Hirdetés
A tartós smink veszélyei

A tartós smink veszélyei

A tartós smink, vagyis a kozmetikumokat (szemceruza, ajakrúzs) helyettesítő tetoválás, sokaknál komoly allergiás reakciókat idézhet elő - derül ki egy tanulmányból. Ezeket a beavatkozásokat éppen a szépség fokozása érdekében találták ki, de sokszor váratlan mellékhatásként csúfító duzzanatot vagy dudorokat okozhatnak. Természetesen nem minden beavatkozás jár ilyen mellékhatásokkal, a tanulmány is főként egy olyan tinta hatását elemezte, melyet 2004-ben már kivontak a forgalomból.

Hirdetés
Hirdetés

"Az amerikai Egészségügyi Minisztérium Epidemiológiai Központjának (CDC) tanulmánya megerősíti, hogy a tartós smink egyes nőknek súlyos egészségügyi problémát okozhat" - mondta Majsa Straetmans, a berlini Robert Koch Intézet epidemiológusa.

"A vizsgálatba bevont 92 nőből 89 ugyanattól a cégtől használt valamilyen tintaárnyalatot legalább egyszer, az egészségügyi panaszok kialakulása előtt" - mondta a szakember hozzátéve, hogy a maradék három nőnél ismeretlen volt az alkalmazott tinta eredete.

Az Amerikai Mikropigmentációs Akadémia (AAM) szerint a hagyományos tetováláshoz hasonlóan a tartós sminknél is beinjektálják a festéket a bőr mélyebb rétegébe, a dermisbe. A kívülről látható bőrréteg az epidermis, amely folyamatosan hámlik és megújul. A tartós sminkelést (kozmetikai tetoválás vagy mikropigmentáció) főképp kozmetikai vagy tetováló szalonokban végzik. Az AAM szerint sokféle okból vállalkoznak az emberek kozmetikai tetoválásra, többek között időmegtakarításból, vagy ha nehezükre esik a sminkelés, vagy ha vékonyítani akarják szemöldöküket vagy vastagítani szempilláikat.

A vizsgálatokat akkor kezdték meg, amikor az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezési Hivatal (FDA) felfigyelt a bejelentett mellékhatások hirtelen emelkedésére. 1988 és 2003 között csupán 5 ilyen eset történt, de 2003-ban már több mint 150 ember jelentett be problémát. A kutatók 92 embert kérdeztek ki, akiknél mellékhatások jelentkeztek. A leggyakrabban említett mellékhatás az érzékenység, a duzzanat, a viszketés és a dudorok megjelenése volt. "A szervezet idegen anyagként tekint a bevitt pigmentekre és reagál ellenük, krónikus gyulladásos reakciót okozva" - mondta Dr. Ellen Marmur, a Sinai-hegy Klinika (New York) sebész-bőrgyógyásza. "Az érintett terület feldagad, dudorok jelennek meg rajta és kivörösödik. Úgy néz ki, mint egy csúf heg. Nem valami vonzó."

Marmur szerint előre lehet tudni, kinél fog ilyen reakció jelentkezni, ugyanakkor a kikérdezettek 74 százalékánál már előfordult korábban allergia. Az allergiásoknál ráadásul átlagosan kétszer annyi időbe telt a gyógyulás. A nők 68 százaléka még a kikérdezés idején is tapasztalta a mellékhatásokat, melyek időtartama 5,5 hónaptól akár három évig is eltarthatott. Sokan alábecsülik az ilyen beavatkozások kockázatát. "Az embereknek tudniuk kéne, hogy a tetoválás megszűntetése gyakran sokkal drágább, ráadásul nem minden fajta tetoválás távolítható el" - mondta.

Egy másik veszélyt a fertőzések jelentenek, mint pl. a hepatitis. Nem lehet tudni, a felhasznált tű biztonságos-e, és ha nincs sterilizálva, baktériumok és vírusok juthatnak be a bőr alá. Még a bőr felszínén normálisan előforduló baktériumok is problémát jelenthetnek, ha a bőr nincs rendesen megtisztítva. Sminktetoválás előtt érdemes megkérdezni, mit tartalmaz az alkalmazandó tinta,  A bőrgyógyász azt is meg tudja mondani, mely fajta tinták távolíthatóak el utólag. Egyes piros tinták, melyeket ajakrúzs tetoválásra használnak, feketévé válhatnak lézeres eltávolításuk során.

"Fontos, hogy tisztában legyünk a legrosszabb esetekkel. Ismernünk kell a gyakori és ritkább mellékhatásokat, mielőtt bármibe belemennénk, és tudnunk kell, hogy a tetoválás eltávolítható-e, ha nem vagyunk vele megelégedve. Érdemes megkérdezni, lehet-e allergiatesztet végezni a beavatkozás előtt" - részletezte Dr. Marmur.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend