Hirdetés
A Pilates torna

A Pilates torna

A pilates vagy pilátesz fitnesz módszert a német Joseph Pilates alapította a huszadik század elején. 2010-ben 11 millió gyakorlója és 14 000 oktatója volt az USA-ban. A Pilates olyan komplex mozgásforma, amely ötvözi a "nyugati" világ anatómiai ismereteit a "keleti" mozgáskultúra egyes eszközeivel. Gyakorlásában nagy szerepet kapnak a gerinc stabilizáló izmai (mélyizmok) illetve a speciális légzéstechnika. A Pilates egy módszer a test és ezen keresztül a lélek karbantartására, tulajdonképpen egy tornagyakorlat-rendszer.

Hirdetés
Hirdetés

A történet

A Pilates módszer nevét megalkotója, Joseph Hubertus Pilates után kapta, aki Németországban, Düsseldorf mellett született 1883-ban. Születése óta angolkórban, asztmában és izületi fájdalmakban szenvedett. Ennek hatására életét már egészen korán a sportolásnak és az egészséges test kialakításának szentelte: gimnasztikázott, testépített, jógázott - ennek az eltökéltségnek az eredményeképpen már 14 évesen anatómiai rajzokhoz állt modellt.

1912-ben Angliába költözött, bokszolóként, cirkuszi előadóként és önvédelmi sport oktatóként dolgozott. A világháború kirobbanásakor a német állampolgárokat, így Pilatest is, internálták, és ezalatt, a Man-szigeten kezdte el kialakítani módszerét. Honfitársai, akiken "gyakorolt", a testedzésnek köszönhetően megerősödtek fizikailag, és elkerülték azt az irtózatos influenzajárványt, amely ezreket ölt meg.

1926-ban az USA-ba költözött, az oda tartó hajóúton ismerkedett meg későbbi társával, Clarával, akinek segítségével kialakította a "Contrology"-nak (=kontroll) nevezett módszerét, és megnyitotta fitness termét a New York-i Balett épületében. Kora legnagyobb táncosai és táncoktatói jártak hozzá, hogy a "Contrology" módszer segítségével szép alakra és hihetetlen ruganyosságra tegyenek szert. Ezután 40 év "aranykor" következett Pilates életében és munkásságában. Haláláig fejlesztette módszerét, összeállított több száz ma is használt gyakorlatot (melyek gyűjteménye Pilates "basic" vagy "true" irányzat éven ismert), és számos gépet alkotott meg. 87 évesen hunyt el.

A módszer

A cél a megfelelő összpontosítás és figyelem mellett az egészséges test felépítése, a sérülés kockázata nélkül. Pilates módszerének lényegét a speciálisan felépített gyakorlatsorozatok adják, melyek az egész izomzat egyenletes és harmonikus erősítését, illetve a tudatos mozgáskultúra, egyfajta testtudat kialakítását célozzák.

A speciális légzéstechnika, valamint az egész törzsizomzatot átmozgató mozdulatok stabilizálják a gerincet és a test minden ízületét. Az alapító több mint 500 különféle gyakorlatot fejlesztett ki, melyből mindenkinek a testfelépítésének és edzettségének megfelelő edzés állítható össze.

A hatások

A Pilates-módszer minden testtájékot szimmetrikusan és egyenletesen erősít, még a nehezen formálható fenék-, comb- és törzsizomzatot is.

A módszer a légzés segítségével éri el azt, hogy az alsóbb izomcsoportokat is be tudja vonni a mozgásba, így elsősorban a harmonikus testtartást, testfelépítést és a jó közérzetet segíti elő. Ezen kívül csökkenti a szívinfarktus, cukorbetegség, magas vérnyomás, vastagbélrák, kedélybetegségek kialakulásának veszélyét, továbbá segíti a súlykontrollt és az arányos, rugalmas, feszes izomzat kialakítását, miközben nem növeli az izomtömeget.

Mivel a legtöbb gyakorlat alaphelyzete hátonfekvés, így a gerincproblémákkal küzdők is megerőltetés nélkül alkalmazhatják, csakúgy, mint az egyéb, kezdődő mozgásszervi problémákkal küzdők.

Az Egyesült Államokban először a táncosok, balettművészek kezdték el használni módszerét, hajlékonyságuk és erőnlétük megőrzésére, fejlesztésére. Később egyre nagyobb tömegeket hódított meg és ma már olyan hírességek tartoznak a Pilates-torna lelkes gyakorlói közé, mint Sigourney Weaver, Jennifer Aniston, Madonna, Julia Roberts, Keanu Reeves, Liv Tyler és Melanie Griffith.

A Pilates torna

A Pilates tornát kezdetben egyszerűen a földön, matracon végezhetjük, ezek az ún. "Mat" órák. Később speciális, rugókkal ellátott gépeken folytathatjuk az edzést, melyek lehetőséget adnak a fokozatos terhelésre. A gépen végezhető ún. excentrikus gyakorlatok során az izom megnyúlása közben erősíthetünk akár nehezen elérhető izomcsoportokat is. Az elnyújtott, fokozatosan felépített, ritmusos sorozatok javítják a koncentrációt, ellazítják a feszültséget és fokozzák hajlékonyságunkat. A gépek egyébként kissé a középkor kínzóeszközeire és azok utódjaira, az edzőtermek rafinált fémkasznijaira hasonlítanak.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend