Hirdetés
Vérátömlesztés után lett allergiás

Vérátömlesztés után lett allergiás

Vérátömlesztést követően egy kanadai kisfiú allergiás lett a halra és a mogyoróra – állítja egy esetleírás.

Hirdetés
Hirdetés

A rosszindulatú agydaganattal (medulloblastoma) kezelt nyolcéves gyerek korábban nem volt allergiás semmilyen ételre. Néhány héttel egy vérátömlesztést követően azonban minden megváltozott. Tíz perccel lazacevés után életveszélyes állapothoz vezető allergiás rohamot, úgynevezett anafilaxiás sokkot kapott – írja a Canadian Medical Association Journal esettanulmánya.

Az orvosok gyanították, hogy a vértranszfúzió állhat a háttérben. Miután a fiatal páciens antihisztamint (az allergiát kiváltó hormon hatását ellensúlyozó készítményt) kapott, azt tanácsolták neki, hogy kerülje a halat és hordjon magánál adrenalint, amit beadhatnak neki abban az esetben, ha újabb roham érné.

Vérátömlesztés után lett allergiás

Négy nappal később a kisfiú – aki ezúttal mogyoróvajat fogyasztott - visszakerült a sürgősségi osztályra. A laboratóriumi vizsgálatok kiderítették, hogy ideiglenesen allergiás lett a mogyoróra és a lazacra, így az orvosok ezen élelmiszerek hanyagolását javasolták a gyereknek.

Nagyon ritka, hogy valaki allergiás reakciót mutasson korábban tolerált ételekre – mondta az esettanulmány vezető szerzője dr. Julia Upton klinikai immunológus. „Vélhetően az történt, hogy a kisfiú nem volt allergiás ezekre az élelmiszerekre, a vérátömlesztés után azonban olyan fehérje került a szervezetébe, aminek hatására a korábban ártalmatlan táplálék túlzott immunválaszt idézett elő” – mondta a szakértő.

A kérdéses fehérje egy immunglobulin molekula (IgE), amely alapvető szereppel bír az azonnali túlérzékenységi reakcióban, így az ételallergia kialakulásában is. Ha a protein egy bizonyos allergénnel találkozik, hisztamin termelődik, ami allergiás reakciókhoz vezet.

Mivel az érintett szervezete nem állított elő ilyen antitesteket a hal és a mogyoró ellen, az orvosok úgy vélték, hogy az allergia néhány hónapon belül magától elmúlik.
Ritka, de előfordul

Bár ritkán fordul elő, nem elképzelhetetlen, hogy vérátömlesztés után valaki allergiássá váljon egy donor miatt. Erről rögtön két esettanulmányt is sikerült fellelniük a mostani esettel szembesülő szakembereknek: 2007-ben például egy 80 éves asszonynál idézett elő anafilaxiás sokkot a mogyoró. A „nyomozás” során kiderült, hogy a 19 éves vérplazma adónak mogyoróallergiája volt. A vérplazma a vér halványsárga színű folyadék összetevője, mely többek között antitesteket tartalmaz.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend