Hirdetés
Hogyan olvassuk a gyógyszerismertető brosúrákat?

Hogyan olvassuk a gyógyszerismertető brosúrákat?

A vény nélkül kapható gyógyszerek látványos piaci növekedése zajlik napjainkban. Egyre bővül a választék a gyógyszertárakban, helyet követelnek mindennapjainkban a gyógyszerreklámok, a gyógyszerismertető brosúrák. Érdemes kritikus szemmel nézni és olvasni ezeket a hirdetéseket, a választáshoz pedig javasolt gyógyszerész segítségét kérni.

Hirdetés
Hirdetés

Hogyan jut el az információ a betegekhez?

Ennek csak egyik formája a tv-ben, rádióban szereplő gyógyszerreklám, ezen kívül óriásplakáton, ismeretterjesztő füzetekben, patikai információs újságokban, szórólapokon jelennek meg gyógyszerhirdetések, gyógyszerismertető brosúrákban adnak hírt új patikaszerekről. Ez utóbbiak szerepe igen fontos, mert a reklám figyelemfelkeltő eszközeinek felhasználásával korrekt szakmai felvilágosítást nyújtanak egyes betegségekről, bővebben informálnak az ismertetett gyógyszerről, annak alkalmazási módjáról stb.

Milyen a gyógyszerreklám?

Fontos kiemelni - amit gyakran még a reklám készítői sem vesznek figyelembe -, hogy a gyógyszer különleges áru, ezért reklámozása is különleges szabályozást igényel.

1997 óta jogszabályi keretek - az ún. gazdasági reklámtörvény és miniszteri rendeletek - szabályozzák a lakosságnak szóló gyógyszerhirdetést, védik a fogyasztók érdekeit.

A hatékony reklám figyelemfelkeltő eszközöket is alkalmaz, de a közölt információnak kiegyensúlyozottnak, korrektnek kell lennie, nem térhet el a jóváhagyott dokumentációtól.

Hogyan olvassuk a gyógyszerismertető brosúrákat?

Egy gyógyszerismertető szórólap megszerkesztésénél vagy egy plakát elkészítésekor versenyjogi szabályokat és etikai normákat is figyelembe kell venni. A hirdetés nem sértheti a piaci versenytárs érdekeit. Főleg a saját termék előnyös tulajdonságait indokolt felsorolni, nem pedig a konkurens termék esetleges hiányosságait. Az összehasonlító gyógyszerreklám egyáltalán nem megengedett!

A kiélezett piaci versenyben előfordul, hogy hiányos vagy a versenytársak érdekeit nem tisztelő hirdetésekkel találkozunk.

Ezek ellen lép fel a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, amely a kifogásolt gyógyszerhirdetéseket fogyasztóvédelmi eljárás alá vonja, és - az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) szakvéleménye alapján - büntetést szabhat ki a jogszabálysértő reklámok esetében.

Milyen szempontok alapján minősít az OGYI?

  • Alaptétel, hogy a hirdetés tartalmának összhangban kell lennie a gyógyszertörzskönyvező hatóság által elfogadott betegtájékoztatóval.

  • A hirdetésnek tartalmaznia kell a rendeltetésszerű alkalmazáshoz szükséges információkat: minden olyan ellenjavallatot, figyelmeztetést, amely kizáró ok lehet a gyógyszer alkalmazásakor, és a betegnek még a gyógyszer megvásárlása előtt meg kell ismernie azokat.

  • Fel kell tüntetni a legfontosabb mellékhatásokat.

  • A hirdetés felületének legalább tíz százalékában szerepelnie kell  az A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót vagy kérdezze meg kezelőorvosát gyógyszerészét! figyelmeztetésnek.

A leggyakoribb hibák a gyógyszerhirdetésekben

Az "élenjáró fájdalomcsillapító" család hirdetésének szlogenje az volt, hogy kíméli a gyomrot. Ám a gyógyszercsalád egyik készítménye koffeint is tartalmaz, amely fokozza ugyan a gyógyszer hatékonyságát, de alkalmazása során előfordulhat gyomorirritáció. Ezért a gyártót arra kötelezték, hogy a hirdetést ilyen formában ne terjessze.

A felsőfok használata nem etikus, ezért ilyen fordulatokat, mint: "a világ legkedveltebb savkötője", "a legtöbbet rendelt fájdalomcsillapító", "a legteljesebb összetételű multivitamin", "a leghatásosabb fájdalomcsillapító" stb. nem támogatjuk.

A vényhez kötötten rendelhető gyógyszereket, még ha azok fogamzásgátlók, fogyasztószerek, potencianövelők is, tilos a lakosságnak hirdetni! Nincs könnyű helyzete a hatóságnak, ha a kék tabletta védett nevének használata ellen kíván fellépni, mert az szinte már a köznapi beszéd részévé vált. Természetesen  jogszabály tiltja a hirdetését.

Néhány termék, amelyet a hazai törzskönyvező hatóság gyógyszerként engedélyezett, a gyártó országban élelmiszer-kiegészítőként van forgalomban. Gyakran okoz problémát, hogy a hirdetési kampányokat nem alakítják át a hazai viszonyokhoz, nem veszik figyelembe, hogy milyen javallatban engedélyezték az alkalmazást.

Jogszabályt sért az ilyen megfogalmazás: "A napi multivitamin- és ásványianyag-tabletta [%u2026] a mindennapi étrend egészséges kiegészítője. Mindenkinek ajánlott [%u2026] egész életünkön át", mert nem az elfogadott betegtájékoztató alapján mutatja be a gyógyszert.

A gyógyszer megvásárlását nem lehet nyereményjátékkal összekötni. Csak az vegyen és csak annyi gyógyszert, akinek és amennyire szüksége van, ha az orvos vagy a gyógyszerész ezt tanácsolta, ne pedig a kilátásba helyezett külföldi jutalomutazás reményében!

Hogyan olvassuk a gyógyszerismertető brosúrákat?

Minden olyan akciót ellenzünk, amelyben a megvásárolt gyógyszer blokkja, a dobozon levő vonalkód stb. a belépő a nyereményjátékba. Egy régi betiltott akcióban a szlogen így hangzott: "a gyógyszer megvásárlásával nem csak egy herpeszmentes nyarat, hanem felejthetetlen utazást is nyerhet két személy részére, 200 000 Ft értékben!... Vágja ki a dobozról a hatszögletű fehér ábrát!"

Nehezen tudunk hinni annak a gyógyszerreklámnak, amelyben azt állítják; "Micsoda megkönnyebbülés! A gyomrot mindvégig kíméli, és semmilyen káros mellékhatása nincs."

Néhány hónapig egy gyógyszer is része volt egy nagy hipermarketlánc  reklámkampányának, amelyben kulcstartókat használtak fel reklámhordozónak. Ebben a "Más Világban" együtt hirdették a gyógyszert a mosóporral, gyufával, s egyéb szolgáltatással, mellőzve a gyógyszerhirdetés formai előírásait.

Károsnak tartjuk az ilyenfajta reklámot, amely - a gyógyszer különleges státusát figyelmen kívül hagyva - a fogyasztóban azt a látszatot kelti, mintha a gyógyszer az áruházlánc üzleteiben lenne kapható. Ugyanakkor a kulcstartók gyűjtésére, csereberéjére buzdítja a gyermekeket, amely szintén nem támogatható.

A szakhatóság fellépésére az akciót módosították, a gyógyszernév lekerült a reklámfelületekről.

A lakosság egészségkultúrájának fejlesztésében a gyógyszergyártókra is nagy felelősség hárul. Segíteniük kell, hogy a lakosság jól informált legyen a betegségével, a rendelkezésre álló gyógyszerekkel kapcsolatban.

A gyakorlat ma még többé-kevésbé az, hogy annak a gyógyszernek a forgalma nő meg ugrásszerűen, amelyet éppen reklámoznak a televízióban.

Remélhetően mind többünk számára válik fontossá az egészség megőrzése, az egészséges életmód, és szükség esetén felkeressük a gyógyszertárat, hogy a gyógyszerész tanácsai alapján válasszunk vény nélküli gyógyszert a mind jobban bővülő gyógyszerpalettáról.

Hazánkban is teret kap a felelős öngyógyítás, amelyben a korrekten szerkesztett gyógyszerismertető brosúrák, szórólapok szerepe kiemelkedő.

Olvassuk ezeket a jövőben is, de talán már egy kicsit kritikusabb szemmel!

Abádiné dr. Erdei Ildikó, Országos Gyógyszerészeti Intézet

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend