Hirdetés
13+1 tipp az egészségesebb irodai munkához

13+1 tipp az egészségesebb irodai munkához

Azt gondolhatnánk, hogy egy irodában dolgozni teljesen veszélytelen. Ám ha jobban belegondolunk, az ülőmunkának számos egészségkárosító hatása lehet. Védjük ki ezeket! A legjobb tippeket dr. Sztancsik Ilona foglalkozás-egészségügyi szakorvos segítségével gyűjtöttük össze.

Hirdetés
Hirdetés

1. Ha az irodai bútorok nem kényelmesek, kényszertartást veszünk fel. Olyan pózban dolgozunk tehát, ami nem kényelmes, ami megterhelő. Ezért nagyon fontos, hogy a bútorok a megfelelő méretűek és formájúak legyenek.

Az irodai munkához ideális asztal magassága 70 cm. Lapja egyenes, nem fényes, és elég nagy ahhoz, hogy minden szükséges tárgy elférjen rajta. Hasznos tartozékok is beszerelhetők, például az asztal alá csúsztatható görgős szekrény, vagy a kihúzható, billentyűzettartó fiók.

2. Akkor ülünk helyesen, ha a törzsünk és a combunk, valamint a combunk és a lábszárunk 90 fokos szöget zár be egymással. Ha egy párnát helyezünk a derekunk, valamint a szék támlája közé, és az kiesik, akkor hibás a tartásunk.

3. Ma már speciális székek is kaphatók, amelyek kímélik a gerincünket. A térdeplő székek - amelyeket többek között a rajzasztaluk fölött sokat görnyedő mérnökök is használnak - a gerinc normális görbületét állítják helyre. Ahhoz, hogy megfelelően tudjunk ülni rajtuk, előre kell billentenünk a medencénket, és ki kell egyenesítenünk a hátunkat.

4. A fitneszcentrumokból már ismert fit-ballok, azaz a nagy "ülőlabdák" is bevonulhatnak az irodába. Ahhoz, hogy stabilan üljünk a labdán, szinte észrevétlenül ugyan, de folyamatosan egyensúlyoznunk kell. Ezzel olyan kicsi, gerinc közeli izmokat mozgatunk meg, amelyeket egyébként alig használunk - vagy egyoldalúan terhelünk.

13+1 tipp az egészségesebb irodai munkához

5. A monitornak az ablakra merőlegesen kell állnia, hogy a beeső fény ne világítson a szemünkbe, de ne is tegye tükröződővé a monitor felületét. A képernyő akkor van jó helyen, ha 65-70 centire van a szemünktől, és enyhén lefelé kell néznünk: a nyakunknak és a szemünknek így a legkényelmesebb. A modern monitorok a fényerőt és a kép egyéb beállításait automatikusan a helyiség fényviszonyaihoz és a képernyőn megjelenő tartalomhoz igazítják.

6. A monitor merev figyelése szemszárazságot okozhat, mivel ilyenkor ritkábban pislogunk. Ezen segíthet a megfelelő páratartalom és a bőséges folyadékfogyasztás. A szemtorna, valamint a műkönny szintén jó szolgálatot tehet a tünetek kiküszöbölésében.

7. Az évenkénti foglalkozás-egészségügyi vizsgálatnál kötelező a szemészeti szűrés, melyet a foglalkozás-egészségügyi orvos végez. Amennyiben a dolgozónak panasza van és az orvos is eltérést észlel, szemészeti szakvizsgálatot rendel el. Ez alapján kiderül, hogy szükséges-e a szemüveg a munkavégzéshez. Az úgynevezett munkaszemüveg (ebbe a kategóriába nem tartozik bele a fényszűrős szemüveg) a monitor távolságára biztosít éleslátást. Az ennek elkészíttetésével járó anyagi terheket a munkáltatónak kell viselnie.

8. Jó-e a légkondicionáló az irodában? Jó azért, mert ha kell, hűvös levegőt biztosít, és abban kevesebb por vagy pollen kering, mint az utcán. Rossz, mert nem generál valódi légmozgást, sokan pedig arra panaszkodnak, hogy egyenesen rájuk fújja a hideget. Mindez - az immunrendszer állapotától függően - fáradtsághoz, kimerültséghez, torok- és ízületi fájdalmakhoz vezethet. Mivel a légkondicionáló berendezésben előszeretettel telepednek meg bizonyos kórokozók, a rendszeres tisztítása mindenképpen szükséges.

13+1 tipp az egészségesebb irodai munkához

9. A sok ülés aranyérre is hajlamosíthat. Az aranyeres csomók a végbél és a végbélnyílás környékén található visszérfonatok tágulatai. A kellemetlen tünetek közé tartozik a kitüremkedés, a viszketés, a fájdalom, a gyulladás, a váladékozás, súlyosabb esetben pedig a vérzés is. Hogy megelőzzük a bajt, ne üljünk egész nap egyfolytában!

10. Az egész napos ülés és a láb lógatása a visszereknek sem tesz jót. Ezért nagyon fontos, hogy időnként hagyjuk abba a munkát, álljunk fel, sétáljunk egy kicsit, vagy akár gimnasztikázhatunk is egyet! Ha nincs időnk felállni, lábunkat kinyújtva akár az asztal alatt is megtornáztathatjuk a lábfejünket.

11. A munkahelyi stressz az egyik legnagyobb egészségkárosító tényező. A határidők fenyegetése, a főnökök felől érkező nyomás, az állandó hajtás előbb-utóbb a munkahelyen kívül is érezteti hatását: többek között alvászavar, potenciaproblémák, magas vérnyomás, illetve burnout, azaz kiégés alakulhat ki. (A burnout-ról hamarosan részletesebben is írunk.) Hogy elkerüljük a stresszt, nagyon fontos, hogy időnként megszakítsuk a munkát, és pihenjünk egy kicsit! Érdemes elsajátítani néhány relaxációs technikát is.

12. A jogszabály egyébként is előírja, hogy a képernyős munkát végző dolgozók számára óránként tíz perc szünet jár. Használjuk ki ezt az időt, és semmiképpen ne töltsük az asztalunknál ülve! A szellemi kikapcsolódás is legalább annyira fontos, mint a fizikai pihenés. Ma már olyan munkahelyek is vannak, ahol pihenőszobát rendeznek be babzsákokkal vagy csocsóasztallal: itt igazán ki lehet kapcsolódni, fel lehet frissülni, és pár perc elteltével újult erővel vethetjük bele magunkat a munkába.

13. Mi a dolga a foglalkozás-egészségügyi orvosnak? Miután megismerkedik egy adott munkahely vagy munkakör adottságaival, kockázatbecslést végez. Egészségtervet készít és tanácsokkal látja el a munkáltatót azzal kapcsolatban, hogy milyen változtatásokkal lehetne biztonságosabbá, egészségesebbé tenni a munkahelyet. Szűrővizsgálatokat végez.

Az irodai, számítógépes munka a szűrővizsgálatok következő "alapcsomagját" igényli:

  • az anamnézis felvétele;
  • belgyógyászati vizsgálat;
  • vérnyomás- és pulzusmérés;
  • szemészeti vizsgálat.

A munkáltató kiegészítő vizsgálatokat is kérhet, például labort, EKG-t vagy komplett menedzserszűrést.

+1 Mint szakértőnk hangsúlyozza, jó lenne elsajátítani azt a szemléletet, hogy nem csak akkor megyünk orvoshoz, amikor már baj van, hanem inkább igyekszünk megelőzni azt. Az egészséges, jó hangulatú, kellemes munkahelyi körülmények megteremtése mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak érdeke és felelőssége! Ha pedig a dolgozó érzi, hogy egészsége és közérzete fontos a főnökének, akkor ő maga is sokkal lojálisabb lesz. Mindenki jól jár!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend