Hirdetés
Enni vagy nem enni?

Enni vagy nem enni?

A tejcukorérzékenység kezelésének első és legfontosabb lépése, hogy a tejcukrot - más néven laktózt - tartalmazó élelmiszereket, ételeket elvonják a beteg étrendjéből. Elsősorban a tej és a tejtermékek fogyasztását tiltják meg, illetve korlátozzák a diéta során.

Hirdetés
Hirdetés

Kellő felvilágosítás hiányában a betegek sokszor e termékek minden formáját kerülik, pedig az élelmiszeripar előállít olyan termékeket, amelyeket a tejcukorérzékenyek is - egyéni toleranciától függően - beépíthetnek étrendjükbe. Nem kell tehát mindig lemondaniuk a tej és a tejkészítmények minden formájának fogyasztásáról, hiszen közismert tény, hogy ezek nélkülözhetetlenek az egészségmegőrző táplálkozásban.

A tej tartalmazza az ember számára nélkülözhetetlen fehérjéket, esszenciális aminosavakat, zsírokat, szénhidrátot, ásványi anyagokat és vitaminokat. Naponta 0,3 l tej elfogyasztásával napi szükségletünk 20-60 százalékát fedezni tudjuk az előbb felsorolt tápanyagokból. A tej a legjobb kalciumforrásnak tekinthető, mert a kalcium a tejben fehérjéhez kötötten fordul elő, és ebben a formában tudja a szervezet a legjobban hasznosítani. A tej számos összetevője -pl. a D-vitamin- is elősegíti a kalcium felszívódását. A joghurt, a kefir és a sajtok kalciumtartalmának hasznosulása a tejsav, valamint a termékek speciális kolloidszerkezete miatt ugyancsak jelentős mértékű.

Mint az előbb már utaltam rá, a tejcukor-érzékenységnek különböző fokozataival találkozhatunk. Vannak, akiknél csak a tejben lévő nagyobb tejcukortartalom okoz tüneteket, de a kisebb tejcukortartalmú kefir, joghurt nem vált ki panaszokat. Megint mások a savanyított készítményeket sem fogyaszthatják, sőt a tejes margarinok, a tejes kifli, s egyes húsipari termékek sem illeszthetők a diétájukba. Ezért a betegnek tisztában kell lennie egyéni tűrőképességével, illetve célszerű az orvossal, dietetikussal megbeszélnie a fogyasztható termékek körét. Milyen termékeket javasolhatunk tehát azoknak, akik kisebb vagy nagyobb mértékben nem képesek a tejcukor lebontására?

Tej, tejféleségek

A kereskedelemben kapható laktózmentes tej, amelyet kifejezetten a laktózérzékenyek számára fejlesztettek ki. Az előállítás során a tejhez tejcukrot bontó enzimet adagolnak, amely a tej eredeti 5 százalék körüli tejcukortartalmát 0,1 százalékra csökkenti. Az ilyen kis mennyiséget tartalmazó termék tejcukormentesnek nevezhető, s bátran megihatják a tejcukorra igen érzékenyen reagálók is. Ugyanakkor kerülni kell az ún. reggeli italok, vagy tejitalok fogyasztását. Speciális boltokban kaphatók növényi tejek is. Ezek leggyakoribb változatai a szójatej és a rizstej. Tejcukrot nem tartalmaznak, tehát nem okoznak kellemetlen panaszokat. 

Savanyított tejkészítmények

A joghurt és a kefir tejcukortartalma a beoltott mikroorganizmusok által csökken, ezért a tejcukorérzékenyek legnagyobb része fogyaszthatja e termékeket. Túró és sajtfélék A túró is tartalmaz tejcukrot, de lényegesen kevesebbet, mint akár a tej, akár a savanyított tejkészítmények, ezért a tejcukorra csak kevésbé érzékenyek nyugodtan fogyaszthatnak túrót is. Sütésnél, főzésnél a túró helyettesíthető szójatúróval, más néven tofuval. Ez, mint a neve is mutatja, szójából készül, tehát laktózmentes, de tápanyagtartalma, biológiai értéke eltér a túróétól. A sajtok tejcukortartalma változó, s szorosan összefügg az alkalmazott technológiával, a sajt típusával, az érlelési idővel. A lágy sajtokban, valamint a friss, nem érlelt sajtokban van kis mennyiségű tejcukor, rendszerint 1,5-2,5 százalék. A kemény sajtok (parmezán, Pannónia) és a hosszú érési idejű sajtok viszont gyakorlatilag laktózmentesek. Fogyaszthatók a penésszel érő (camembert, roquefort) és a félkemény (trappista, gouda, eidami) sajtok is.

Vaj, vajkrémek, margarinok

A vaj kevesebb, a vajkrémek az alkalmazott adalékanyagok mennyiségétől és fajtájától függően több tejcukrot tartalmaznak. A tejcukorra igen érzékenyek ezért nem fogyaszthatják ezeket a termékeket. A margarinok ugyan növényi eredetű étkezési zsiradékok, mégsem lehet bármelyiket felhasználni a diétában. Alapvetően kétféle margarintípust különböztetünk meg, a tejes alapú és a vizes alapú margarinokat. Sütőipari termékek A sütőipari termékek, péksütemények között is sok a tejjel készült változat. Ilyenek például a tejes kifli, a sós kifli, a vajas kifli, az óriáskifli, a császárzsemle, a kerek és fonott kis mákos, a fonott kalács, a puffancs, a briós. Bár tejcukortartalmuk csekély, a fokozottan érzékeny betegek ezeket sem fogyaszthatják. Inkább a vizes tésztából készült termékeket kell választaniuk, a vizes zsemlét, a hosszú zsemlét, a vágott zsemlét, zsemlecipót.

Húsipari termékek

A húsipari termékekről sokszor nem is gondolná a fogyasztó, hogy tejcukrot is tartalmazhatnak. Pedig mivel a húsipar sokféle adalékanyagot használ, ezek között gyakran akad tej eredetű. A húsipari vállalatok közül több is fontosnak tartja már, hogy legyen garantáltan laktózmentes terméke. Talán sikerült érzékeltetnem, hogy az élelmiszer-ipari termékek sokaságából kiválaszthatók azok, amelyek segítségével a tejcukorérzékenyek is változatos, az egészségmegőrző táplálkozásnak megfelelő étrendet állíthatnak össze. A felsorolt termékeken kívül még számos élelmi anyagot, nyersanyagot használhatnak a sütéshez, főzéshez. Elegendő csak a zöldségfélék, gyümölcsök számos fajtájára gondolni, vagy a gabonafélék változatos felhasználási lehetőségeire. Nem szabad megfeledkezni az olajos magvakról sem. A dió, a mogyoró, a mandula, a mák kiemelkedően nagy kalciumtartalma hozzájárulhat a kevesebb tej és tejtermék fogyasztása következtében fellépő esetleges kalciumhiány pótlásához.

Varga Zsuzsa

főiskolai adjunktus

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend