Hirdetés
Rombol vagy épít?

Rombol vagy épít?

Akinek gyermek van, gyakran találkozik a problémával, hogy csemetéje nézzen-e tévét, vagy sem, ha igen mit, és mennyit? Ugyanez a helyzet a számítógépekkel. Mivel teszek jobbat? Ha engedem, vagy ha tiltom?

Hirdetés
Hirdetés

Nekem mindig az volt a nevelési elvem, hogy semmit sem tiltok meg a gyereknek, ami az egészségét, életét nem veszélyezteti. Próbálgassa magát, keresse a határait, és csak akkor avatkozok bele a dolgokba, ha azok nagyon rossz irányba mennek. Bármit mondott a környezetem, próbáltam Őt figyelni, és alkalmazkodni az igényeihez. Azt gondolom, hogy egy egyensúlyban lévő, testileg, lelkileg egészséges családban csak apró finomításokra van szükség. Nálunk a tál gyümölcs mellett mindig is ott volt a csokoládé, a gyerek akkor evett belőle, amikor megkívánta, de sohasem kellett attól rászólnom, hogy most már elég. Az élet legtöbb területén próbálom ezt az elvet követni.

Tévézés

Napjainkban egyetlen gyermek életéből sem marad ki a televízió. Ez olyan, mint a csokoládé. Ha otthon tiltva van, az a gyermek egész szülinapi buli alatt az édességes tálak mellett fog állni, és tömi magát. Ha nincs otthon tévé, vagy tiltják, akkor a gyerek elmegy vendégségbe, nagyihoz, és ott leül a készülék elé, és nem hajlandó eljönni onnan. Vessen meg Vekerdy tanár úr, én ezt sem tiltottam. Egy dologra figyeltem, hogy mindig csak a korának megfelelő műsort nézhesse meg, illetve, ha kicsit nagyobbaknak való volt, azt közösen néztük, hogy meg tudjuk beszélni azt, amit nem ért. Pár dolgot fontosnak tartok itt kiemelni.

Rombol vagy épít?

A tévézés sohasem pótolta – pótolja, mert a mai napig mesélek esténként a Kisfiamnak, aki elmúlt 9 éves – a meseolvasást. Ez már csak azért is lényeges, mert kutatások támasztják alá, hogy azoknál a gyermekeknél, akik lefekvés előtt még tévéznek, sokkal magasabb arányban fordul elő az alvászavar.

Sem gyerekszobába, sem hálószobában nem tartom helyesnek a televíziót. A hálószoba a pihenés, alvás színtere, ezt mindig elkülönítettem a gyerek életében. Sajnos egy felnőttnél – a férjemnél is – ez már nehezebben kivitelezhető.

Csak az életkorának megfelelő műsort nézze, lehetőleg velünk együtt. A televízió ne legyen gyermekmegőrző. Én nem szabtam időhatárt – Vekerdy tanár úr szerint iskolás kortól lehet csak tévézni, maximum napi 20 percet, szülővel együtt -, addig nézte, ameddig szerette volna, ma már megnézi azt az 1-2 tini filmet, ami érdekli, és utána inkább azt igényli, hogy társasozzunk. Köztudott, hogy amit tiltunk, azt annál jobban szeretné, de így hogy engedtem, tudja, hogy nem tilos, és inkább választja a közös játékot.

Számítástechnikai eszközök

A számítástechnikai eszközök mára életünk részeivé váltak. A gyermeke sokszor jobban tudják azokat kezelni, mint mi felnőttek. Azt tapasztaljuk, hogy már 3 éves gyermekeknek is gyártanak számítógépeket, persze oktató programokkal. Amikor már az óvodában is „kakaóbiztos” számítógépek vannak, ezeket a technikai eszközöket nem tudjuk száműzni életünkből. Szerintem nem is szükséges.

Mint mindenben, itt is az egyensúlyra kell ügyelni. A gyermekek jelzik, amikor szeretnének ezzel foglalkozni. Az pedig a mi felelősségünk, hogy egy számítógép, laptop, táblagép előtt mennyi időt tölt a gyermek, és itt is azt gondolom, mint a tévézésnél, hogy akkor érdemes közbelépnünk, amikor az már átbillen az egyensúlyi állapoton.

Rombol vagy épít?

Amit viszont nagyon fontos kontrollálni, az a tartalom. Nem tudnék éveket mondani, hogy mikor lehet Facebook oldala, mikor kaphat önálló e-mail címet, telefont, stb., mert ez a gyermek egyedi érettségétől is függ. Mivel a gyereket én viszem az iskolába, én megyek érte, van az iskolának, a tanító néninek telefonja, nálunk ez nem téma. Ha baj van, el tudom érni őket, és ők is minket. Facebook oldala nem lehet, mert a barátait fel tudjuk hívni telefonon, vagy találkozhatunk velük. Az iPad-re játékokat csak úgy tölthet le, hogy azt előtte megbeszéljük. Az pedig bizalmi kérdés, hogy nem nézeget olyan oldalakat, amiket nem engedtünk meg. Amikor megkapta a gépet, akkor ezeket a szabályokat megbeszéltük, és be is tartja. Az asztali számítógép az én munkaeszközöm, ezen nem is játszhat, de nincs is rá szükség.

Viszont, ha valaki úgy érzi, hogy gyermekének még kontrollra van szüksége, akkor nagyon jó lehetőségek vannak arra, hogy bizonyos oldalakhoz, tartalmakhoz ne férhessen hozzá. Ezeket érdemes beállítani.

A gyerekeknek szükségük van rá, hogy a szabályokat – legyen szó tévézésről, számítógépezésről – a tevékenység megkezdése előtt fektessük le, beszéljük meg, és következetesen tartsuk magunkat hozzá. Így sok vitától kíméljük meg magunkat és gyermekünket. Az arányoknál arra érdemes odafigyelni, hogy a szabadon álló időből ne vegyen el többet a tévézés, számítógépezés, mint az egyéb játék, meseolvasás, társasozás.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend