Hirdetés
Hízom, de nem tudom, miért! Íme a lehetséges okok

Hízom, de nem tudom, miért! Íme a lehetséges okok

Ha több kalóriát viszünk be a szervezetünkbe, mint általában, vagy elhagyjuk a mozgást, nem lehetünk meglepve azon, hogy hízunk. No de mi a helyzet, ha semmin sem változtattunk, mégis szaporodnak a kilók...?

Hirdetés
Hirdetés

1. Az alvás hiánya: ha sokáig fenn vagyunk, szinte elkerülhetetlen, hogy ne csábuljunk el a késő esti evésre, ami azt jelenti, hogy több kalóriát fogyasztunk. A kialvatlanság szintén hizlal. Változások történnek a hormonszintben, melyek növelik az éhséget, az étvágyat, sőt, nem érezzük telítettnek magunkat evés után.

2. Stressz: ha elvárásaink túl magasak önmagunkkal szemben, vagy mások várnak el tőlünk túl sokat, szervezetünk túlélő üzemmódba kapcsol. A kortizol nevű stressz hormon növeli az étvágyat. No és nem fogjuk elkerülni a magas kalóriás, „kényelmi ételeket” sem ebben az időszakban. Tökéletes kombináció a hízáshoz.

Hízom, de nem tudom, miért! Íme a lehetséges okok

3. Antidepresszánsok: ezen gyógyszerek szerencsétlen mellékhatása a hízás. Ha antidepresszánsokat szedünk, konzultáljunk orvosunkkal a gyógyszerek vagy a kezelési terv megváltoztatásáról, ha úgy érezzük, hízást okoznak. De sose hozzuk meg egyedül a döntést. Lehetséges, hogy valaki csak azért tapasztal hízást a kezelés megkezdése után, mert jobban érzi magát és jobb az étvágya. A depresszió egyébként önmagában is okoz súlyváltozást.

4. Szteroidok: a gyulladáscsökkentő szteroid gyógyszerek okozhatnak súlygyarapodást. Ennek a folyadék-visszatartás és a megnövekedett étvágy is okai. Van, aki átmeneti változást tapasztal abban, hol tárolja a teste a zsírt, miközben szteroidokat szed. Olyan helyek, mint az arc, a has, a nyak hátsó fele vastagabbá válhatnak. Ha több mint egy hete szedjük, ne hagyjuk abba hirtelen, mert az komoly gondot okozhat, konzultáljunk orvosunkkal.

5. Gyógyszerek, melyek hizlalnak: számos vényre kapható gyógyszer köthető a hízáshoz. Az antipszichotikus szerektől kezdve a migrén, szédülés, magas vérnyomás elleni szereken át a cukorbetegségre szedett készítményekig. Beszéljünk orvosunkkal olyan gyógyszerről, mely segít a problémánkon, de sokkal kevésbé számottevő a mellékhatása.

6. Ne okoljuk rögtön a gyógyszert: az általános hiedelemmel szemben a kombinált fogamzásgátló tabletták nem okolhatók bizonyítottan a tartós hízásért. Vannak, akik tapasztalnak ilyet a folyadék-visszatartás miatt, de ez általában rövidtávú. Ha még mindig vannak fenntartásaink, konzultáljunk kezelőorvosunkkal.

7. Hypothyreosis (pajzsmirigy-alulműködés): amennyiben pajzsmirigyünk nem termel elég pajzsmirigy hormont, valószínűleg fáradtnak, gyengének érezzük magunkat, gyakran fázunk és súlygyarapodást tapasztalunk. Elegendő pajzsmirigy hormon nélkül az anyagcsere lelassul és ez hízást okoz, még akkor is, ha a lassulás csak kismértékű. A hypothyreosis gyógyszeres kezelése visszafordíthatja a súlygyarapodást is.

8. Ne okoljuk a menopauzát: a menopauza idején sok nő felszed pár kilót, de valószínűleg nemcsak a hormonok a hibásak. Az öregedés lassítja az anyagcserét, kevesebb kalóriát égetünk. Az életmódbeli változások (így a kevesebb mozgás) szintén hozzájárulnak a hízáshoz. Hogy hová hízunk, azt már lehet a menopauza számlájára írni. A derék köré ilyenkor több zsír halmozódik, mint a csípőre vagy a combokra.

9. Cushing-szindróma: a hízás gyakori jele ennek a betegségnek. Túl sok kortizol stressz hormonnak van kitéve a szervezet, mely súlygyarapodást és egyéb rendellenes dolgokat okoz. A Cushing szindróma kialakulhat, ha szteroidokat szedünk asztmára, ízületi gyulladásra vagy lupus-ra. Az is lehet, hogy a mellékvesék túl sok kortizolt termelnek, ezt sajnos tumor is okozhatja. A hízás jelentős lehet az arcon, nyakon, a hát felső részén és a derékon.

10. Policisztás ovárium szindróma (PCOS): gyakori hormonális probléma a szülő korba lépő nők körében. Az ezzel a problémával küzdőknél sok apró ciszta fejlődik ki a petefészkekben. Az állapot hormonális egyensúlytalanságot eredményez, mely érinti a menstruációs ciklust és túlzott szőrnövekedéshez, valamint pattanásokhoz vezethet. A PCOS-ben szenvedő nőknél inzulin rezisztancia áll fenn, tehát hízhatnak is. Hasra híznak leginkább, ami sajnos egyéb betegségek - pl. szívproblémák - valószínűségét is növeli.

11. Dohányzás abbahagyása: aki már igyekezett leszokni a cigarettáról, tudja, hogy bár ez a legjobb, amit tehet az egészégéért, hízás következhet be. No azért nem olyan jelentős! Általánosságban, akik leteszik a cigarettát, nem híznak többet 5 kilónál. Pár hét után kevésbé érezzük magunkat éhesnek.

Mit tehetünk?

Van néhány szabály, amit nem szeghetünk meg.

1. Sose hagyjunk abba semmilyen gyógyszer szedését anélkül, hogy ne beszélnénk meg ezt az orvosunkkal, hiszen az a készítmény valami más miatt fontos. Az is lehet, hogy nem is a gyógyszer okozza a hízást - a doktorral konzultálva is kideríthetjük a valós okokat.

2. Ne hasonlítsuk magunkat másokhoz, akik ugyanazt a gyógyszert szedik. Nem mindenkinél ugyanazok ugyanis a mellékhatások.

3. Ha a súlygyarapodás csupán a folyadék visszatartás eredménye, az nem tartós zsír. Amennyiben állapotunkat sikerül normalizálni, a puffadtság enyhülni fog. Fogyasszunk kevesebb nátriumot ez idő alatt, vagyis együnk kevesebb sót.

4. Nézessük meg az orvosunkkal, mit szedünk, és kérjünk másik készítményt, ha az eddigivel gond van. A következőnek remélhetőleg nem lesznek ilyen mellékhatásai.

5. Jegyezzük meg, a hízás sokszor annak az eredménye, hogy az anyagcsere lelassult, akár betegség miatt, akár egyéb okból. Keressünk valamilyen testmozgást, amit képesek vagyunk akár minden nap is végezni! Csodákra képes.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend