek csomagolásánál törekedjünk a higiéniára és a praktikumra. A szendvicseknél használjunk folpackot vagy alufóliát, a zöldségféléket, gyümölcsöket, sütiket tegyük jól záródó műanyag dobozokba. Legyen nálunk papírtörlő, papírszalvéta is. A kézmosást is megoldhatjuk a nedves törlőkendők segítségével.

Lakoma a hátizsákból

Az ennivalókon kívül természetesen a folyadékszükségletünkről sem szabad megfeledkeznünk, mely a meleg és a fárasztó túrázás miatt több is lehet a szokásosnál. Ásványvíz, citromos tea, gyümölcstea, limonádé, dobozos gyümölcslé csillapíthatja szomjunkat és biztosíthatja folyadékháztartásunk egyensúlyát.

Ha hosszabb külföldi útra indulunk (autóval vagy busszal), célszerű hűtőtáskában magunkkal vinni az útravalót. Informálódjunk, hogy a szálláshelyen van-e hűtőszekrény. Ha nincs, akkor csak olyan élelmiszert érdemes magunkkal vinni nagyobb mennyiségben, ami szobahőmérsékleten is biztonsággal tárolható (konzervek, tartós kenyér, tartós tej, gyümölcslevek, kekszek).

Ha mediterrán vagy trópusi országba utazunk, egészségünk érdekében érdemes néhány szabályt betartani:

  • ne fogyasszunk mosatlan zöldséget, gyümölcsöt

  • kerüljük a kikötői büféket, alkalmilag felállított fagylaltos standokat

  • a tenger gyümölcseiből készült ételeket (halak, kagylók, csigák) csak megbízható étteremben kóstoljuk meg

  • csak forralt  vagy palackozott vizet igyunk

  • üdítőitalba, koktélba se kérjünk jeget

  • a svédasztalok bőséges kínálatából lehetőség szerint csak főtt ételt válasszunk.

Így nagy valószínűséggel elkerülhetjük az utazók betegségét, a hasmenést. Legyünk tehát elővigyázatosak, hogy az álomutazás ne váljon rémálommá.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend