Hirdetés

Gyógynövény lexikon

A B C D E F G H I J K L M N O Ö P Q R S T TY U Ü V W Z
Húsos som

A húsos som (Cornus mas), a somfélék (Cornaceae) családjába tartozó, egész Európában, így a Kárpát-medencében is elterjedt, 3–7 méter magasra növő cserje. Még a lombosodást megelőzően nyíló sárga virágai nem csak a tavasz első hírnökei, hanem dísze is a kertnek. Gyümölcsei 1,5 – 3 centiméter nagyságúak lehetnek, hosszúkás szilvára emlékeztető, általában élénkpiros, savanykás, pikáns ízű. A gyümölcshúsán belül csontmagot találunk.

Jellemzői

Piros héjú, tojásdad, hosszúkás, csonthéjas magot tartalmazó gyümölcse éretten kellemes ízű és szépen díszítő, melyek nemcsak forma-, hanem színgazdag gyümölcsűek (kerek, ovális, elliptikus, körte, bordó, viola, sárga, fehér, csíkos). Fája igénytelen, tősarjairól bárhova telepíthető, a téli hideget is jól tűri. Átellenes állású levelei ép szélűek, hosszan elkeskenyedő csúcsúak, a sárga virágok ernyőszerű csoportokban március-áprilisban, a lombfakadás előtt nyílnak.

Termesztése, felhasználása

A termesztésekor a sombokor alig igényel gondozást, legfeljebb idősebb korában ritkítani kell. Manapság a kertekben és a közparkokban főként díszcserjének ültetik, pedig a som igen értékes gyümölcsöt is terem, amelyből – különösen vadas húsok mellé való – kiváló lekvár készíthető. C-vitamin tartalma 200 mg/100g körül van, karotinban gazdag. Lekvár, szörp, dzsem, kompót, bor készíthető belőle. Az éretlen termését az olajbogyóhoz hasonlóan már az ókor óta szokás sós vagy ecetes vízben köménymaggal eltenni. Borecetben elrakva a kapribogyót helyettesítheti. Savanyítani is szokták, és vadhúsból készült ételekhez tálalják. Korábban a házikertekben gyakori növény volt, ma már háttérbe szorult.

Gyógyhatása

Hasmenés esetén használható, a termés frissen antioxidáns hatású, és rengeteg benne a C-vitamin.

  • 2016-06-17 Utazók betegsége: Előzzük meg a hasmenést!

    A hasmenést leggyakrabban valamilyen vírus, baktérium vagy ételmérgezés okozza. Gyakran előfordul, hogy éppen nyaraláskor, idegen országban tör ránk, ezért is nevezzük az utazók betegségének. Ám nem kell megijednünk, az esetek többségében a szervezetünk maga is leküzdi a kellemetlenséget.

  • 2016-04-04 A legdrágább narancslé a legjobb?

    A Tudatos Vásárlók Egyesülete 16 féle narancslevet tesztelt laboratóriumban. Arra voltak kíváncsiak, hogy mennyi C-vitamint tartalmaznak, mennyire környezetbarát a csomagolásuk és milyen a vásárlói tájékoztatás a címkén. A tesztbe a sajátmárkás, jól ismert termékektől a drágább, bio termékekig sokféle narancslé került.

  • 2016-03-30 Okosabbak nem, de jókedvűbbek leszünk a csokitól

    Nyugalommal és elégedettséggel tölt el már egy kevéske étcsokoládé fogyasztása is. Ezt a benne lévő antioxidánsnak, a polifenolnak köszönhetjük.

  • 2016-03-16 Mindannyiunk réme: a hasmenés

    A hasmenést leggyakrabban valamilyen vírus, baktérium vagy ételmérgezés okozza. Nem kell megijednünk, az esetek többségében a szervezetünk maga is leküzdi a kellemetlenséget.

Hirdetés
  • 2016-01-30 Mit kell tudni a vízben oldódó vitaminokról?

    A vitaminoknak két csoportját különböztetjük meg. A vízoldható vitaminok, a B-vitaminok és a C-vitamin csak kisebb mértékben raktározódnak a szervezetben ezért könnyebben alakul ki hiányuk és kisebb a túladagolás veszélye. A vízoldékony vitaminok felszívódás után fejtik ki hatásukat, a felesleg pedig távozik a vizelettel. A zsíroldható vitaminok, az A-, D-, E- és K-vitamin nagyobb mértékben halmozódnak fel a szervezetben fokozott bevitel esetén.

  • 2016-01-21 Ételek, amiket kerüljünk antibiotikum kúra után

    Antibiotikum kúrát követően, vagy hasmenéssel, hányással járó fertőzések után sokan tapasztalják, hogy a tejtermékek fogyasztása kellemetlen hasi tüneteket – puffadást, hasfájást – okoz. A jelenség okairól és kezeléséről dr. Polgár Marianne gasztroenterológus, gyermekgyógyászt, a Budai Allergiaközpont főorvosát kérdeztük.

  • 2015-11-28 Ehet-e mézet, aki cukorbeteg?

    Amikor előkerül a kérdés, hogy az ember cukrot vagy mézet egyen inkább, akkor a mérleg nyelve egyértelműen a méz felé hajlik. Bár a méz, tulajdonságait tekintve 70-80%-ban megegyezik a cukorral, nem szabad megfeledkezni arról, hogy magasabb a vitamin, és ásványi anyag tartalma, valamit antioxidánsokban sincs benne hiány. Ez azt jelenti, hogy a mézet mértékkel fogyasztva mindenképpen győztesen lehet kihozni a cukorral való összecsapásából.

  • 2015-07-22 Aki kávézik, kisebb eséllyel lesz cukorbeteg

    Görög kutatók szerint felére csökken a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata azoknál, akik legalább napi másfél csésze kávét fogyasztanak.

  • 2015-07-09 Hosszabbítsd meg az életed C-vitaminnal!

    A sok gyümölcs és zöldség fogyasztásából származó C-vitamin nagy koncentrációja a vérben csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek és a korai halál kockázatát.

  • 2015-06-29 Komplex emésztőszervi vizsgálatot nyerhet

    Hasmenés, székrekedés. Ez a két kellemetlen dolog bizony sokszor együtt jár a nyaralással. Ha elolvassa cikkünket és kitölti kvízünket, akkor egy komplex emésztőrendszeri kivizsgálást nyerhet.

  • 2015-06-22 Utazók betegsége: hasmenés, székrekedés

    Ha pechünk van, éppen vakáció közben kap el bennünket a hasmenés, de szintén a helyváltozást okolhatjuk a székrekdés miatt. Kellemetlenséget okoz brámelyik, viszont ijedtségre nincs ok, szervezetünk legtöbbször maga is leküzdi a problémát. Ha nem, segítsünk egy kicsit.

  • 2015-06-03 Tények és tévhitek a rotavírusról

    A köztudatban máig számos tévhit él a Magyarországon évente 4-5000 regisztrált megbetegedést okozó és mintegy 500 millió forintnyi OEP- számlát generáló rotavírus-fertőzésekkel kapcsolatban. Pedig kisgyermekkorban, a lázzal, hányással, hasmenéssel járó betegség rendkívül gyorsan kiszáradáshoz és akár életveszélyes állapothoz vezethet. A Házi Gyermekorvosok Egyesülete – a közkeletű tévhitek cáfolatával – a betegséggel kapcsolatos tájékozódásra és a megelőzés fontosságára hívja fel a kisgyermekes szülők figyelmét.

  • 2015-05-06 Készíts étrendkiegészítőt citrom- és narancshéjból!

    Talán hihetetlenül hangzik, de számos C-vitamin étrend-kiegészítőt készítenek a gyártók genetikailag módosított kukoricából. Igen, jogos a megdöbbenés. Ezért érdemes inkább saját készítésű C-vitamin pótlásról gondoskodnunk…

  • 2015-03-09 Szőlőmag - Fűben-fában orvosság

    Szeretjük a szőlőt – érdemes is fogyasztani, mert a szőlőmag nemcsak egészséges, de a szépségünkért is dolgozik!

  • 2015-01-06 Mit szedjünk hasmenés esetén?

    A vírusos megbetegedések közül a gyomorfertőzések különösen kellemetlenek, kimerítőek, megviselik a szervezetet. Sokszor gyógyszer sem adható, ha egyszer elkaptuk, ki kell heverni. Utánajártunk, hogyan gyorsíthatjuk a gyógyulást.

  • 2014-10-13 5 étel, amit mindennap ennünk kéne

    Jó, ha az étrendünk változatos, ám ezeket az összetevőket próbáljuk meg mindennap belecsempészni a menünkbe.

  • 2014-08-04 Nyári hasmenés, hányás - Előzzük meg!

    Gyomorrontás, hasfájás, hasmenés, hányás – a gyomor- és bélrendszeri fertőzések tünetei sokszor a higiéniás szabályok betartásával megelőzhetőek lennének. Mit tegyünk, hogy a nyári melegben az étkezések kellemetlen mellékhatásait elkerüljük?

  • 2014-08-03 Mikor válik veszélyessé a hasmenés?

    Tombol a nyár, a hasmenések időszaka. A hasmars többnyire spontán és jól gyógyul. De minél fiatalabb gyermeket érint, annál könnyebben vezethet komplikációkhoz, amelyek közül a folyadékveszteség talaján létrejövő kiszáradás a legveszélyesebb.

  • 2014-07-28 Sóska, a C-vitaminbomba

    A sóska jellegzetes savanyú ízét a benne található oxálsavnak köszönheti. Sok ásványi sót, meszet, foszfort és vasat tartalmaz.

  • 2014-07-08 Étkezési tippek emésztési problémákra

    Az emésztési problémák bizony nem kevés ember mindennapjait keserítik meg. Étrendjük megváltoztatásával, megfelelő élelmiszerek fogyasztásával azonban jelentősen csökkenthetik panaszaikat.

  • 2014-06-26 A hasmenés ellenszere: apróbojtorján

    Hasmenés esetén négyóránként kell apróbojtorjánból készült teát fogyasztani. Azért is nagyszerű, mert antibiotikus hatása is van.

  • 2014-06-23 A málna finom, a levele gyógyszer

    Érik a málna. Imádjuk az ízét, tele van vitaminnal, de azt vajon tudja, hogy mit rejt a levele?

  • 2014-05-29 Szex előtt soha! 7 tiltólistás étel

    A testi hogylétünk a legromantikusabb pillanatokat is tönkre teheti. Egyes ételek olyan folyamatokat indíthatnak el a szervezetünkben, amik tönkre tehetnek egy tökéletesnek ígérkező éjszakát. De ha a következő ételeket kerüljük, akkor a kellemetlenségeket is kiküszöbölhetjük.

  • 2014-05-07 A gyümölcs, ami fiatalít! - Szép Heléna titka

    Ha egy olyan gyümölcsöt kellene kiválasztani, melynek története összefonódik a szépséggel, akkor biztosan a gránátalma lenne a befutó. A szépség istennőjének köszönhetjük és a legendásan gyönyörű Trójai Heléné is ezzel ápolta bőrét. Nehéz lenne jobb kozmetikai alapanyagot találni.

  • 2014-04-28 A HDL

    A HDL, vagyis a \"jó\" koleszterin magasabb vérszintje nemcsak a szívbetegség ellen véd, de a daganatos betegségek kockázatát is csökkenti - derült ki egy új elemzésből. \"A HDL-szint 10 pontos növekedése körülbelül harmadára csökkenti a rák kockázatát a következő 4,5 évben\" - mondta el Dr. Richard Karas, a Tufts Egészségügyi Központ Molekuláris Kardiológiai Kutatóintézetének ügyvezető igazgatója.

  • 2014-04-28 Petrezselyem, a tavasz vérnyomáscsökkentője

    Közeleg a május, tele a piac friss petrezselyemmel. Fogyasszuk, mert rengeteg jótékony hatása van!

  • 2014-04-19 Biztonságos utazás, nyugodt gyomor

    Utazni jó! Új emberekkel ismerkedhetünk meg, különleges ételeket kóstolhatunk, színpompás koktélokat kortyolgathatunk a pálmafák árnyékában... Minderről általában nem a hasmenés, a gyomorrontás vagy a még súlyosabb betegségek jutnak eszünkbe, pedig ha mediterrán úti célt választunk, ezekkel a veszélyekkel is számolnunk kell. Ha igazán tudatos utazók vagyunk, tervezzünk előre! Talán még van néhány hetünk a nyaralásig: kezdjük el a felkészülést most!

  • 2014-04-17 Retek, a vesetisztító C-vitamin bomba!

    Tavasszal az első zöldségek között piroslik a piacokon. Tökéletes az időzítése, ugyanis itt az idő minél több természetes C-vitaminhoz juttatni a szervezetünket!

  • 2014-04-15 A tejcukor-érzékenységről

    Számos kérdés vetődik fel bennünk, amikor kiderül, hogy a panaszaink tejcukor-érzékenység miatt alakultak ki. Például ezek: mi okozza a tejcukor-érzékenységet, elmúlhat-e az érzékenység, ihatok-e tejet, ehetek-e sajtot, túrót, kefirt stb., vannak-e tejcukormentes tejtermékek, lehet-e más élelmiszerekben is tejcukor?

  • 2014-04-02 Miért egészséges a hal?

    A halban kevés a koleszterin, de bővelkedik ásványi anyagokban; magas az emberi szervezet számára fontos foszfor-, vas-, kálium- és kalcium-, valamint az A-, D-, B2 és B6-vitamin-tartalma is. A magyarok egy főre eső halfogyasztása mégis messze uniós átlag alatti, alig három kiló évente.

  • 2014-04-01 Vörös áfonya, a húgyúti fertőzések ellenszere

    Napi gyógynövény-határozónkban a vörös áfonyát (Vaccinium vitis-idaea) mutatjuk be.

  • 2014-03-24 Vérfű, a vérzéscsillapító

    Napi gyógynövény-határozónkban a vérfüvet (Sanguisorba officinalis) mutatjuk be.

  • 2014-03-22 Mit együnk, ha csontritkulásban szenvedünk?

    A csontritkulás lassítása illetve megelőzése nagy mértékben befolyásolható a megfelelő, a csontépítésben fontos szerepet játszó tápanyagokat tartalmazó ételek fogyasztásával. Írásunkban tanácsokat kaphat, mely ételeket érdemes kerülni, és melyek fogyasztása ajánlott, ha csontjai egészségéről van szó.

  • 2014-03-16 Bőrünkre megy

    A megnyerő külsőhöz, a jó megjelenéshez elengedhetetlen a szép, egészséges bőr. A kiegyensúlyozott táplálkozás, az optimális tápláltsági állapot bőrünkön is látható, míg egyes tápanyagok hiánya bőrünkön is nyomot hagy. Táplálkozásunk általában energiában és egyes tápanyagokban bőséges, más tápanyagokból viszont gyakran kisebb hiány mutatkozik.

  • 2014-03-03 Napi gyógynövény: Terjőke kígyószisz

    Napi gyógynövény-határozónkban a terjőke kígyósziszt (Echium vulgare) mutatjuk be.

  • 2014-02-21 Szentjánoskenyérfa, a hányás ellenszere

    Napi gyógynövény-határozónkban a szentjánoskenyérfa (Ceratonia siliqua) mutatjuk be.

  • 2014-02-18 Ezt edd, hogy megelőzd a szélütést!

    A C-vitaminban gazdag ételek fogyasztása csökkentheti a szélütés egy ritkább, de veszélyes formája, az agyvérzéses stroke esélyét, a vitaminhiány viszont kockázati tényezőt jelenthet - állapította meg egy francia minikutatás.

  • 2014-02-13 Miért jó banánt enni?

    Az emésztési zavarok egyik legjobb ellenszere a banán. Hogy miért, az most kiderül!

  • 2014-02-07 Rotavírus ellen védőoltás

    A hasmenés minden életkorban kellemetlen betegség. Nagyobb gyermekeknél és felnőtteknél ez elsősorban a tünetek \"halasztást nem tűrő\" jellegéből adódik, és a kezelés rendszerint szájon át történő folyadék-, és esetleg elektrolitpótlás, amely otthon megoldható.

  • 2014-02-05 Mitől lehet hasmenése egy kisgyereknek?

    A csecsemőknél, kisgyermekeknél jelentkező hasmenés oka lehet fertőzés, de jelentkezhet a hozzátáplálás időszakában is, az új ételek bevezetése kapcsán. Dr. Polgár Marianne gyermek gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont főorvosának segítségével a leggyakoribb kiváltó okokat vesszük sorra.

  • 2014-01-24 5 tévhit az antioxidánsokkal kapcsolatban

    Olyan ez, mint a szuperhős mesék, biológiai képregénybe ágyazva. A gonosz szerepében a szabadgyökök, a modernkor DNS-pusztító mérgei. A rettenthetetlen hős pedig az antioxidáns, amely bármi áron megvéd bennünket... mitől is? Tulajdonképpen mindentől.

  • 2014-01-17 A sárgaság okairól

    A sárgaságot kiváltó tényezők sokfélék lehetnek. Ilyen ok lehet például a bilirubin, a sárga színű epefesték felszaporodása a vérben. A hasnyálmirigy bizonyos betegségei szintén sárgasághoz vezethetnek. A sárgaság okának kiderítéséhez laboratóriumi vizsgálatokra van szükség.

  • 2014-01-05 A legfontosabb vitamin

    Télen és kora tavasszal a citrusfélék jelentik a legjobb C-vitamin-forrást. A citrom, a grapefruit, a mandarin és a narancs a magas C-vitamin-tartalmuk mellett egyéb fontos vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaznak.

  • 2014-01-03 A narancs fogyasztása egészségesebb, mint a C-vitamin

    A Brigham Young Egyetem kutatói a narancsok egészségmegőrző hatását vizsgálták. A népszerű gyümölcs magas C-vitamin és antioxidáns tartalma régóta közismert, de a kutatók most arra keresték a választ, hogy egy egész narancs elfogyasztása miért egészségesebb, mintha az alkotóelemeket külön-külön vennénk magunkhoz.

  • 2013-12-30 Akupunktúra az elviselhetőbb havi ciklusért

    Dél-Koreában 27 tanulmányt tekintettek át, melyből azt a következtetést vonták le, hogy az akupunktúra hatásos lehet a súlyos menstruációs fájdalom enyhítésében.

  • 2013-12-29 Ételmérgezések - kerüljük el!

    Melyek azok a leggyakrabban előforduló ételmérgezések, amelyeket kis odafigyeléssel elkerülhetnénk?

  • 2013-12-28 Mit tegyünk, ha megy a hasunk?

    Számtalan oka lehet annak, ha a kellemetlen hasmenéssel kell megküzdenünk. Mitől alakulhat ki, mit ajánlatos ilyenkor enni, inni, mikor kell orvoshoz fordulni? A gyakori székelési ingernek - amellyel együtt jár a széklet állagának, színének változása is - számtalan egyértelmű és kevésbé kézenfekvő oka lehet. Az előbbiek közé tartozik: vírus- vagy baktérium okozta gyomor- vagy bélfertőzések, ételmérgezések, hashajtók túlzott fogyasztása, emésztési és felszívódási zavarok, egyes betegségek, amelyek leginkább a vékony- és a vastagbelet, vagy a májat, illetve a hasnyálmirigyet érintik.

  • 2013-12-26 A paradicsomlé csökkenti a sugárkezelés mellékhatásait

    A rosszindulatú daganatok kezelésének a röntgenbesugárzás egyik fontos módszere, melynek mellékhatásait amerikai kutatók szerint enyhítheti a paradicsomlé.

  • 2013-12-23 Hawaii turmix

    Földrajzi fekvésének köszönhetően megszámlálhatatlanul sokféle egzotikus zöldség és gyümölcs terem meg Hawaii szigetén. Azért is érdemes ismernünk néhányat közülük, mert igaz, hogy nálunk nehezen hozzáférhetőek, de nagyon komplex módon hatnak szervezetünkre, a testtömegcsökkentésben, az immunrendszer védelmében is szerepet játszanak.

  • 2013-12-21 Ünnep hízás nélkül

    A karácsonyi vacsorák tagadhatatlanul a legbőségesebbek és valószínűleg a legkalóriadúsabbak is. Hát még ha ezt az ünnepi étkezést két vagy három alkalommal megismételjük a rokonoknál is! Aztán persze marad még a hűtőben is bőven az elkövetkezendő napokra. Íme hat tipp arra az esetre, ha végig formában kívánunk maradni.

Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend