Hirdetés
Egészséges karácsonyi ételek

Egészséges karácsonyi ételek

A karácsony a nagy lakomák sorozatát jelenti a gyomrunk számára. Még meg sem éheztünk, és már újra enni-inni „kell”. Nem csoda, hogy ha nem vigyázunk, az ünnep egy antifitnesz kúrával is felér… Ám kis odafigyeléssel változtathatunk ezen!

Hirdetés
Hirdetés

Az ünnep a hagyományokról is szól. Generációról generációra szálló süteményreceptek, öröklődő étkészletek, évről évre átmentett szokások. De annak is megvan a varázsa, ha bevezetünk egy-egy újítást, ha új hagyományokat teremtünk, például az egészség jegyében. Kezdjük a konyhában!

Könnyű ételek

Vezessünk be új konyhatechnikai eljárásokat! A jól zárható, rozsdamentes edényekben, fólia alatt vagy cserépedényben például alig kell zsiradékot használni. Főzés helyett inkább pároljuk a zöldséget, inkább süssük a húst panírozás helyett! Jó tudni: ahhoz, hogy „ledolgozzunk” egy szelet rántott sertéskarajt, majdnem kétszer annyit kell sportolnunk, mint ha natúrszeletként lett volna elkészítve! Ha mégis rántott ételeket sütünk, panírként darált zabpelyhet is használhatunk! A töltött káposztát kipróbálhatjuk soványabb húsból is.

Egészséges karácsonyi ételek

A hagyományos karácsonyi sütemények mellett készítsünk egy-egy gyümölcsös vagy pudingos édességet is. A desszerteket készíthetjük olyan édesítőszerrel is, amelyet a fogyókúrázók, illetve a cukorbetegek is nyugodt szívvel fogyaszthatnak.
A sütemény mellé kínáljunk gyümölcsöt is.

Minőségi csokoládé

A karácsonynak ma már elengedhetetlen kellékei a csokoládéfigurák és a különféle ízesítésű szaloncukrok, amelyekből az ünnepi szezonban több ezer tonnát vásárolunk. Egyáltalán nem mindegy, minőségi alapanyagokból készült édességet választunk-e. Olvassuk el figyelmesen az összetevők listáját, és válasszuk a valódi csokoládéból készült termékeket.

A  minőségi csokoládé szigorú nemzetközi szabványok szerint készül, legdrágább alkotóelemei a kakaómassza és a kakaóvaj. A bevonómasszából készült termékek esetén a kakaóvajat egyéb, olcsóbb növényi zsírokkal helyettesítik. (Természetesen ezek is megfelelnek az élelmiszeripari követelménynek, de kevésbé értékesek.)

Megfontolt fogyasztás

Ne tömjük degeszre magunkat, inkább többször együnk keveset! Álljunk meg akkor, amikor már csak a szemünk kívánja!
Ne érezzük úgy, hogy minden ünnepi finomságot el kell fogyasztanunk egy-két nap alatt! Bizonyos típusú ételekből le is fagyaszthatjuk a maradékot, később is jól fog jönni.

Ne tespedjünk el! Nem terheli meg a gyomrunkat annyira a sok evés, nem maradnak rajtunk plusz kilók, ha mindennap mozgunk is.

Kevés alkohol

Az alkoholt fogyasszuk mértékkel. Ha egyszerre nagyobb mennyiségű alkoholt fogyasztunk, a máj nem képes rögtön az egészet lebontani: a szesz bizonyos százaléka a vérben marad, és ez okozza az alkoholfogyasztás rövid távú tüneteit. Például kitágulnak a bőrben lévő hajszálerek, csökken a testhőmérséklet, fokozódik az étvágy, romlik a mozgáskoordináció, növekszik a reakcióidő. A hatások természetesen az adott személy szervezetének működésétől is függenek. A nők például érzékenyebbek az alkoholra, hiszen kisebb termetükből adódóan a sejtjeik kevesebb folyadékot tartalmaznak, a véralkohol-koncentráció esetükben hamarabb eléri a csúcspontot, ráadásul lassabban is csökken.

Jó tudni, hogy az alkohol igen kalóriadús! Egyetlen grammja 7,1 kcal energiát ad a szervezetnek, ami elég sok!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend