Koraszülött a babám - Mire kell figyelni?

Koraszülött a babám - Mire kell figyelni?

Sajnos kevesen tudjuk, hogy a koraszülött csecsemő idegrendszerének fejlődése elmarad az érett újszülöttétől. Ezért fontos lenne minden esetben szakemberek segítségét kérni. Tunyogi Erzsébet, a Tunyogi Korai Fejlesztő és Gondozó, Fejlesztő és Felkészítő Központ vezetője, a játékterápia kidolgozója munkatársaival óriási feladatot látnak el abban, hogy ezek a gyermekek teljes értékű életet élhessenek a későbbiekben.

2014.06.13

Kedves Erzsébet, kihez szeretnél szólni most?

Tunyogi Erzsébet: Egyrészt a volt koraszülött gyermeket nevelő családok figyelmét szeretném felhívni - kezdi a szakember. Szeretnék szólni azokhoz a szülőkhöz is, akiknek csecsemőjére, gyermekére azt a bélyeget ragasztják, hogy „lusta, majd kinövi”. Lusta csecsemő nem született! Valami akadályozza az aktivitását, ezért meg kell mutatni szakavatott szakembernek. A korán elkezdett, a gyermeket segítő fejlesztés, nem azonos a sérülten született gyermekek kötelező komplex fejlesztésével.

Az ép intelligenciával született koraszülött, vagy fejlődésében elmaradt gyermek szülője ne érezze megbélyegzettnek magát azzal, hogy szakember segítségét kéri a gyermek teljes körű fejlesztéséhez. A mozgás csak egyik - de nem elhanyagolható – eleme a fejlődésnek, ezzel szemben a sokoldalú fejlesztés, mint látás, hallás, tapintás fejlesztése nagymértékben megnöveli a gyermek aktivitását és a tanulási képességét is. Minden koraszülött csecsemő idegrendszeri érettsége elmarad az időben született csecsemőétől.

Koraszülött a babám - Mire kell figyelni?

Miben nyilvánulhat meg az idegrendszer éretlensége?

Tunyogi Erzsébet: Általában a részképességek zavara jellemzi a gyermek fejlődését. Ezek a következők lehetnek, mint a nagy mozgások megkésése (forgás, mászás, járás…), a manipuláció gyengesége (mindkét kézzel történő differenciált ujjmozgások), látás, vagy hallás figyelmi zavara, a beszéd késése, vagy feltűnően torz a gyermeki hang képzése. A magatartás zavara, figyelem tartósságának hiánya, túlzott fáradékonyság, vagy hiperaktivitás is jellemezheti a gyermeket.

Csecsemőkorban kevésbé tűnnek fel az esetleges hiányosságok, a nagymozgások fejlődésében láthatók elsősorban elmaradások. A tanulási képességeket meghatározó tevékenységek hiánya csak az életkor előre haladtával válik láthatóvá. A volt koraszülöttek és a megkésett fejlődésű gyermekek szakszerű, tanulási képességét növelő fejlesztését - a szakemberek együttes véleménye alapján- 0 éves kortól 6-7 éves korig javasolják.  A heti egy alkalommal történő szakemberrel való konzultáció segíti a szülőt abban, hogy otthonában gyermekével milyen módon foglalkozzon.

Mi a legfőbb célotok tevékenységetekkel?

Tunyogi Erzsébet: Célunk, hogy minél kevesebb úgynevezett SN I- vagyis tanulásában akadályozott - gyermek kerüljön be többségi óvodába és iskolába. Az ép intelligenciával született gyermek ne küzdjön behozhatatlan hátránnyal, és ne váljanak korlátozottá az egész életére kiható élet lehetőségei. Ennek kivédésére a szülő felelőssége meghatározó és nem elhárítható.

A Tunyogi Játszóház tevékenységéről, illetve kapcsolatfelvétel céljából bővebben itt tájékozódhatnak: www.tunyogi.hu.

Kapcsolódó írások
Kérdezzen szakértőnktől
Kapcsolódó gyógynövények
Kapcsolódó betegségek