Hirdetés
A szépségvitaminok az ételeinkben laknak

A szépségvitaminok az ételeinkben laknak

A címről valószínűleg sokaknak a drogériákban kapható tabletták jutnak először eszébe, – pedig a bőr épségéhez és szépségéhez szükséges tápanyagokat gondosan megválasztott étrendünkkel is biztosíthatjuk. Nem árt tisztában lennünk azzal, hogy melyik vitamin miért hasznos, és mely élelmiszerekben találhatjuk meg.

Hirdetés
Hirdetés

Az A-vitamin (retinol) a bőr sejtjeinek osztódását és érését, a haj táplálását segíti. Hiányában a bőr pikkelyesen hámlóvá válhat. Mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, megfelelő felszívódásához legalább 5 gramm zsiradék bevitele szükséges. A-vitaminban különösen gazdag a máj és az egyéb belsőségek, a tojássárgája, a tengeri halak és a tejtermékek. Sok színes zöldségben (parajban, kelkáposztában, sárgarépában) és gyümölcsben (sárgabarackban, sárgadinnyében) az A-vitaminnak csupán az előanyagai lelhetők fel. A béta-karotint az A-vitamin elővitaminjaként ismerjük: hat egységnyiből a szervezet egy egységnyi A-vitamint képes előállítani. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének szakértői arra figyelmeztetnek bennünket, hogy feleslegesen nagy mennyiségben – például étrend-kiegészítők túlzott fogyasztása miatt – ne kerüljön a szervezetünkbe, mert az súlyos májkárosodással járhat, várandósoknál pedig a magzat fejlődési rendellenességéhez vezethet!

A B-vitaminok vízben oldódnak, és elengedhetetlen alkotói az anyagcsere-folyamatokhoz – a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok átalakításához – szükséges enzimeknek.

A szépségvitaminok az ételeinkben laknak

B2-vitamint az emberi bélflóra is termel, így a hiánya többnyire csak a bélbaktériumok pusztulása miatt, általában hosszan tartó, széles spektrumú antibiotikum-kezelést követően alakul ki. A hiányt elsősorban bőrünk jelzi, különösen a száj, az ajkak és a külső nemi szervek nyálkahártya-károsodása. Tipikus tünetnek számít a fájó, berepedezett szájszél. Az A-vitamin hiányának következtében elzáródhatnak és begyulladhatnak a faggyúmirigyek, amelynek – különösen serdülőkorban – pattanások kialakulása lesz a következménye. Hogy mindezt megelőzzük, antibiotikumok alkalmazása mellett pre- és probiotikumok fogyasztásával gondoskodjunk a bélflóra helyreállításáról. A B2-vitamin kitűnő forrásai a tej és a tejtermékek. Figyeljünk arra, hogy a tej ne maradjon napsütötte helyen, mivel a fényérzékeny B2-vitamin könnyen lebomlik. (Egy liter, átlátszó üvegben tartott tej három óra alatt elveszíti B2-vitamin tartalmának háromnegyed részét!)

A B3-vitamin (niacin) hiánya és túladagolása egyaránt bőrrendellenességek kialakulásához vezet. Jellegzetes niacinhiány okozta betegség a pellagra, ami a napfénynek kitett bőrterületek sötét színű elváltozásával jár. (A pelle agra olaszul durva bőrt jelent.) A niacin nagyobb mennyiségben megtalálható a húsfélékben, a belsőségekben, a barna kenyérben, a burgonyában és a tojásban. Elegendő fehérjebevitel mellett aminosavból (triptofánból) az emberi szervezet is képes előállítani.

A B5-vitamin (pantoténsav) jelenléte is elengedhetetlen bőrünk épségének megőrzéséhez. Vegyes táplálkozás során – húsok, száraz hüvelyesek, zöldségek, gyümölcsök fogyasztásával – megfelelő mennyiség jut belőle szervezetünkbe, így hiánytünetektől nem kell tartanunk. Táplálkozási elégtelenség vagy idült alkoholizmus esetén, illetve felszívódási zavaroknál azonban kialakulhat a pantoténsav hiánya is.

Kevés B6-vitamin /piridoxin/ esetén bőrgyulladás, valamint a bőr berepedése tapasztalható. A B6-vitamin hosszú időn át fennálló, nagy dózisú fogyasztása viszont a kezek és a láb idegeinek károsodását okozza. Nagyobb fehérjefelvétellel egyidejűleg a B6-vitamin fokozottabb beviteléről is gondoskodni kell. Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén ez nem jelent gondot, mivel a nagyobb fehérjetartalmú nyersanyagok jelentős része – például halak, sovány húsok, máj – egyben jó B6-vitaminforrás is, és mindezek mellett számos növényi eredetű táplálék – száraz hüvelyesek, banán, szilva, avokádó stb. – is bővelkedik ebben a vitaminban.

A B8-vitamin /biotin/ hiányának jellegzetes bőrtünetei a hajhullás és kiterjedt bőrgyulladás (pikkelyesen hámló bőr), ami viszont csak nagyon ritkán, sok nyers tojásfehérje rendszeres fogyasztásával összefüggésben alakul ki. A nyers tojásban lévő egyik vegyület (avidin) ugyanis megköti a biotint. Magas (100 oC körüli) hőmérséklet – főzés és sütés – hatástalanítja az avidint, és így a biotin képes hasznosulni. A B8-vitamin legjobb forrásai a tojássárgája, a sovány húsok, a tej, a teljes kiőrlésű pékáruk, a száraz hüvelyesek, az olajos magvak, a zöldségek és a gyümölcsök.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend