Hirdetés
Szeretném, hogy szeressen suliba járni!

Szeretném, hogy szeressen suliba járni!

Hamarosan kezdődik az iskola, és számos nebuló akad, akik az idén először fognak iskolapadba ülni. Egy aggódó anyuka afelől érdeklődött pszichiáterünknél, hogyan nyugtathatná, segíthetné első osztályba készülő gyermekét.

Hirdetés
Hirdetés

"Kedves Mária!

Hatéves kisfiam az idén megy iskolába. Bár nagyon várja, érzem, hogy kicsit aggódik is miatta. Folyton kérdezget: „anya, Bálint  (a volt ovis társa) nem abba az osztályba jön? De azért majd az udvaron találkozunk? Ugye, így kell fogni a ceruzát? Nézd, milyen szépen írom már az 5-öst!” Kicsit féltem, mert nekem bizony volt olyan, amikor nem akartam iskolába menni, még a hasam is görcsölt indulás előtt. Hogyan segíthetnék a fiamnak, hogy szeressen suliba járni?

Köszönettel:
Tóth-Simonyi Réka"

Szeretném, hogy szeressen suliba járni!

Kedves Réka!

Bár nagy az izgalom és az öröm, ezért minden újtól kialakul egyfajta szorongás – nem csak a gyerekekben, de a szülőkben és a nagyszülőkben is. Ön már tudja, hogy kisebb, nagyobb csalódások várnak a gyermekére, szimpátiák, antipátiák alakulhatnak ki, nem csak a társakkal, de a felnőttekkel is. Megváltozik a napirend, nem lehet „csak úgy” otthon maradni, az iskolában is teljesíteni kell, ahol majd értékelik a munkáját. Mindenki meg akar felelni, a hatéves diákként, ön pedig szülőként. Szorongását semmiképp ne vetítse ki a gyerekre, ne növelje a feszültségét, inkább próbálja felkelteni a figyelmét az új dolgok iránt. Meséljen arról, hogy új barátai lesznek, hogy ott majd festhet, és színes pálcikákkal is számolhat. Készüljenek fel együtt az iskolára, alakítsanak ki egy sarkot, ahol a gyereknek  saját íróasztala, polca is van, vegyék meg közösen a füzeteket, kössék be együtt. Az iskola kiválasztásakor bizonyára voltak már nyílt napon, de ha nem, sétáljanak el az iskolához, ha lehet, menjenek be, nézzék meg az osztálytermet, így a gyerek tudja, hova kell majd mennie szeptemberben, legalább nem lesz ismeretlen számára az első nap. Esetleg ismerkedjenek meg a tanító nénikkel, egy ismerős arc is erősíti a biztonságérzetet.

A lényeg, hogy a gyerek érezze és tudja, hogy azért, mert valami az iskolában nem sikerül, estleg rossz pontot kap, ön nem haragszik, nem szidja meg, ugyanúgy szereti. Legyen türelemmel, ha elsőre nem megy, megy majd másodszorra, mindenki más tempóval, ritmussal indul. Fontos, hogy beszéljék meg, mi történt az iskolában, ne engedje, hogy a tipikus „Semmi” válasszal otthagyja. Ha tudja, hogy mi történik a gyerekével az iskolában, közbe tud lépni, ha esetleg szükség lenne rá. Nem egyedi eset, ami önnel is történt, a reggeli indulás előtti gyomorgörcs, hasfájás, hányinger légzési nehézség mind-mind a szorongás vegetatív tünete lehet. Amíg ezt le tudja küzdeni, addig nincs baj, és akkor sem történik semmi, ha nagyon ritkán megengedi neki, hogy otthon maradjon. Az elkerülő magatartás, a veszély megszüntetése miatt enyhülhetnek a panaszok, de nem szabad megszoknia, hogy így oldják meg a dolgokat. Kezdetben bekísérheti az iskolába, vele maradhat a csengetésig, beszélhet a tanítónővel. Ha egy-két hónap alatt nem sikerül leküzdeni a szorongást, pszichológus, pszichiáter segíthet, szorongásoldást, légzéstechnikákat taníthat neki, mielőtt iskolafóbia, esetleg pánikbetegség alakulna ki.

Dr. Bácskai Mária
pszichiáter
Mobil: 06(30) 212-5510

A PATIKA TÜKRÖT KERESSE A GYÓGYSZERTÁRAKBAN!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend