Hirdetés
Teljes szívvel, könnyű gyomorral - 7 tipp a vacsorához

Teljes szívvel, könnyű gyomorral - 7 tipp a vacsorához

Az ünnep a szeretetről, az együttlétről, a meghitt hangulatról is szól. Naná, hogy a legkellemesebb emlékek a terített asztalhoz kötődnek majd, amely körül olyan jókat lehet enni, inni és beszélgetni. Csak ne terheljük túl a gyomrunkat! Henter Izabella dietetikustól kértünk tanácsot.

Hirdetés
Hirdetés

1. Enni vagy nem enni? Nem ez a kérdés.

A dietetikusok nem győzik hangsúlyozni: nincsenek tiltott ételek, csak kerülendő mennyiségek. Ha nem akarunk pluszkilókkal gyarapodni, akkor sem kell feltétlenül megvonni a szánktól a legfinomabb falatokat.

Teljes szívvel, könnyű gyomorral - 7 tipp a vacsorához

Egyszerűen csak legyünk észnél, mielőtt az ötödik szelet zserbó után nyúlnánk – ne gondoljuk, hogy az év végi ünnepek alatt nem érvényesek az anyagmegmaradás törvényei.

2. Osszuk be!

Az egészséges táplálkozás egyik alapelve, hogy inkább többször együnk keveset, mint kevés alkalommal sokat. Nos, karácsonykor inkább az a tendencia, hogy sokszor eszünk sokat… Ember legyen a talpán, aki képes ellenállni ennek a trendnek, de próbáljuk meg! Legalább az ünnepi vendégségek szervezése közben figyeljünk oda arra, hogy ha estére ebédmeghívásunk van, akkor ebédre készítsünk valami könnyű harapnivalót!

3. Zöldséget, gyümölcsöt, minél többet!

Naponta többször is kellene zöldséget, gyümölcsöt fogyasztanunk, amiről sokszor elfelejtkezünk. Próbáljunk meg odafigyelni erre! Az ünnepi asztalra is kitehetünk egy tálban szép, színes gyümölcsöket – dekorációnak sem utolsó. Ne csak csokis, habos süteményeket készítsünk, hanem gyümölcsöseket is!

4. HALmozzuk az élvezetet!

Sajnos Magyarországon rendkívül kevés halat fogyasztunk, de legalább karácsonykor sok család asztalán helyet kap. Főleg a hidegvizű tengerekben élő halak tartalmaznak jótékony omega-3 zsírsavakat, amelyekre nagy szükségünk van szívünk és érrendszerünk egészségének védelmében, ráadásul az agyi és a látásfunkcióinkra is jótékony hatást gyakorolnak. Nálunk leginkább a busában és a kecsegében találhatóak ilyen zsírsavak. A halban található fehérje jó minőségű, könnyen emészthető (hacsak meg nem nehezítjük azzal, hogy elkészítéséhez sok zsiradékot használunk). Ha például a pontyot nem rántva készítjük (467 kcal), hanem roston sütjük (377 kcal), már sokat tettünk az egészségünkért.

5. Kevesebb zsírt!

A táplálékkal bevitt zsírokat többek között az epehólyag által termelt epe igyekszik lebontani. Az európai népesség 15 százalékánál előfordul, hogy az epehólyagban kő képződik. Az epekövességre többek között a zsíros táplálkozás hajlamosít. Ha nagy mennyiségű zsíros ételt fogyasztunk, akkor az epehólyag is nagy mennyiségű epét igyekszik kibocsátani, ám ekkor előfordulhat, hogy egy már meglévő epekő beszorul a kivezető csőbe. Az epehólyag ekkor feszülni kezd: ezt a nagy fájdalommal járó jelenséget hívjuk epegörcsnek. Mindenképpen érdemes kerülnünk a túl sok zsír fogyasztását. Jó tanács epebetegeknek, hogy a darabolás, a reszelés, a pürésítés segít könnyebben emészthetővé tenni az ételeket.

6. Kerek csokoládé, szögletes csokoládé

A karácsonyi szezonban több ezer tonnát vásárolunk a csokoládéfigurákból és a különféle ízesítésű szaloncukrokból. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy minőségi alapanyagokból készült édességet vásárolunk-e. A minőségi csokoládé szigorú nemzetközi szabványok szerint készül, legdrágább alkotóelemei a kakaómassza és a kakaóvaj.

Teljes szívvel, könnyű gyomorral - 7 tipp a vacsorához

Ha csokit eszünk, ne a főétkezések között, netán helyett együk, hanem a végén, és ne egy dobozzal, csupán néhány falatot. Így az édesség kisebb mértékben viszi fel a vércukorszintet.

7. Ó, miszter Alkohol!

Igyunk mértékkel. Az ital azonnal hat. Ha egyszerre nagyobb mennyiségű alkoholt fogyasztunk, a máj nem képes rögtön az egészet lebontani: a szesz bizonyos százaléka a vérben marad, és ez okozza az alkoholfogyasztás rövid távú tüneteit (például megváltozhat a szívritmus, romlik a mozgáskoordináció, növekszik a reakcióidő). Koccintás előtt együnk néhány falatot. Alkoholból egyszerre ne legyen fél decinél több a poharunkban. Azt se feledjük, hogy 1 gramm alkohol csaknem kétszer annyi kalóriát tartalmaz, mint 1 gramm cukor! Ha lehet, ne keverjük az egyes alkoholtípusokat! Például igyunk egész este bort, lehetőleg száraz vörösbort, aminek a benne található polifenoloknak köszönhetően még egészségvédő hatása is van.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend