Hirdetés
Fogyni csak rendesen, szépen

Fogyni csak rendesen, szépen

A fogyókúrát általában a negatív fogalmak közé soroljuk. Úgy érezzük, áldozatok vagyunk, és csupa fájdalmas döntést kell meghoznunk: erről a finomságról is lemondunk, meg arról is. Pedig a cél nemes és fontos: az egészségünk és a szépségünk megőrzése (visszavarázsolása). Biztos, hogy nem megy szenvedés nélkül?

Hirdetés
Hirdetés

A BMI (testtömegindex) objektív mércéje lehet annak, hogy normális-e a testsúlyunk. Henter Izabella dietetikus szerint azonban egy másik számérték, a Broca-index legalább ilyen fontos. Ez az érték az ideális testtömegünket fejezi ki, és úgy kapjuk meg, hogy a centiméterben mért magasságunkból kivonunk százat. Az ennél tíz százalékkal kisebb érték a módosított Broca-index. Ideális testúlyunk a két szám közötti tartományban mozoghat. (Egy 162 cm-es nő ideális testsúlya tehát 62 és 56 kg közötti.)

Központban: a kalória

- Ha valaki fogyni akar, elméletileg "egyszerű" dolga van - mondja Henter Izabella -: kevesebb kalóriát vigyen be a szervezetébe, mint amennyit elhasznál!

Mi is az a kalória? Az energia mértékegysége. Egy kilókalória (Kcal) szükséges egy köbdeciméter 4°C -os víz 1°C-kal való felmelegítéséhez. Talán nem is vagyunk tudatában annak, hogy mi mindenhez használunk energiát: az anyagcseréhez, a szívdobogáshoz, a levegővételhez, a szervek működéséhez, a mozgáshoz, a testhőmérséklet fenntartásához, a gyógyuláshoz, a növekedéshez, és még sorolhatnánk. Kalóriákra tehát természetesen szükségünk van, de ne restelljünk utánaszámolni, hogy pontosan mennyire! Fogyókúra alatt nőknek általában napi 1200, férfiaknak 1500 Kcal ajánlott, de ez függ a kortól, az életmódtól és az egészségi állapottól is. Mindenesetre ha naponta mintegy 500-600 kilokalóriával kevesebbet eszünk a megszokottnál, valószínűleg fogyni fogunk. Igaz, nem rohamosan, de nem is ez a cél. Az a jó fogyókúra, amely során hetente fél-egy kiló "olvad" le rólunk. S hogy mindezt hogyan vigyük véghez?

Tízparancsolat fogyókúrázóknak

  • Tűzzük ki a célt! Csinosnak lenni egy bálon, begombolni a gombot azon a rég nem hordott, kedvenc nadrágon: ezek nagyon inspiráló vágyak.

  • Ne méricskéljük magunkat kényszeresen: elég hetente egyszer mérlegre állni, lehetőleg ugyanabban az időpontban, reggel, üres hólyaggal.

  • Intézzük okosan a bevásárlást! Írjuk össze, mit akarunk beszerezni, és ne hagyjuk magunkat eltéríteni! (Veszélyes lehet, ha éhesen megyünk vásárolni!)

  • Ne legyünk lusták elolvasni az élelmiszerek címkéjét: nézzük meg az összetevőit és, hogy milyen alap- és tápanyagok vannak bennük, hány kalóriát tartalmaznak!

  • Legyünk óvatosak a "nulla százalékos" élelmiszerekkel! Lehet, hogy zsírt nem tartalmaznak, de annál több szénhidrát van bennük. A "light" termékek is csalókák: a cukorszintjük alacsony, de egyéb kalóriákat jelentő szénhidrátokat, zsírokat azért tartalmazhatnak.

  • Együnk naponta ötször! Mivel az emésztés is energiát igényel (egyfajta termogenezis), a többszöri étkezéssel több kalóriát égetünk el.

  • Ügyeljünk a porciókra! Egyszerű trükk, de hatásos: tálaljuk az ételt kisebb tányéron, az adag így nagyobbnak tűnik. Henter Izabella tippje: legyen a mércénk egy háromdecis müzlistál. Ha ezt használjuk, összemérhetőek lesznek az adagok. Levessel vagy gyümölcslével félig legyen tele a tál, müzlivel a harmadáig (erre jöhet a tej), salátával, zöldséggel és gyümölccsel pedig dugig.

  • Együnk lassan! Rágjuk meg jól a falatot: az emésztés már a szájban elkezdődik, segítsük a folyamatot! Így hamarabb lesz jóllakottság-érzésünk is, ami más esetben csak akkor érkezik, amikor már jól megtömtük a hasunkat.

  • Nem mindegy, hogyan készítjük el az ételt. A jól zárható, rozsdamentes edényekben, fólia alatt vagy cserépedényben például alig kell zsiradékot használni. Inkább pároljuk a zöldséget főzés helyett, turmixolással sűrítsük a főzeléket rántás vagy habarás helyett, és inkább süssük a húst panírozás helyett! Figyelem: egy szelet sertéskaraj natúrszeletként 160 ledolgozandó kilokalóriát jelent a szervezetünk számára, míg rántott húsként 280-at! Egy adag sült burognya 363 kilokalóriát "ér", míg a fóliában sült burgonya csak 212-t. A salátaönteteket ne olajjal, hanem zsírszegény joghurttal készítsük!

  • Igyunk sokat - 2-3 liter ásványvizet, gyümölcslevet, szűrt zöldséglevet vagy cukor nélküli teát - napközben! Az étkezések közötti folyadékbevitel hígítja a gyomornedveket, így nem leszünk annyira éhesek. Az elfogyasztott rostos ételek pedig megduzzadnak a gyomorban a nedvességtől, ez szintén teltségérzetet vált ki.

Mi a jojó?

Képtelenség pár nap alatt, hipp-hopp lefogyni. Kivéve a Hollywood-i csodadiétákat, ám az ilyen "gyorstalpaló" kúrák után, a megszokott táplálkozásra visszatérve hamar vissza is hízzuk a leadott kilókat: ez az úgynevezett jojó-effektus. A magyarázat az anyagcsere-folyamatokban rejlik. Ha éhezünk, a szervezet a szokásosnál jóval kevesebb kalóriához jut: elkezd "takarékoskodni", azaz kevesebbel is beéri és tartalékolni próbálja a tápanyagokat. A fogyókúrázó gyakran még többet szed fel a kúrát követően, mit amiről indult.

Egy kis számolás

1 kJ =0,24 kcal 1 kcal =4,18 kJ

1 g zsír =37 kJ /9 kcal

1 g fehérje =17 kJ /4 kcal

1 g szénhidrát =17 kJ /4 kcal

1 g alkohol =29 kJ /7 kcal

Hirdetés
Hirdetés
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó betegségek
Hirdetés
Pirula Trend