Hirdetés
A hosszú élet titka

A hosszú élet titka

Ki ne vágyna hosszú, tevékeny, betegségektől mentes életre? És hogy a fiatalosság, az egészség megőrzésének soha nem volt még ennyi alternatívája, mint napjainkban, arra itt a kulcsszó: telomerek.

Hirdetés
Hirdetés

De mik is azok a telomerek? A kromoszómát alkotó DNS szál végein található rövid szakaszok. A sejtek minden osztódásakor a DNS lánc rövidül, azonban míg csak a géneket nem tartalmazó telomer végek rövidülnek, addig a DNS nem károsodik. Minél hosszabb tehát a telomer mérete, annál több osztódásra képes a sejt. Ez a parányi kis „védőkupak”, úgy működik, akár egy biológiai óra, vagyis megszabhatja, hogy egy élőlény milyen hosszan élhet. Svéd kutatók szerint a rövid telomerek összefüggésbe hozhatók a sejtek korai öregedésével, a betegségekkel, de az ülve töltött idő csökkentése már sokat segíthet az egészségünk megőrzésében.

Természetesen én is ülök, miközben írom ezt a cikket, és drága nagyanyám jut eszembe, aki a két világháború között született és élte meg, küzdelmekkel, nélkülözésekkel, hét gyermek felnevelésével gazdagított sorsát. Nem hiszem, hogy bármit tudott volna a telomerekről, de mindig mozgásban volt. Nyolcvanöt évesen még egyedül ballagott a piacra, rendben tartotta az otthonát, kilencvenedik születésnapját állva ünnepelte, nem volt több 50 kilónál.

A hosszú élet titka

A mozgás maga az élet, ez ma már valóban nem titok, és egyre több kutatás hozza összefüggésbe a táplálkozás kölcsönösen jótékony hatásával. Egy 2013-ban megjelent brit tanulmány szerint a kevesebb zsírt, valamint több zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó étrendet követő, valamilyen rendszeres testmozgást végző nők hosszabb telomerekkel rendelkeznek.

Számtalan mozgásforma közül választhatunk: a klasszikus aerobic-tól a táncon át minden, amit zenére végzünk hangulatjavító, fokozza a jókedvért, a fájdalom csökkentéséért felelős „boldogsághormon”, az endorfin termelődését. A meditatív mozgásformák, pl. a jóga, lecsendesít ugyanakkor növeli az energiaszintünket. Biciklizés, futás, úszás, kutyasétáltatás, kertészkedés, nagytakarítás zenével vagy csak egy séta a boltba, szinte mindegy, hiszen a testi aktivitás visszahat még az érzelmeinkre is.

Dr. Mehmet Oz, Amerika kedvenc „tévédokija” szerint az emberi testnek létszükséglet az élethosszig tartó fizikai igénybevétel, amit hetente 3-szor 30 perc mozgással már ki tudunk elégíteni, úgyhogy én most felállok, elindulok, és kiváltom a fitness bérletemet. Csak tudnám, hogy az ötféle óra közül melyiket válasszam?

A hosszú élet titka
Pápai Ildikó

életvezetési tréner
idobenvagy.com
idobenvagy(at)gmail(dot)com
yoursunnyside.hu

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend