Hirdetés
A túl sok alvástól fáradtabbak leszünk

A túl sok alvástól fáradtabbak leszünk

Tíz-tizenegy óra alvástól fáradtabbak vagyunk, mint amikor csak hét órát alszunk. Az új kutatások szerint ideje leszámolni azzal a hiedelemmel, hogy a nyolc óra az optimális alvásmennyiség egy egészséges felnőtt számára.

Hirdetés
Hirdetés

A hétvégéken sokan a hétköznap megszokott hat-hét óra alvás helyett csak délelőtt tíz-tizenegykor bújnak ki az ágyból, ám ahelyett, hogy igazán kipihentnek éreznék magukat, fáradtak, akár még enyhe fejfájásuk is lehet – azaz olyan állapotban ébrednek, mint amikor az ember enyhén másnapos.

Kipihentnek, energikusnak akkor érezzük magunkat, amikor a központi óra és a perifériás belső órák között összhang van.

Amikor hétvégén a szokásos reggeli hét helyett csak fél 11-kor bújunk ki az ágyból, felborul a központi óra és a perifériás órák közötti összhang. Az agyból más üzenet érkezik, mint amit a perifériás órák épp tapasztalnak – és ez rossz közérzethez, fáradtsághoz, figyelemzavarhoz vezet. Ez az állapot hasonlít a hosszú repülőút miatt előálló jet laghez.

A túl sok alvástól fáradtabbak leszünk

Ahhoz, hogy energikusnak érezzük magunkat akkor is, ha reggel fél 11-kor ébredünk, el kellene telnie néhány napnak, hogy kialakulhasson egy új összhang a belső órák között – erre azonban többnyire nincs idő, hiszen hétfőn újra reggel hétkor kelünk, jellemzően fáradtan. Az egyensúlyt ilyenkor nem a még több alvás, hanem valamiféle tevékenység állíthatja helyre.

A kutatások szerint a rendszeres túlalvás egyébként sem egészséges, sőt legalább olyan veszélyes, mint a rendszeres kialvatlanság. A vizsgálatok szerint azoknál, akik rendszeresen többet alszanak kilenc óránál, nagyobb a cukorbetegség, az elhízás, a szív- és érrendszeri betegségek és általában a halálozás kockázata.

Legalacsonyabb a halálozási kockázat, ha valaki hét órát alszik – derül ki az Arizonai Állami Egyetem kutatóinak vizsgálataiból. Egy tavalyi kutatás szerint a kognitív teljesítmény, koncentrációs képesség szintén hét óra alvás esetén a legjobb. A témában végzett legnagyobb kutatásban 1,1 millió ember alvási szokásait elemezték hat éven keresztül. Ez a 2002-es vizsgálat szintén azt találta, hogy a halálozási kockázat a hét órát alvók esetében volt a legalacsonyabb, a nyolc vagy annál több órát alvóknál viszont ez a kockázat meredeken emelkedni kezdett.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend